x og y magazine ....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

597 visninger
7 svar
0 synes godt om
16. maj 2010

Mum33

Nogle der har læst det blad? De er gratis i Føtex. Er totalt forarget over deres artikel om det perfekte legetøj til drenge og piger helt fra spæde .... Allerede derfra begynder de at dele det op i at drenge er til værktøj, krig og våben, mens piger skal omgives af bamser, tyl og prinsesse ting.

Helt ærligt - hvad er det vi opdrager vores børn til ? Ikke underligt at vi mænd og kvinder kan have svært ved at forstå hinanden hvis vi deler os sådan op i to grupper. Er klar over at der er en interessekløft mellem drenge og piger, men vi behøver da ikke grave den dybere end den er og ligefrem dyrke den.

Personligt prøver jeg at holde mine børns verden lidt kønsneutral de første år ihvert fald. Interessen for "pigeting" og "drengeting" skal nok komme helt naturligt tror jeg.  

Hvad tænker I om opdragelse af de forskellige køn? Skal piger være små prinsesser, mend drengene være "frække fyre"?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

altså jeg går ind for at børn skal lege med det de har lyst til! Jeg ÆÆÆÆLSKEDE at klatre i træer og lege med biler (mit gulvtæppe var en racerbane) Senere blev jeg glad for at lege med dukker... Laura får lov til at lege med hvad hun har lyst (når hun bliver stor nok til at lege)... Indtil videre køber jeg de ting jeg selv gerne vil lege med..

Men jeg synes du har ret... der er lidt for meget lyserødt plastik til pigerne og rigeligt "røver og soldater" til drengene...

Anmeld

16. maj 2010

oo

ja så kommer den mavesure feminist jo op i mig. jeg synes det er grotesk og stærkt hæmmende for børnenes udvikling at blive opdelt på den måde.

og jeg forstår slet ikke "pigeting" vs "drengeting" eller "pigeinteresser" vs "drengeinteressere"....der er da MASSERE af eksempler på krydsninger af køn og interesse/legetøj.

herhjemme bliver de opdraget som mennesker med de interesser de nu en gang har/udvikler. der kommer legekøkken og værktøjsbord uanset om det er en søn eller datter der dukker op til oktober. det lyserøde og det lyseblå er banlyst!! det gider jeg simpelthen ikke se på

jeg har aldrig leget med dukker, men var enooooormt glad for mit biltæppe (ligesom dig, Caroline) og mine biler. da min mor lavede en fantastisk fin dukkevogn til mig til min 5 års fødselsdag, hev vi selve vognen ud, satte en opvaskebalje i istedet og kørte ræs på "venderen" (mig og de to drenge jeg brugte stort set alt min tid sammen med som lille).

fra jeg var omkring 8 år ønskede jeg mig aldrig andet end bøger, så børnebibliotek til de kommende børn herhjemme er naturligvis allerede omfattende og det jeg tænker allermest på når jeg tænker på hvad jeg skal købe til babyen

Anmeld

16. maj 2010

MorTilGustav

Hehe, jeg tog det selv samme blad den anden dag og tog også mig selv i at sidde og kigge på de der sider og tænke "Hvorfor fik jeg dog en dreng? Jeg gider sgu ikke lege med lyssværd og våben men vil hellere nusse med perler og kreative ting"... Men hvem siger han ikke også kan det?  Det skal de da ikke bestemme

Anmeld

16. maj 2010

Ayasmor

her er så lige nogle sigende billeder ang. drengeting til piger og omvendt. Aya hjælper mor med at ordne skabet..

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

16. maj 2010

Mum33

Ayasmor skriver:

her er så lige nogle sigende billeder ang. drengeting til piger og omvendt. Aya hjælper mor med at ordne skabet..

Hvor dejligt at hun er frisk på lidt håndværkerjob ....

Anmeld

16. maj 2010

saxa

Forstår sq heller ikke helt det der med drenge- og pigeting.. Børnene skal lege med det de har lyst til. Vores datter Eeeelsker at lege med traktorer, biler, spille på trommer mm. ligeså meget som hun kan li at lege med dukker.. Yasmin har det ligesom Aya, hun er helt vild med at hjælpe Far med at rode med bilen og lege med værktøjet.. Og det er vel ikke forældrene der skal bestemme hvad børnene skal lege med?

Anmeld

16. maj 2010

Ayasmor

I.E.K. skriver:

Hvor dejligt at hun er frisk på lidt håndværkerjob ....

ja hehe.. hun så lige mor skrue først, og da jeg ville hente boremaskinen så hun lige sit snit til at justerer lidt på skruen..

Jeg er af den holdning at små børn altså ikke kender noget som helst til "drenge- og pigelegetøj".. Det er begreber vi som forældrer lærer og pådutter vores børn.. Børn er ligeglade med om det er en dukkevogn eller en traktor, så længe legetøjet kan aktivere og udfordre barnet. Aya har både dukkevogne, små dukker osv. men sørme da også små biler og store firhjulstrækkere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.