Min mor er blevet gradvist mere og mere kontrollerende og kommanderende og kan overhovedet ikke se andre synspunkter end sit eget siden jeg fik konstateret Sclerose for 3 år siden og siden vores datter kom for 1½ år siden er det blevet helt håbløst...
Hendes sidste påfund er at vi manglede en sandkasse, så hun ringer og får fat i min mand og spørger om hun ikke skal købe en sandkasse som jem og fix har på tilbud og male og sætte over til os. Min mand siger pænt tak, men nej tak - vi er midt i en større haveomlægning og han kan ikke lige overskue hvor den skulle stå og han var stresset så ellers tak. Hun beder så om at tale med mig og starter med at hun gerne vil købe en sandkasse til Freja... (!)
Jeg er ikke enig med Rune om sandkassen, men han ER min mand og Frejas far og han har allerede sagt nej til hende - så jeg fortæller hende stort set det samme som han gjorde - vi er ved at renovere så tak, men nej tak.
2 dage senere ringer konen og fortæller glædes strålende at hun har købt en sandkasse til os...
Dette er bare et ud af mange eksempler...
De kom så i Torsdags og skulle være blevet til mandag. I går var vi i tivoli og rå-hyggede allesammen og det var bare SÅ dejligt. I dag ved morgenmaden kommer vi så til at snakke sandkasse og jeg fortæller hende at hun ikke må opfatte det forkert - Freja ELSKER sandkassen, men hun bedes venligst afstå fra at TOTALT ignorere vores holdning en anden gang. Det er mangel på respekt for både min mand og jeg og jeg vil ikke have det.
Hun begynder med at Freja jo elsker sandkassen og hun derfor havde ret og hun havde jo ikke købt den sandkasse vi havde sagt nej til men en anden, og de havde jo også selv sand med så det ikke var til besvær... Jeg fortæller hende at det bare er en undskyldning og at hun udemærket godt ved hvad jeg mener... osv, osv... Hun siger at hvis sandkassen er så stort et problem kan de tage den med hjem igen...
Jeg tænker over det et par timer og bliver enig med mig selv om at jeg ikke på den ene side kan skælde hende ud over at komme slæbende med sandkassen og på den anden side så beholde den bare fordi hun havde ret i at Freja ville elske den. Jeg beder hende om at tage den med hjem igen - så måtte vi købe en anden til Freja (nu hun var blevet så glad for den...), men jeg var nødt til at holde på mit standpunkt hvis jeg skulle leve med mig selv. Jeg er tilsyneladende nødt til at sige MEGET tydeligt fra overfor hende og være MEGET konsekvent, hvis jeg skal trænge igennem.
Jeg synes selv jeg prøver at holde en konstruktiv tone (lykkes nok ikke helt) - hun bliver MEGET personlig (noget hun ellers ikke blev før i tiden) og det endte med at de pakkede bilen og kørte de 4 timer hjem her i eftermiddags...
Jeg er sur på min stedfar, der (i min verden) eskalerede konflikten ved at tage hjem istedet for at tale om det, på min mor der er blevet SÅ nærtagende og en total drama-queen (fik blandt andet fyret af at hun jo måtte have opdraget mig forkert siden jeg var sådan og at den eneste dette gik ud over var min datter... Jeg kan tilsyneladende ikke få nogen af dem til at forstå at det ikke har noget med den skide sandkasse at gøre, men princippet i at hun TOTALT ignorerer vores holdninger og meninger om VORES liv - hun gik endda så vidt som at sige at hun ikke ville love ikke at gøre det igen, hvis hun mente at hun havde ret og vi tog fejl...
"Det er jo nogen gange sådan folk udvikler sig..." smed hun i hovedet på mig..
Jeg har
siden de kørte og jeg hader bare at det endte på den måde, men jeg mener stadig at jeg var nødt til at sige fra. Vores forhold er blevet stadig dårligere de sidste par år fordi jeg går og er irriteret over at hun jokker over mine grænser igen og igen og det er bare nødt til at stoppe...
Jeg har nu besluttet mig for at forældre nogle gange er mere bøvl end de er værd...
Det var så dagens piv fra mig... jeg glæder mig til at jeg kan skrive et "Hvor er livet bare lækkert" indlæg herinde.. det er fanme snart på tide!!!