Er altså nødt til at lige at være undrende over, at du ikke har fortalt tandlægen om din situation?? Men til orientering:
Det er sådan, at man ikke må få lavet radiologiske undersøgelser i 1. trimester (dvs. røntgen, MR-skanning osv.), hvis det kan undgås, det er almen praksis på sygehusene, og hvis man skal have lavet MR-skanning, skal man angive på det medfølgende skema, om der er risiko for, at patienten er gravid. I dit tilfælde er jeg ikke klar over, om du kunne undgå røntgen, men under alle omstændigheder SKAL du oplyse alle behandlere om din evt. graviditet.
Med hensyn til smertestillende er der maksimalt tilrådelige grænser for, hvad man som almindelig patient bør indtage, men grænsen rykker nedad ved graviditet, og derfor skal du også oplyse om evt. graviditet, når du modtager recept på smertestillende. Derudover er der forskel på, hvilken slags smertestillende du skal have som gravid eller ikke-gravid, og hvad der er bedst, centralt eller perifert virkende.
Den sidste problemstilling er, at tandlæger jo har for vane at bedøve deres patienter inden behandling (nu er jeg udenfor mit fagområde), men jeg måtte ikke få sprøjte med bedøvende i 8. uge og fik at vide, at grænsen også her gik ved 1. trimester (dvs. 12. uge). Det var så heldigvis kun et lille hul, så jeg holdt ud, men ved ikke, hvad proceduren er ved større ting som rodbehandlinger.
Nu til alt det gode: De røntgenstråler, der gives i dag, er så svage, at de ikke burde have nogen betydning - dog skal du have blyforklæde på helt ned til benene. Behandlere vil dog undlade at røntgenfotografere dig, hvis du oplyser om evt. graviditet. Herudover kan du ringe til din egen læge og få lidt ro i sindet, han kan også rådgive dig om dit forbrug af smertestillende.
- og så krydses der fingre for, at du er gravid