Da min søn gik i dagpleje, havde han en periode på over 1år hvor han bed. Det kom også oftets ud af den blå luft og også når han var glad og man pjattede med ham.
Jeg fandt dog hurtig ud af at grunden til dette. I hans tilfælde var det frustration over at han ikke kunne udtrykke sig verbalt som han gerne ville og folk omkring ham havde svært ved at forstå ham.
Dette ser man ofte hos børn der bider. Altså frustration over ikke at kunne gøre sig forståelig overfor omverden. Her synes jeg det er vigtigt at man prøver at udtrykke det barnet ønsker. F.eks. Kommer hun op til dig mens du laver mad og hun vil bide, så kunne det jo være hun gerne ville prøve at røre rundt i gryden, men formår ik selv at sige det. Her kunne du så prøve at spørge eller snakke med hende om det er det hun ønsker. Altså tage det i opløbet.
Det er utrolig vigtig også at trøste det bidende barn, for er det i frustration over noget,så er barnet ligeså ked af det som den der bliver bidt. Selvfølgelig skal barnet også lære at man ikke må bide.
Håber dette giver mening
Anmeld