Dobbelt statsborgerskab til Jonte - hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.151 visninger
11 svar
0 synes godt om
27. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Er der nogen som ved hvordan? Min søn er nu registreret som dansk statsborger, men skulle også gerne registreres som svensk da min kæreste er svensk... Normalvis skal man være gift eller barnet skal være født i det andet land, men der gælder særlige regler for Norden...

Håber der er en google-wiz som kan hjælpe

Kh

Rosa

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2010

Hansen97

http://www.oresunddirekt.se/sitecore/content/oresunddirekt/Dansk/Samfund/Statsborgerskab/Statsborgerskab.aspx?p=1

Der står noget der...

Anmeld

27. maj 2010

MariaJ

Rosa skriver:

Er der nogen som ved hvordan? Min søn er nu registreret som dansk statsborger, men skulle også gerne registreres som svensk da min kæreste er svensk... Normalvis skal man være gift eller barnet skal være født i det andet land, men der gælder særlige regler for Norden...

Håber der er en google-wiz som kan hjælpe

Kh

Rosa

Prøv at ringe til den svenske ambassade og spørg. Vi har fået supergod hjælp fra både den danske og tyske ambassade med samme/lignende spørgsmål (Johanna er dansk og tysk statsborger, men født i Norge).

Mit gæt er at Jonathan uden videre er svensk statsborger, da hans far er svensk (er du sikker på man skal være gift, det skal man altså ikke i Danmark). Han skal formentlig ikke registreres nogen steder, når I ikke bor i Sverige, men kan til enhver tid få et svensk personnummer (eller hvad de nu bruger der) hvis I, eller han selv som voksen, flytter til Sverige. Hvis han er svensk statsborger kan han få et svensk pas. Man behøver ikke et personnummer for at få et pas hvis man ikke bor i landet. Johanna har fået et dansk pas på det danske konsulat i Trondheim, selvom hun ikke er registreret nogen steder af de danske myndigheder.

Håber I finder ud af det.

Maria

Anmeld

30. maj 2010

Dansker i England

Hej.Man kan ikke have dobbelt statsborgerskab når man har dansk pas. Nu har i valgt dansk til sønnen, og så kan han først ændre det, når han fylder 18 hvis han altså bor i Sverige og har boet der i mindst to år. Tro migg jeg satte mig dybt ind i reglerne da lillepigen akulle have pas.

Anmeld

31. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Dansker i England skriver:

Hej.Man kan ikke have dobbelt statsborgerskab når man har dansk pas. Nu har i valgt dansk til sønnen, og så kan han først ændre det, når han fylder 18 hvis han altså bor i Sverige og har boet der i mindst to år. Tro migg jeg satte mig dybt ind i reglerne da lillepigen akulle have pas.

Hvad?!!! Det lyder megaunderligt! Er du sikker på der ikke er særlige regler indenfor norden? Det er hvad vi har fået afvide på kirkekontoret...

KH

Rosa

Anmeld

1. juni 2010

Dansker i England

Rosa skriver:

Hvad?!!! Det lyder megaunderligt! Er du sikker på der ikke er særlige regler indenfor norden? Det er hvad vi har fået afvide på kirkekontoret...

KH

Rosa

Jeg er 100 % sikker på det. Det er en rigtig dum lov i Dk og vi er mange der prøver på at få den ændret. Læs evt her http://www.dobbelt-statsborgerskab.underskrifter.d k/

Anmeld

1. juni 2010

Bebbs

Dansker i England skriver:

Det endredes for ca. 2 år siden så nu må man både ha danskt og et andet medborgerskab.

Min datter er fød i sverige og jeg er svensk, men vi bor i Danmark. Min datter blev fødselregistreret i Sverige men får ikke svenskt medborgerskab automatiskt. For at få det skal man gå til ambasaden: http://www.swedenabroad.com/Start____12278.aspx
Så kan barnet få et samordningsnummer og pas. Jeg synes ikke det giver mening at min datter får det nu. Det er billigere og nemmere med et danskt pas til hende. HUn skal dog blive svensk før hun fylder 18 år.

Her står det om medborgerskab: http://www.swedenabroad.com/Page____12310.aspx

Held og lykke med det!

Anmeld

1. juni 2010

Divababy93

Altså min niece er født i norge og er nu både norsk og dansk stasborger

Anmeld

1. juni 2010

MorTilGustav

Haha, her må jeg hellere komme på banen! Har en meget underlig historie: Min mor er svensk statsborger (men bor i DK) og min far er dansker... Jeg er født i DK osv. og har haft dansk pas altid, så da jeg skal ansøge om SU da jeg var 18 skrev jeg "dansk statsborger" i papirene.. De ringer så og siger at jeg har lavet en fejl for jeg er da ikke dansk statsborger.. WHAT?! "Jeg har altså dansk pas og det hele" siger jeg, men jeg er altså ikke dansker...! Det viser sig simpelthen at de har lavet en fejl! Reglerne er, at man uden videre automatisk bliver det ens MOR er hvis forældrene ikke er gift! Hele misforståelsen må være sket da jeg som lille skulle rejse med min far og blev skrevet i hans pas (det ku man dengang men ik mere). Så har de jo bare troet jeg da var dansker. Men ja, jeg har altså været svensker i 18 år uden at vide det  Desværre kan man ikke få dobbelt statsborgerskab når man har dansk pas, nej... Æv. Siden jeg jo bor i og er født i DK valgte jeg self. at få det ændret (uden problemer) så jeg nu er dansker. Ville ellers gerne have dobbelt. Elsker Sverige

Anmeld

1. juni 2010

isimaven

begge mine børn har et dobbelt stasborgerskab

islandsk og dansk da jeg er islænding og faren er dansker, det må de gerne indtil de fylder 18 år og skal til den tid vælge hvilket statsborgerskab de så vil beholde og det behøver ikke at være dansk selvom de fortsat vælger at bo i DK.

så du må kunne få dobbelt til drengen

knus isimaven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.