Umulig MMF - smuldrer eller bliver for hårdt! (Lang tekst)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.240 visninger
9 svar
0 synes godt om
16. maj 2010

RumlesMor

Kære Kage-koner, damer og frøkner.

Som en ganske uerfaren kage-bager forsøgte jeg mig i går med kage nr. 2. Første gang gik det nogenlunde, og jeg havde derfor en forventning om at det ville gå bare en smule lettere denne gang. Men næh nej... Det endte med alverdens bandeord og et pulver-hvidt køkken!

Så nu sidder jeg her og søger hjælp - eller måske bare en forklaring på hvorfor det hele gik galt?!

Jeg varmede mine marshmellows i mickroovnen, tilsat en 2 skeer vand og en ske olie. Det gik fint. Da hele massen var smeltet blandende jeg rød frugtfarve i og til sidst flormelis lidt efter lidt, til jeg fik en "dej-lignede" klump. Denne klump hældte jeg ud på bordret som var dækket af maizena. Jeg æltede og æltede, og havde lidt problemer med at det hang fast i bordret...så hældte mere maizena på. Og pludselig begyndte skidtet at smuldre?! Kunne slet ikke få det til at hænge sammen... [indsæt bandeord her]

Nå, havde jo stadig en kage stående som skulle overtrækkes med noget - så jeg startede fra. Varmede igen marshmellows i mikroovnen, denne gang erstattede jeg dog vandet forinden med farve, og da denne masse var smeltet og ensfarvet tilføjede jeg flormelis. Jeg havde smurt lidt olie på bordpladen og hænder, og oven på dette maizena. Det gik meget bedre med at rulle massen ud - men det blev lyn-hurtig hårdt og svært at arbejde med. Og jeg forsøgte ellers at arbejde hurtigt. Massen var også stadig lun da jeg lagde den på kagen, så følte også at kagen ligesom smeltede indenunder.... altså det gik galt igen.

Slet ikke som første gang...øv øv.

Vil rigtig gerne have nogen fif til at gøre det rigtigt, og evt. hvad jeg har gjort galt?

Jeg forstår slet ikke hvordan I kan nå at lave alle de fine pynte-ting, før massen bliver hård og svær at arbejde med? Og er det bedre at farve sin MMF med pastafarve? Synes farven blev underlig når den tørrede på kagen?

Mvh en fortvivlet kage-jomfru, der drømmer om smukke velbyggede kager!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2010

Anasmor

Frugt farve duer altså ikke optimalt til mmf... der er for meget vand i og det kræver ekstra maizena/flormelis, og så er risikoen stor for at det bliver tørt.. invester i noget pastafarve, så får du et fint resultat næste gang

Anmeld

16. maj 2010

RumlesMor

Anasmor skriver:

Frugt farve duer altså ikke optimalt til mmf... der er for meget vand i og det kræver ekstra maizena/flormelis, og så er risikoen stor for at det bliver tørt.. invester i noget pastafarve, så får du et fint resultat næste gang

Tak for svar!

Okay - det kan så være dét der gik galt...for første gang (hvor det gik nogenlunde godt) brugte jeg ikke farve. Jeg må prøve pastafarve!

Ved du så også hvor man kan få en god "spartel" til at smøre de forskellige lag på med? Synes ikke jeg har kunne finde det på nogen af de viste kage-sider, man kan finde i links-tråden herinde.

Anmeld

16. maj 2010

molle85

Jeg har så lige et spørgsmål, hvor køber man de farver henne?

Anmeld

16. maj 2010

Jordbærpigen

RumlesMor skriver:

Tak for svar!

Okay - det kan så være dét der gik galt...for første gang (hvor det gik nogenlunde godt) brugte jeg ikke farve. Jeg må prøve pastafarve!

Ved du så også hvor man kan få en god "spartel" til at smøre de forskellige lag på med? Synes ikke jeg har kunne finde det på nogen af de viste kage-sider, man kan finde i links-tråden herinde.

Du kan købe en i Panduro til 29 kr (mener jeg).. det er fin til mig

Anmeld

16. maj 2010

Jordbærpigen

molle85 skriver:

Jeg har så lige et spørgsmål, hvor køber man de farver henne?

De er billigst på nettet. Kig fx på specialkoebmanden.dk, dinkage.dk, alttilkager.dk osv.

Anmeld

16. maj 2010

molle85

MissSmile26 skriver:

De er billigst på nettet. Kig fx på specialkoebmanden.dk, dinkage.dk, alttilkager.dk osv.

Hvad skal man bruge af værktøj til at lave flotte kager med? Hvordan laver man sko osv? det er helvt vildt at se hvor flotte de kager kan blive

Anmeld

16. maj 2010

Anasmor

RumlesMor skriver:

Tak for svar!

Altså smørcreme eller ?...

Til smørcreme bruger jeg en sort plastik smørekniv fra Fiskars... det er min absolut yndlings og giver ikke streger eller lignende i smørcremen...

Anmeld

16. maj 2010

Jordbærpigen

molle85 skriver:

Hvad skal man bruge af værktøj til at lave flotte kager med? Hvordan laver man sko osv? det er helvt vildt at se hvor flotte de kager kan blive

Der findes et hav af tråde herinde ang. værktøj, hvordan man gør osv. Så kig dig lidt rundt

Anmeld

16. maj 2010

ekzunz

Jeg har altså ikke haft problemer med at bruge frugtfarve i mmf'en - så længe jeg erstatter vandet med frugtfarve. Brug evt. den opskrift fra kagehæftet, den synes jeg personligt er meget bedre (100 gr. skumfiduser, 1spsk olie, 1 spsk vand/Frugtfarve - og så flormelis til det passer.

Kan det være fordi du blander maizena og flormelis? Jeg bruger aldrig maizena når jeg laver mmf'en - først når den skal rulles ud. Og så laver jeg den så den stadig er en smule klæbrig, pakker den inde i film og en frysepose og så i køleskabet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.