Rosa skriver:
Er der nogen som ved hvordan? Min søn er nu registreret som dansk statsborger, men skulle også gerne registreres som svensk da min kæreste er svensk... Normalvis skal man være gift eller barnet skal være født i det andet land, men der gælder særlige regler for Norden...
Håber der er en google-wiz som kan hjælpe 
Kh
Rosa
Prøv at ringe til den svenske ambassade og spørg. Vi har fået supergod hjælp fra både den danske og tyske ambassade med samme/lignende spørgsmål (Johanna er dansk og tysk statsborger, men født i Norge).
Mit gæt er at Jonathan uden videre er svensk statsborger, da hans far er svensk (er du sikker på man skal være gift, det skal man altså ikke i Danmark). Han skal formentlig ikke registreres nogen steder, når I ikke bor i Sverige, men kan til enhver tid få et svensk personnummer (eller hvad de nu bruger der) hvis I, eller han selv som voksen, flytter til Sverige. Hvis han er svensk statsborger kan han få et svensk pas. Man behøver ikke et personnummer for at få et pas hvis man ikke bor i landet. Johanna har fået et dansk pas på det danske konsulat i Trondheim, selvom hun ikke er registreret nogen steder af de danske myndigheder.
Håber I finder ud af det.

Maria
Anmeld