Rugbrøds hapsere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.089 visninger
10 svar
0 synes godt om
7. juni 2010

Na-Wi

Hvornår må man starte på det ?

Den anden dag da jeg var på besøg hos mine forældre havde de fundet min gamle bog frem fra Sunhedsplejersken (virkelig sjovt at se) og i den havde SP skrevet at jeg begyndte på rugbrøds hapsere i en alder af 6 måneder..

Hvornår begynder man på det i dag ? William er 7 måneder nu, og har 6 tænder (ved ikke om det hjælper ham til at tygge det) .. Skal det være rugbrød uden kerner og hvad må der komme på?

Hvornår startede i

Knus Nanna

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2010

Ni-ko-li-ne

Naannaa87 skriver:

Hvornår må man starte på det ?

Den anden dag da jeg var på besøg hos mine forældre havde de fundet min gamle bog frem fra Sunhedsplejersken (virkelig sjovt at se) og i den havde SP skrevet at jeg begyndte på rugbrøds hapsere i en alder af 6 måneder..

Hvornår begynder man på det i dag ? William er 7 måneder nu, og har 6 tænder (ved ikke om det hjælper ham til at tygge det) .. Skal det være rugbrød uden kerner og hvad må der komme på?

Hvornår startede i

Knus Nanna

vi begyndte ca da Nikoline var 7 mdr...

det skal være rugbrød uden kerner, bare helt almindeligt, eller bondebrød... :0) og så anbefales det at der er smør på frem til de små er 1 år...

bare start med bidder der er ca 1x1cm... det kan godt ske den kommer ud igen, men så bare ind med den igen:0)

mht. tænker, så er der mange børn der spiser brød uden tænker, de små kan mange ting med gummerne;0)

du kan putte det på du vil...

torskerogn

avocado

røget makrel

smøreost

leverposteg

makrel i tomat

ting som er lidt bløde og dejlige i munden:0)

god fornøjelse!

Anmeld

7. juni 2010

Skouboe

Et rigtigt godt tip i starten er iøvrigt at putte hapseren ud mellem gummerne når du giver ham dem, og ikke midt i munden. Det kræver meget mundmotorik at skubbe ting ud mellem gummerne med tungen og det har de ikke endnu i den størrelse. Ved at skubbe brødet lidt ud i siden (bare mellem gummerne, ikke helt ud i kinden) lærer du ham at det er der man tygger ting og det gør det meget nemmere for ham.

Det kommer nok ud igen i starten - det betyder ikke at han ikke kan lide det, men ofte bare at han er overrasket over smagen eller konsistensen. Så længe han åbner munden når du rækker ham hapseren, så giver du ham bare mad.

Da Freja var lille brugte vi primært bondebrød med gulerod fra Fakta. Det har en god smag og konsistens  for de små og den smule revet gulerod der er i, betyder ikke noget.

Anmeld

7. juni 2010

Na-Wi

Min bekymring er bare om han ikke bliver kvalt med så store stykker, han smager tit på det vi andre spiser men det er jo nærmest ''krummer'' i forhold til 1x1 cm rugbrød

Anmeld

7. juni 2010

L-Mortil3

Naannaa87 skriver:

Min bekymring er bare om han ikke bliver kvalt med så store stykker, han smager tit på det vi andre spiser men det er jo nærmest ''krummer'' i forhold til 1x1 cm rugbrød

Liam er startet på hapsere for et par uger siden, han tygger det RIGTIG gerne, men synker dem ikke endnu.

Jeg skærer MEGET små stykker hapsere, ca ½*½ cm og så gør jeg det at jeg hælder lidt MME/Sødmælk på tallerkenen så brødet kan suge det, og bliver derfor dejlig blødt og nemt at tygge.

Liam spiser bondebrød som er uden kerner

Anmeld

7. juni 2010

Ni-ko-li-ne

Naannaa87 skriver:

du kan bløde brødet lidt op, bare rolig, der sker ikke noget:0)

Anmeld

7. juni 2010

Na-Wi

Ja okay der er ikke andet for at kaste os ud i det Han elsker at smage nye ting og sidder og ''tygger'' når vi andre spiser og han sidder sammen med os.. Meget nysgerrig dreng så det må vi starte på en af dagene

Det er sjovt så hurtigt det hele går, den ene dag må de kun få mme og den næste skal de have rugbrød De bliver store så hurtigt

Knus Nanna

Anmeld

7. juni 2010

Ni-ko-li-ne

Naannaa87 skriver:

Ja okay der er ikke andet for at kaste os ud i det Han elsker at smage nye ting og sidder og ''tygger'' når vi andre spiser og han sidder sammen med os.. Meget nysgerrig dreng så det må vi starte på en af dagene

Det er sjovt så hurtigt det hele går, den ene dag må de kun få mme og den næste skal de have rugbrød De bliver store så hurtigt

Knus Nanna

det går SÅ stærkt!

men det er altså godt for din lille mand at få trænet tungen og mundmotorikken;0) så bare igang stille og roligt:0)

Anmeld

7. juni 2010

Na-Wi

Ni-ko-li-ne skriver:

du kan bløde brødet lidt op, bare rolig, der sker ikke noget:0)

Ja der findes råd for det hele Det er utroligt så ''pyldret/bekymret'' man er blevet efter man er blevet mor

Men han har smagt de fleste af de ting du skrev i den første besvarelse så det er vel bare at tage skridtet videre

Anmeld

7. juni 2010

Ni-ko-li-ne

Naannaa87 skriver:

Ja der findes råd for det hele Det er utroligt så ''pyldret/bekymret'' man er blevet efter man er blevet mor

Men han har smagt de fleste af de ting du skrev i den første besvarelse så det er vel bare at tage skridtet videre

det er viiiiiildt så mange ting der pludsligt er farlige! ;0)

på et tidspunkt fandt vi ud af at i DP, fik vores datter på 11 mdr æblebåde og pærebåde osv.... vi var ved at dø ved tanken, fordi vi jo mente hun ville blive kvalt, men det var altså en smal sag for hende... så derefter har vi været mere modige;0) nu er hun 1½ år, og klarer også fint en agurk...

det går altså lynende stærkt...

i øvrigt kan du også købe fiskefrikadeller og lige lune lidt i ovn/micro ovn... de er også dejligt bløde og smager fint fint:0)

eller grove pastaskruer... de er også gode at skære i stykker så de små kan gumle lidt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.