Årh nej, endnu en forkortelse:)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. maj 2010

klmf

Alexis skriver:

MA bruges både for Missed Abortion eller Medicinsk Abort

IUI er insemination. Intrauterine Insimination.

Der findes to slags. IUI -H hvilket er med partners sæd, og IUI -D som er med donersæd.

IVF er reagensglasmetoden - In Vitro Fertilisation

SA - Spontan abort

ICSI - Mikroinsemination - Intra Cytoplasmatisk Sperm Injection - er også reagensglasmetode, men fremgangsmåden er en anden end IVF, og bruges ofte ved meget nedsat sædkvalitet hvor man evt. kan have gavn af at hente cellerne ud direkte fra mandens pung.

TAAAARK Nu bliver det ligesom lidt nemmere at følge med i...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2010

Maise

AKS = akut kejsersnit

PKS = Planlagt kejsersnit

Anmeld

18. maj 2010

otlitrom

ÆL = ægløsning

Anmeld

18. maj 2010

Daisy

Nu er jeg ved at være rundtosset?? En MA er det ikke en 'frivillig' abort? D.v.s. man får det fjernet eller tager medicin for at fjerne det   ( Derfor medicinsk abort )

Anmeld

18. maj 2010

Skouboe

Nu er jeg ved at være rundtosset?? En MA er det ikke en 'frivillig' abort? D.v.s. man får det fjernet eller tager medicin for at fjerne det   ( Derfor medicinsk abort )

MA bruges om begge dele..

Medicinsk Abort er netop, hvor man afbryder graviditeten med medicin.

Missed Abortion er hvor fostret er dødt i maven, men kroppen har ikke opdaget det og fortsætter med at opføre sig som om det er en helt normal graviditet. En del opdager det først til NF.

NF = Nakkefoldsscanning - scanning alle bliver tilbudt omkring uge 12 af graviditeten. Man får typisk taget en blodprøve hos egen læge (skal være efter 8. graviditetsuge) og hospitalerne sammenholder så blodprøven (også kaldet double test) med den nakkefold de måler til scanningen og ud fra det, får man et forholdstal (fx 1:10.000) der betegner risikoen for at barnet har Downs Syndrom. Hvis risikoen er 1:300 eller derover bliver man tilbudt en fostervandsprøve, der med 100% sikkerhed kan fortælle om fostret har downs.

MD scanning = Misdannelsesscanning (i dag oftest kaldet gennemscanning). En scanning alle gravide bliver tilbudt omkring 20. graviditetsuge, hvor de kigger på fostrets hjerte, lever, nyrer, navlesnos osv. osv. De tjekker hjernen og rygraden og alt hvad tjekkes kan for at se om der er nogle misdannelser, der enten skal tages hånd om, eller som i værste tilfælde kan føre til at forældrene vælger at søge om abort.

JM = Jordmor

FG = Fødegang

Anmeld

18. maj 2010

Mira0911

FSH - Falsk strubehoste

DP - Dagpleje

VS - Vuggestue

BH - Børnehave

Anmeld

18. maj 2010

2721

Genial tråd, troede jeg var den eneste der bare ikke lige anede noget om noget, men nu er jeg også inviede i de mange forkortelser, Dejligt

Anmeld

18. maj 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

GUL graviditet uden for livmoderen

PB Projekt baby

Anmeld

18. maj 2010

klmf

Alexis skriver:

GUL graviditet uden for livmoderen

PB Projekt baby

De to havde jeg aldrig gættet

Anmeld

18. maj 2010

otlitrom

SP = sundhedsplejerske

MØB = mellemørebetændelse

T fx: T040910 = Termin 040910

PB bruges også om "privat besked", altså "send et brev".. Så de sender ikke et "projekt baby", men et brev

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.