Lidt ekstra spørgmål til kagebagning :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.270 visninger
19 svar
0 synes godt om
20. maj 2010

K&S

Hej alle I garvede kage-piger

Jeg lavede min først kage i tirsdag og var vildt stolt, men synes alligevel godt detaljerne kunne blive meget bedre....!

Først - så er jeg blevet forvirret - er der forskel på MMF og fondant? Jeg har nemlig troet, det var det samme... Jeg har lavet "overlaget" af skumfiduser, vand, olie og flormelis - hvad hedder det?  og kan det evt. laves og sættes i køleskabet til dagen efter?

Hvordan får man kanten helt pæn på en rund kage? Jeg synes det "foldede" nogle steder, fordi der var for meget fondant...

Og til sidst - jeg har lige købt rød pastafarve til flagene, der skal pynte på kagen - kan man ælte det ind i den færdige fondant? Og smitter det af på hænder og bordplade? Eller er det nemt at vaske af ligesom frugtfarve?

Puha, det blev alligevel til et par spørgsmål, men håber der er nogle, der kan hjælpe en kagebager, som synes det var vildt skægt at bage 

Katja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2010

KarinaIda

K&S skriver:

Hej alle I garvede kage-piger

Jeg lavede min først kage i tirsdag og var vildt stolt, men synes alligevel godt detaljerne kunne blive meget bedre....!

Først - så er jeg blevet forvirret - er der forskel på MMF og fondant? Jeg har nemlig troet, det var det samme... Jeg har lavet "overlaget" af skumfiduser, vand, olie og flormelis - hvad hedder det?  og kan det evt. laves og sættes i køleskabet til dagen efter?

Hvordan får man kanten helt pæn på en rund kage? Jeg synes det "foldede" nogle steder, fordi der var for meget fondant...

Og til sidst - jeg har lige købt rød pastafarve til flagene, der skal pynte på kagen - kan man ælte det ind i den færdige fondant? Og smitter det af på hænder og bordplade? Eller er det nemt at vaske af ligesom frugtfarve?

Puha, det blev alligevel til et par spørgsmål, men håber der er nogle, der kan hjælpe en kagebager, som synes det var vildt skægt at bage 

Katja

Hej...

Ang. MMF og fondante, så mener jeg ikke der er nogen forskel på disse to, og det kan sagtens holde sig i køleskabet, hvis du har det liggende i en pose eller ligende som er tæt.

Ang. pastafarven... Ja, den kan du sagtens ælte ind i det, men ja den smitter af(det har min i hvart fald gjort), jeg fik det på bordet og hænder, kunne nemt få den af bordet, men ved ikke hvorfor synes den var svær og få af hænderne i forhold til mine andre pastafarver!! Men hvis jeg var dig, ville jeg for en sikkerhedsskyld ligge noget ud på bordet når du skal farve, så du ikke får det farvet ned på bordet...

Kagen kan du få pæn, ved at købe dig sådan et glatteværktøj, den kører man bare ligeså stille rundt over hele kagen!! Ang. det med folder i kanten, har jeg også selv lidt prøblemer engang imellem, men jo mere tid du tager dig til og "glatte" det ordentligt ud med hænderne, jo bedre bliver det som regel også....

Håber dette hjalp lidt med svar på dine spørgsmål....

Knus Karina - Som også stadig er lidt nybegynder

Anmeld

20. maj 2010

Ansemusen

Jeg håber jeg lige må indskyde et spørgsmål her?!

Jeg synes ofte kagerne på billederne herinde ser enormt våde og shiny ud. Er det fordi man har brugt for meget vand til at udglatte fondanten med eller er det bare fordi billedet er taget inden det er tørret ordentligt?

Jeg suger lidt til mig omkring kagedekoration, fordi jeg godt kunne tænke mig at lave lillemandens dåbs/navngivningskage selv.

Anmeld

20. maj 2010

KarinaIda

Ansemusen skriver:

Jeg synes ofte kagerne på billederne herinde ser enormt våde og shiny ud. Er det fordi man har brugt for meget vand til at udglatte fondanten med eller er det bare fordi billedet er taget inden det er tørret ordentligt?

Jeg suger lidt til mig omkring kagedekoration, fordi jeg godt kunne tænke mig at lave lillemandens dåbs/navngivningskage selv.

Hej..

Altså jeg har aldrig brugt vand til og udglatte fondanten, da jeg synes det får den til og smatte ud og blive rigtig grim. altså mine kager skinner nok fordi jeg ikke har fået børstet kartoffelmelen helt af eller fordi billederne er taget lige da de er blevet færdige....
Men jeg vil bestemt ikke råde dig til og bruge vad til og udglatte din fondante, det tror jeg bestemt du vil fortryde!! Skal se om jeg kan finde et billede af min den ene kage, hvor jeg lige brugte lidt vand på, og det var tydeligt og se kagen var ødelagt der...

Håber det var hjælp nok til dig, og ellers må du sige til

Knus

PS: den mørke plet på kagen, er der jeg brugte vand. Håber du kan se det, ellers må du lige sige til!!

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

20. maj 2010

K&S

KarinaIda skriver:

Hej...

Ang. MMF og fondante, så mener jeg ikke der er nogen forskel på disse to, og det kan sagtens holde sig i køleskabet, hvis du har det liggende i en pose eller ligende som er tæt.

Ang. pastafarven... Ja, den kan du sagtens ælte ind i det, men ja den smitter af(det har min i hvart fald gjort), jeg fik det på bordet og hænder, kunne nemt få den af bordet, men ved ikke hvorfor synes den var svær og få af hænderne i forhold til mine andre pastafarver!! Men hvis jeg var dig, ville jeg for en sikkerhedsskyld ligge noget ud på bordet når du skal farve, så du ikke får det farvet ned på bordet...

Kagen kan du få pæn, ved at købe dig sådan et glatteværktøj, den kører man bare ligeså stille rundt over hele kagen!! Ang. det med folder i kanten, har jeg også selv lidt prøblemer engang imellem, men jo mere tid du tager dig til og "glatte" det ordentligt ud med hænderne, jo bedre bliver det som regel også....

Håber dette hjalp lidt med svar på dine spørgsmål....

Knus Karina - Som også stadig er lidt nybegynder

Tusind tak for hjælpen...!

Fantastisk at man kan lave og gemme fondanten til dagen efter, for det var faktisk det, jeg synes tog længst tid at ælte sammen...!

Jeg må forsøge at være lidt mere omhyggelig, når jeg skal glatte fondanten ud, for vil jo gerne have til den at se "perfekt" ud

Og så tror jeg måske, jeg må finde et par handsker frem, når der skal farves fondant, for jeg skal bruge rød og det ser altså bare ikke godt ud med røde hænder (eller andre farvede hænder, for den sags skyld)

Tak tak tak...! Katja

Anmeld

20. maj 2010

K&S

Ansemusen skriver:

Jeg prøvede at rette lidt med vand - men det var ligesom om det slet ikke ville tørre igen, så det undlader jeg næste gang...!

Men jo mere jeg kørte fingrene hen over kagen, jo mere blank blev den - der var meget overskydende flormelis (som jeg havde brugt til at ælte den sammen og ud på bordet med) og efterhånden som det forsvandt, blev den mere og mere skinnende

Anmeld

20. maj 2010

Lullaby

K&S skriver:

Tusind tak for hjælpen...!

Fantastisk at man kan lave og gemme fondanten til dagen efter, for det var faktisk det, jeg synes tog længst tid at ælte sammen...!

Jeg må forsøge at være lidt mere omhyggelig, når jeg skal glatte fondanten ud, for vil jo gerne have til den at se "perfekt" ud

Og så tror jeg måske, jeg må finde et par handsker frem, når der skal farves fondant, for jeg skal bruge rød og det ser altså bare ikke godt ud med røde hænder (eller andre farvede hænder, for den sags skyld)

Tak tak tak...! Katja

her er en guide til runde kager:

http://www.monkeysee.com/play/15847-fondant-cake-decorating-covering-the-cake

Anmeld

20. maj 2010

K&S

MorpåSjælland skriver:

her er en guide til runde kager:

http://www.monkeysee.com/play/15847-fondant-cake-decorating-covering-the-cake

Fantastisk, tusind tak

Anmeld

20. maj 2010

K&S

Er der forresten nogle, der kender til noget, man kan "smøre" kagen op med, som ikke indeholder mælk?

Anmeld

20. maj 2010

ekzunz

Ansemusen skriver:

Jeg tror faktisk at nogen synes det ser pænt ud at kagerne skinner - og så er der nogle der pensler med vand for at fjerne rester af maizenaen.

Man behøver ikke at bruge vand - og så får man pæne matte kager

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.