Hjemmelavet lasagne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.649 visninger
9 svar
0 synes godt om
25. maj 2010

Pige2009

Er der nogen der har en god og lækker op skrift på hjemmelavet lasagne?

K.h. Linda

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2010

KarinaIda

Baagøe skriver:

K.h. Linda

Kan i lide monaysovs og majs?

Anmeld

25. maj 2010

Silvermist1

Hej

Uha jeg elsker hjemmelavet lasagna

Okay når jeg er doven plejer jeg at lave en Dolmio-kødsovs (en krukke Dolmio, oksehak og ekstra løg)

Ellers plejer jeg at lave kødsovsen nogenlunde sådan her. Jeg bruger ingen bestemt opskrift, så det er lidt svært at sige hvor meget nøjagtigt jeg bruger af de diverse råvarer.

Kødsovs: oksehak, 1-2 løg, hakkede, 2-3 fed hvidløg, pressede, 1 dåse tomatpure, 1 dåse grofthakkede tomater, salt og peber efter behov, oregano, basilikum... og de andre kydderier er lidt efter humør og hvad jeg lige har stående, evt. rosmarin og/eller paprika

Hvid sovs: margarine, mel, mælk, salt, peber og reven muskatnød

Lasgnaplader, parmesan og reven mozerella

Kødsovs: Varm lidt olie i en gryde. Svits løgene og hvidløgene i olien. Brun kødet. Tilsæt de øvrige ingredienser.

Hvid sovs: Opbagt sovs. Smelt margarinen. Tilsæt mel til det bliver til en fast masse. Tilsæt mælk, kun lidt ad gangen, og pisk/rør godt, så du undgår at sovsen bliver klumpet. Smag tilmed salt, peber og reven muskatnød.

Smør et ildfast fad. Læg skiftevis kødsovs, hvid sovs, parmesanost og lasagnaplader i fadet og afslut med den hvide sovs øverst. Drys reven mozerella over retten og bag ved ca. 180 grader i 30-40 min. Afhænger af mængde og ovn.

Sommetider har jeg lagt lasagnapladerne i blød elller bruger de helt friske. Så tager det lidt kortere tid.

Så at jeg undgår at osten bliver brændt ovenpå, lægger jeg ofte et lag sølvpapir på i starten.

Spis din lasagna med frisk salat og noget lækkert brød.

Mums... nu har jeg også lyst til lasagna

Anmeld

25. maj 2010

L.J.L

Jeg lavede denne den anden dag og det er den bedste lasagne jeg har fået, den smager ligesom de laver den i italien

Kødsauce:
1 spsk olivenolie
2 hakkede løg
30 g hakket bacon
500 g magert oksefars
4-5 dl vand
1½ spsk kalveboullion eller okse
1 lille dåse tomatpuré
1-2 dl Heinz Ketchup
1-2 tsk oregano
1 tsk timian
1 tsk tørret basilikum eller en håndfuld frisk
ca 1 tsk sukker
salt, peber og cayennepeber

Bechamelsauce:
2 spsk smør
2-3 spsk mel
ca ½ L mælk
ca 300-400 g lagert Klovborg
salt, peber

Fremgangsmåde - kødsauce:
Svits løgs løg i olien til de er klare. Svits herefter kødet.
Kog 4 dl vand og rør tomatpuré og ketchup ud heri. Tilsæt kødet.
Drys med oregano, timian, basilikum (kun hvis det er det tørre ellers vent til allersidst),
salt, peber, cayenne og sukker.

Lad simre - ½ - 2 timer.
Smag til med ketchup, salt, peber, sukker.

Fremgangsmåde - bechamelsauce:
Smelt smør og pisk melet ud heri.
Varm mælken inden det tilsættes. Tilsættes melblandingen lidt af gangen til en glat og fin sauce.
Lad koge igennem et par minutter for at fjerne melsmagen. Vigtigt.
Smag til med salt og peber.
Pisk osten i lidt efter lidt og kog igennem. Der skal meget ost i for at give den rigtige smag .

30 minutter ved 200 grader.

Anmeld

25. maj 2010

Munder

Gør nogenlunde som de andre opskrifter, putter bare en skudefuld revne gulerødder i kødsovsen, da det gør lasagnen meget mere lækkerblød agtig..og Mums det smager godt

Anmeld

25. maj 2010

Pige2009

KarinaIda skriver:

Kan i lide monaysovs og majs?

Jaaaaa.... Så bare kom med den

Anmeld

25. maj 2010

lonemus

Neeeeeeeej, nu bliver jeg jo helt sulten..tror søreme osse vi skal have lasagne til aften

Jeg plejer at bruge den fra Karolines Køkken

Anmeld

25. maj 2010

KarinaIda

Baagøe skriver:

Jaaaaa.... Så bare kom med den

jamen brun oksekødet, hæld hakkede tomater i(1-2 dåser) alt efter hvor meget du skal bruge. Derefter kommer du en hel monaysovs i, hvis man er til det, eller bare lidt af den.. For så til sidst og komme majs i... dernæst i fadet med pladerne imellem self Hehe, for så og komme i ovnen i 25 min ca, så tager du den ud og kommer revet ost på, og så sætter du den ind i 10  min mere.

Jeg plejer og give den 200 grader på varmluft.. Og servere som regel flutes eller salat dertil....

Anmeld

25. maj 2010

quity

Baagøe skriver:

K.h. Linda

Jeg bruger nogenlunde det samme i kødsovsen som de andre. Jeg svitser bare farsen med grøn pesto. Det giver en helt fantastisk smag. Skal bare prøves.....

Anmeld

26. maj 2010

Pige2009

Hej alle.

Mange tak for jeres super opskrifter og idéer Jeg har taget lidt fra hver opskrift, men den med grøn pesto må vist vente lidt, da det var det eneste jeg ikke havde. Næste gang skal jeg i hvert fald prøve den med pesto

Har endnu ikke prøvet lasagne med mornay, så jeg glæder mig virkelig til resultatet i aften - MUMS

Endnu engang tak!

K.h. Linda

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.