Til løberne ;-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.478 visninger
7 svar
0 synes godt om
9. juni 2010

Hansen97

Hej

Har lige et spørgsmål. Jeg er begyndt i en løbeklub hvor vi træner op til at kunne løbe en halv time efter 12 uger... nu her 3 uger inde i forløbet har jeg fået ondt på indersiden af mit højre knæ. Indersiden lige under knæet.
Kan det være skoene?? Har ikke fået foretaget en løbetest og har sådan nogle Runtech løbe sko..

VIlle høre om der var nogle der havde erfaringer?? Eller er det en kombi af sko og overbelastning.. skal nok løbe langsommere...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2010

misslea

112233 skriver:

Hej

Har lige et spørgsmål. Jeg er begyndt i en løbeklub hvor vi træner op til at kunne løbe en halv time efter 12 uger... nu her 3 uger inde i forløbet har jeg fået ondt på indersiden af mit højre knæ. Indersiden lige under knæet.
Kan det være skoene?? Har ikke fået foretaget en løbetest og har sådan nogle Runtech løbe sko..

VIlle høre om der var nogle der havde erfaringer?? Eller er det en kombi af sko og overbelastning.. skal nok løbe langsommere...

hvor langt løber du ad gangen og hvor mange gange om ugen???

Og hvad med inden du begyndte at løbe?? Dyrkede du nogen form for motion dér, eller er du startet brat op med løb??? Det kan nemlig godt have betydning!!

Hvis kroppen ikke er vandt til den type motion, skal man sørge for at starte meget forsigtigt ud, sørge for at strække godt ud og evt. få lidt massage!! Du har ikke haft problemer med knæene før??

Mange hilsner fra Lea som altid har elsket at løbe, men desværre har trappet en HEL DEL ned på det, nu hvor jeg er gravid

Anmeld

9. juni 2010

Kloster

112233 skriver:

Hej

Hej hej.

Jeg er ret sikker på, det er pga dine sko. Jeg startede også med et par billige nogle fra Bilka af. Jeg ville simpelthen ikke give flere hundrede kr for sko, hvis nu løb bare ikke var mig.

Jeg har altid døjet med mine knæ, men de er bestemt blevet bedre efter jeg er begyndt at løbe. Og især i de rigtige sko. Jeg spurgten engang herinde mht tid osv. Der var en der sagde til mig, at hun løb så langsomt, at hendes mand sagde, at hun ligeså godt kunne gå. Den tog jeg til mig... Jeg satte simpelthen mit tempo ned. Det er MIT løb, MIN krop og MIT tempo.

Super godt at være i løbeklub, men man får tit et helt ubevist konkurrence-gen af det. Jeg kan bedst lide at løbe selv. Og får jeg virkelig ondt i mit ene knæ, ja så kan jeg gå lidt - uden at skulle forklare nogen hvorfor. Men jeg har også virkelig en privat tid, når jeg løber. Jeg er ikke til de klubber. Og det er smag og behag.

Ang dine knæ, så synes jeg du skal få taget en løbetest og få købt nogle gode sko. Det er en invistering!! Også synes jeg du skal overveje at jogge i din "løbetid". Så skal du nok få fart på. Men det får du ikke, hvis du har ondt, presser dig selv for hårdt og har for ringe sko.

VH KLoster - Der er startet på et 10 km program.

Anmeld

9. juni 2010

misslea

ja lige præcis løbesko skal man IKKE købe for billigt!! Hvis man løber ofte, er det MEGET vigtigt, at skoene passer til både din løbestil og dine fødder!!!

Jeg havde engang nogle sko, som slet ikke passede til min løbestil, og det resulterede i, at jeg måtte døje UFATTELIG længe med skinnebens betændelse... AV for den da!!!

Pøj pøj med at nå dit mål

fra Lea

Anmeld

9. juni 2010

Hansen97

Tak for svar!

Jeg har i skrivende stund lige bestilt tid til en løbeanalyse så jeg kan se om det er skoene den er gal med.. for det tror jeg det er.. og så at jeg skal sætte tempoet ned...

Men jeg tager afsted i dag og tager den i mit eget tempo...

Anmeld

9. juni 2010

Tulle28

Jeg giver de andre ret. Og til det med løbeklub, så tror jeg det er rigtig godt hvis man løber med nogen på samme niveau som en selv, men jeg tror også meget tit man lader sig presse til at løbe lidt hurtigere/længere end man måske egentlig lige er klar til, og det kan jo meget hurtigt medføre skader for ikke at tale om dårlige løbeoplevelser. Jeg løb rigtig meget før jeg blev gravid, og kunne også bedst lide at løbe alene. Dels fordi det var mine tanker kunne få frit løb og fordi jeg kunne løbe i mit helt eget tempo. Og skulle jeg presses, løb jeg med min kæreste som var lidt hurtigere end jeg.

Og så lige et tip - hvis du kender nogen som bor i USA eller selv skal derover, så kan man altså spare 50-70%! Jeg løber i Asics sko som koster 1.500,- herhjemme, men har flere gange købt dem i USA til omkring USD 100,- (dvs. 500-600 kr. afhængig af dollarkursen). Så er det måske sidste års model, men det er jo ligegyldigt. Jeg var lidt fræk (vil nogle sikker mene) at få lavet en løbetest i en sportsbutik herhjemme og skrev modellerne og størrelsen ned.

Knus Tulle

Anmeld

9. juni 2010

Diana...

Uhh ud og få lavet en test og få nogen rigtig løbesko hvor presset falder de rigtige steder efter din krop det er SÅ vigtigt. 

Anmeld

10. juni 2010

StineW

Hej hej.

Uden at have set dine sko, vil jeg gætte på at du har købt sko til neutralt løb. Det er de billige ofte. Det lyder som om du skal have nogle sko til pronerende løb.

Støstedelen af os alle træder en smule indad på foden, og skal derfor have en hårdere sål på indersiden af foden ( svangen ) Du kan se det på skoen, at de ofte er mørkere / grå hvor de er hårdere. Når du træder indad, vil du helt automatisk komme til at overstrække sener og muskler på indersiden af dit knæ. Det er derfor smerten opstår.

Held og lykke med dine løbeture.

Knus Stine.

www.sitbag.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.