Jeg er så en af dem der har stået i den situation og har fået en nakkefoldsscanning med en høj risiko for at have et foster i maven med DS.
Jeg blev gravid et halvt år efter, at det var blevet et tilbud at få nakkefoldsscanninger. Vi valgte en og til vores store overraskelse var sandsynligheden 1/44... Det var hårdt. Vi valgte en efterfølgende fostervandsprøve og inden vi fik det resultat, blev Kent og jeg enige om, at hvis prøven viste, at det var mongol, så ville vi få en abort, for vi ville ikke spille russisk roulette om hvorvidt vores barn ville blive mildt mongol og ville kunne få et godt liv, eller om det ville få en masse følgesygdomme og skavanker med dets organer. Hvis uheldet var ude, ville det måske leve det meste af sit liv på sygehuse og måske ville dets liv ikke blive ret langt. Det ville vi ikke byde vores barn.
Vi fik resultatet fra fostervandsprøven, og det viste desværre, at det var mongol :-( Vi blev skrevet op til en abort, og da jeg var 18 uger henne fik jeg aborten... Og da det var så langt henne, så var det en fødsel jeg skulle igennem. Det var hårdt. Vi fik fosteret at se, og allerede der, kunne vi faktisk se, at det lille foster havde mongol træk i hovedet.
Vi har stadig den dag i dag den overbevisning, at vi gjorde det rigtige. Vi ville ikke give vores barn et liv i smerte. Desuden ville vi ikke kunne få os selv til at bringe et barn mere til verden, hvis vi allerede havde et som var mongol. Nr. 2 barn ville aldrig få den opmærksomhed, som det fortjente på ligefod med alle andre børn, og det ville vi heller ikke kunne byde et barn.
Men må sige, at jeg tager hatten af for dem, som vælger at bringe et barn til verden med DS og have overskud til at tage sig af det. Respekt, for det er hårdt.
Anmeld