barn 2 år lytter ikke.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.925 visninger
8 svar
0 synes godt om
20. maj 2010

¤BT¤

Hej, jeg har en søn på 2 år nu 28 maj.

han er så sød og lytter efter alle andre end mig. da det kommer til mig at skifte ble, få ham til at lytte på mig, når det er mig der laver regler og bare hele taget opførelse er han så ond i mod mig. lytter ikke efter et ord jeg siger, men når vi er ude, sammen med andre folk er han så sød og lytter efter alt jeg siger.

Jeg søger hjælp med at få hans opførelse i orden og han lytter til mig, han er selvfølgelig ikke sådan 24/7 men som oftes når det kun mig og ham.

jeg kan ikke gå tur med ham, for han hører ikke efter når jeg siger hvad vej vi skal eller han ikke skal gå på vejen, lidt kedeligt. vil gerne være bossen men det ser sådan ud at han tror han er bossen over mig.

aner ikke hvad jeg skal prøve, håber i har gode råd til mig ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2010

Englebisse

¤BT¤ skriver:

Hej, jeg har en søn på 2 år nu 28 maj.

han er så sød og lytter efter alle andre end mig. da det kommer til mig at skifte ble, få ham til at lytte på mig, når det er mig der laver regler og bare hele taget opførelse er han så ond i mod mig. lytter ikke efter et ord jeg siger, men når vi er ude, sammen med andre folk er han så sød og lytter efter alt jeg siger.

Jeg søger hjælp med at få hans opførelse i orden og han lytter til mig, han er selvfølgelig ikke sådan 24/7 men som oftes når det kun mig og ham.

jeg kan ikke gå tur med ham, for han hører ikke efter når jeg siger hvad vej vi skal eller han ikke skal gå på vejen, lidt kedeligt. vil gerne være bossen men det ser sådan ud at han tror han er bossen over mig.

aner ikke hvad jeg skal prøve, håber i har gode råd til mig ?

Selvfølgelig hører han ikke altid efter hvad du siger for du er hans mor. Han prøver dig af og han søger grænser derfor er det vigtigt du holder fast. Når du mener nej ja så mener du nej. Hvis du først har givet efter for noget engang så ved han at så kan han også gøre det en anden gang. Det vigtigt man ikke forhandler med børn og det er dig der den voksen og ved bedst. Det gør børn jo ikke. Har selv en søn på 2 år og han prøver da også mig af hele tiden, men når jeg har sagt nej så mener jeg det også.

Anmeld

20. maj 2010

Ansemusen

Jeg hæfter mig lidt ved, at du bruger ordet 'ond'. For hvis du ser det på den måde, som om at han er ude på at såre dig, så kunne jeg forestille mig at det kan have noget med det at gøre. At han kan mærke at du føler at han styrer dig og at du ikke kan få kontrol over ham. Børn mærker jo sådan noget lynhurtigt og reagerer på det.

Du skal vende billedet, se dig selv som den voksne og ham som et barn, som ikke har onde eller dårlige hensigter. Han reagerer bare på det du gør og siger. Vær kærlig men konsekvent og lad ham ikke løbe om hjørner med dig!

Anmeld

20. maj 2010

Mumto3

Jeg vil lige starte med at fortælle at jegikke selv er en supermor, og jeg også har problemer med at få børnene til at høre efter!

Jeg ved hvad der skal til at få dem til at høre efter, men det er svært nogengange at få det ud i praksis. Men her er opskriften.

Overvej med hver eneste lille ting: Er det en kamp værd? Hvis det ikke er, så lad være med at sige nej. Hvis det er en kamp værd, så tag den og bliv ved indtil du får det igennem du vil have.

Vi holdt fødsesldag i forgårs og der sidder min moster så og sgier: Ih, hvor er jeres børn dog velopdragne. Øh, nå??? jamen de høre jo slet ikke efter hvad jeg siger. Hvortil min moster siger: Den midtereste har lige spurgt om han måtte tage frugt (det måtte han godt). Bare det at han spørger og ikke bare tager synes hun var godt. Dernæst spørge han om han må tage kage. Jeg siger nej, og så spørger han om han må tage en bolle, jeg siger ja. -og så går han igang med at spise frugt. Det skal lige sige at jeg sad ved et andet bord, men ryggen halvt til ham. Min moster kunne se ham tydeligt og hun var så imponere af at han bare spiste det frugt han havde fået ja til og lod kagerne ligge på fadet som stod lige foran ham. Til det tænkte jeg bare: ja, selvfølgelig lader han kagerne ligge. Det måtte min moster så lige fortælle at det ikke er nogen selvfølge.

Grunden til at han gør det, er fordi jeg ALTID har været konsekent med kager/slik/sodavand. Jeg har aldrig vaklet og ikke vidst om jeg skulle sige ja eller nej. Jeg har været HELT TYDELIG i min kommunikation, og vores børn er ikke itvivl om hvad mor mener om den sag. Derfor kan de godt spørger i håb om at de i dag måske fik lov, men de acceptere et nej første gang, for de ved der ikke er noget at gøre.

Der hvor det går galt, det er f.eks. når de løber ned af vejen ( det gjorde de i dag f.eks.) jeg råber efter dem at de skal stoppe, men de fortsætter bare. Hvorfor hører de ikke efter der?? Ja, fordi jeg ikke har været konsekvent. Der har været gange hvor jeg har tænkt: åh, pyt, lad dem bare rende, men alligevel synes at nu rendte de for langt, og så har jeg råbt at de skulle komme tilbage, men jeg har også acceptetet at de ikke øjeblikkeligt kom tilbage. Så jeg har lært dem at når mor råber: kom tilbage, så betyder det: mor håber at I kommer tilbage. Det ville være dejligt hvis I kom, men hun gør ikke noget ved det, hvis vi ikke kommer.

Dertil skal det så også siges at børn jo hele tiden udforsker grænserne (f.eks. med kagen) for at se om der er kommet nye grænser, det kunne jo være.

Til slut vil jeg også nævne at en 2årig ALDRIG er ond ved sin mor!!! Det kan føles som om at han udfordre dig mere end du kan magte og du derfor opfatter dem som han er ond, men det er han ikke!!! Jeg aner ikke hvordan du er sammen med din søn, men det kan være du ikke er så tydlig, og han efterlyser nogle grænser han kan se. -og husk så; hvis man vælger at sætte en grænse skal den være der HVER GANG!!! ellers er det virkelig synd for børnene. De bliver meget usikre og forvirrede, hvis det er sådan at den ene dag falder der brænde ned, og mor bliver rasende over et eller andet, og en anden dag  så får man bare sådan et halvhjertet nej med på vejen over den sammen ting. Dét kan børn slet ikke håndtere.

Det er også derfor man skal vælge sine kampe med omhu, for det kræver at man sætter ind HVER gang, og derfor skal der helst ikke være for mange af dem. Det bliver alt for anstrengende både for mor og barn.

Inde i min søns børnehave har den den regel at børn på alt med undtagelse af 3 ting.

1. hvis det er til fare for dem selv

2. hvis det er til fare for andre

3. hvis det ødelægger noget.

Det kan være en meget god tommelfinger regel at have i baghovedet.

Held og lykke og husk så, at din søn elsker dig og er dybt afhængig af dig og af din kærlighed!!!

Anmeld

21. maj 2010

¤BT¤

Mener ikke ligefrem at han er ond i mod mig, det var bare en beskrivelse .. jeg ved han er afhængig af mig og elsker mig

han bliver 2 år, og han fatter bare ikke et nej, det er virkelig kedeligt, når det er mig som er bossen og han mener han er .. og han lytter efter andre og ikke mig .. siger ikke hele tiden, han er også en engel, .. men man bliver selvfølgelig ked, når man prøver og han opfører sig sådan, kaster sig ned på gulvet og græder ..

i dag har han været så sød mod mig, lyttet efter alt hvad jeg har sagt, uden da vi var ude og skulle hjem.

men tak for de go' råd, håber jeg får styr på det

Anmeld

21. maj 2010

foto på lærred

Jeg tror alle med 2 årige (og sikkert også 3-4 årige) kender det du snakker om Min datter har en periode hvor hun bare er så glad når hun er ude blandt andre eller vuggestue, men der hjemme er hun bare som en løve i en bur og intet er godt nok.

Her er hvad der synes at virke for os:

opbyg en rutine: 

Hun elsker at vide lige præcis hvad det er der skal ske. Det som én tidligere har skrevet med ikke at vakle. F.eks har vi været meget konsekvente med tandbørstningen om aftenen. Det er del af en hel rutine som bare kører på fingerspidserne, så her er ingen problemer. Den samme rutiner har vi ikke haft om morgenen derfor vil hun ikke børste tænder om morgenen.

Her prøver vi at tage broden af de tilsidstede situationer:

F.eks havde hun en periode hvor hun skreg når hun skulle skiftes. Helt umulig. Så var det på med Åh Abe og så dansede den forældre som ikke skiftede rundt som en sindsygt. Pludselig var skiftetiden pludselig mere en dansesektion som lillepigen synes var utrolig morsom.

Så er der tøj situationen. I en periode nægtede hun bare at tage sit tøj på efter at have fået nattøjet af. Ej heller ble. Tilgengæld elsker hun sin morgenmad. Så nu er det bare en del af rutinen. Aldrig morgenmad uden at skrifte ble og få tøj på. Nu er der aldrig problemer mere.

Det samme om aftenen. Når hele huset er rodet hel til og lillepigen gerne vil se Bamse og Kylling. "Jov det må du gerne" men først skal du sætte de ting op i kasserne du har leget med" så er der ingen problemer. Ergo her virker rutinerne.

Men hun har også dage som du beskriver hvor hun bare ikke ville noget som helst overhoved. Kun hænge på en af os, og skrige når hun ikke får sin vilje fordi vi ikke vil lege.

Som en overstående skriver. Tag kampene der hvor det er vigtigt. Bliv ved med at tage hans hånd når I skal over vejen. Hvis han ligger sig ned og skriger (på fortorvet) så synes jeg bare du skal lade ham gøre det. Efter nok gange ved han godt, at det ikke nytter noget.

Men husk, vi har alle dage og unger som er ligesom din

Anmeld

21. maj 2010

¤BT¤

vi har nogenlunde daglige rutiner; børster tænder om morgen og aften, spiser morgenmad, frokost, middag og aftensmad. (p.s.. han går ikke i vuggestue, fordi vi er flyttet og han har først fået plads til 1 aug. ), vi går i sådan kaldt legestuen, for hjemmegående mødre, 3 gange om ugen, han skal altid kysse og kramme og sige godnat før han går i seng,

ved 13 -13.30 tiden sover han ude i vognen, der trille jeg en lille tur til han falder i søvn, der kan han stadig ikke fatte han skal sove, og derfor bliver han ved med at rejse sig op. Jeg har prøvet at lægge ham senere, men det virker heller ikke. Nogen gang falder han i søvn med det samme, men det er ikke ofte.

Ja, han er som løve i et bur herhjemme. Men håber virkelig på det hele forandres når han kommer i vuggestue, for det er virkelig hårdt at håndtere hver dag.

det med at skifte ble, det kun mig som skifter hans ble, uden han selvfølgelig er hjemme ved sin mormor, .. det er en kamp næsten hvergang,

Anmeld

21. maj 2010

¤BT¤

p.s .. han er min søn, mit et og alt, og jeg mister ikke håbet eller giver op jeg elsker ham mere end alt andet

Anmeld

21. maj 2010

mrsMary

Et godt råd, jeg har fulgt er:

Børn i den alder (måske mest drenge) lytter ikke til, hvad du siger, men 'lytter' til dit kropssprog. Derfor er det også en god ide at have fysisk kontakt, hvis du vil 'igennem ' til ham.

Bare lige en hånd på hans skulder eller arm, når du giver en besked. Eller fx fysiskt tage 'genstanden' ud af hans hånd samtidigt med, at du giver beskeden om: " nej, den må du ikke tage".

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.