Til jer med rhesus negativ blodtype

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.271 visninger
8 svar
0 synes godt om
14. maj 2010

BJL2010

Hey, er lige tilbage med et spørgsmål vedr. rhesus negativ og graviditet.

Jeg er rhesus negativ og var til 2. lægeundersøgelse (uge 25) i denne uge, og her fik jeg taget en blodprøve, som de sagde var for at undersøge, om jeg er begyndt at danne antistof. Men burde jeg ikke have fået taget TO blodprøver, fordi den nye procedure indebærer at man også tjekker barnets blodtype med henblik på en anti-D sprøjte allerede i uge 29??? (Så en flodprøve til tjek af antistof og en blodprøve til tjek af barns blodtype).

Min læge virkede ikke til at have super meget styr på det, hun sagde bare at Jo hun havde da godt læst noget om at de nu kunne finde ud af det ufødte barns blodtype...

Nogen, der kender den "nye" procedure (Mener det blev ændret fra 1. januar 2010)??? Evt. har været igennem den??? Så har jeg lidt ide om det hvis jeg ringer og påstår at de ikke har helt styr på det 

KH

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2010

bagger26

Altså jeg fik taget min blodprøve da jeg var til 35 ugers undersøgelse, med henblik på barnets blodtype.. Ved der er nogle der har fået taget den før, men jeg fik den først taget i uge 35(i feb 2010). Jeg fik indsprøjtningen 14 dage efter, så de er rimelige hurtige til at analysere blodprøven og give den en tid hvis det er nødvendigt...

Anmeld

14. maj 2010

lollandpigen

Hejsa....

Jeg er selv i uge 29+2 idag. jeg var i mandags den 10 maj på FG og fik indsprøjtningen. Jeg fik taget blodprøve som dig i uge 25 og min læge hun meget opmærksom på at jeg ville modtage svar fra FG med henblik på indsprøjtning.

Hende jordmoren som gav mig indsprøjtning fortalte som du ved det e rmeget nyt og indsprøjtningen skal gives inden du er 30 fuld euger henne. også skal du som før have en igen når barnet er født mener det er max 48 timer efter fødslen.

Jeg var selv meget nervøs for om de havde styr på det da hverken min jordmor eller læge vidste ret meget om det.

Men det er hvad jeg ved så husk at du skal have svar og sprøjten inde du er fulde 30 uger henne...

Håber du kan bruge mit svar ellers skriver du bare igen....

Hilsner fra Dorthe

Anmeld

14. maj 2010

Vidunderligeunger

lollandpigen skriver:

Hejsa....

Jeg er selv i uge 29+2 idag. jeg var i mandags den 10 maj på FG og fik indsprøjtningen. Jeg fik taget blodprøve som dig i uge 25 og min læge hun meget opmærksom på at jeg ville modtage svar fra FG med henblik på indsprøjtning.

Hende jordmoren som gav mig indsprøjtning fortalte som du ved det e rmeget nyt og indsprøjtningen skal gives inden du er 30 fuld euger henne. også skal du som før have en igen når barnet er født mener det er max 48 timer efter fødslen.

Jeg var selv meget nervøs for om de havde styr på det da hverken min jordmor eller læge vidste ret meget om det.

Men det er hvad jeg ved så husk at du skal have svar og sprøjten inde du er fulde 30 uger henne...

Håber du kan bruge mit svar ellers skriver du bare igen....

Hilsner fra Dorthe

og hvis man så ikke har fået nogen indsprøjtning inden uge 30???

Anmeld

14. maj 2010

MetteMTH

Hvad er det for en indsprøjtning? Jeg er nemlig også negativ

Anmeld

14. maj 2010

lollandpigen

Så vidt jeg har forstået er det en indsprøjtning man får fordi hvis man venter et resus negativt foster har man en risiko for at danne antistoffer i løbet af gradivitete, denne risiko bliver større jo længere man e ri sin gradivitet. Har man dannet antistof kan disse antistoffer gå over i moderkagen og angribe det resus negative barns blod hvorve ddet kan udvikle en blod mangel.

Det er sundhedsstyrelsen der anbefaler man får sprøjten...

Grunden til de te rinden fulde 30 uger er nok fordi man danner mere og mere jo længere man er i gradiviteten... kan godt være det er forskelligt fra region til region hvornår man senest skal have den jeg bor i region sjælland.

Synes også det er meget forvirrende......

Er der slet ingend e rhar fået et papir med det til deres 1 jordmor besøg??

Anmeld

14. maj 2010

BJL2010

Hej igen!

Tusind tak for svarene...

Til Dorthe: Rart med en, der vidste lidt mere end jeg selv! Men fik du kun taget en blodprøve hos lægen i uge 25? Og den var med henblik på barnets blodtype og ikke hvorvidt du var begyndt at danne antistoffer?

Til Mette88: En anti-D sprøjte mener jeg den hedder...som man skal have hvis man selv er rhesus negativ og ens barn er rhesus positiv...når man er negativ kan man begynde at danne antistoffer hvis ens blod kommer i kontakt med barnets blod (så vidt jeg har forstået). Det skulle kun kunne blive et problem i forhold til fremtidige graviditeter, men man er altså begyndt at give sprøjten allerede UNDER første graviditet. Men tjek sundsstyrelsen, de har vist en publikation om emnet

KH

Anmeld

14. maj 2010

lollandpigen

BJL2010 skriver:

Hej igen!

Tusind tak for svarene...

Til Dorthe: Rart med en, der vidste lidt mere end jeg selv! Men fik du kun taget en blodprøve hos lægen i uge 25? Og den var med henblik på barnets blodtype og ikke hvorvidt du var begyndt at danne antistoffer?

Til Mette88: En anti-D sprøjte mener jeg den hedder...som man skal have hvis man selv er rhesus negativ og ens barn er rhesus positiv...når man er negativ kan man begynde at danne antistoffer hvis ens blod kommer i kontakt med barnets blod (så vidt jeg har forstået). Det skulle kun kunne blive et problem i forhold til fremtidige graviditeter, men man er altså begyndt at give sprøjten allerede UNDER første graviditet. Men tjek sundsstyrelsen, de har vist en publikation om emnet

KH

Fik taget min allerede i uge 16 tror jeg.......

Man kan vist ikek fra en blodprøve se om man har dannet antistof så derfor skal man have dne sprøjte igen efter fødslen.....

Anmeld

14. maj 2010

BJL2010

Det er kun et problem hvis man selv er rhesus negativ og ens barn er rhesus positiv...Den omvendte situation er ikke noget problem...og det er heller ikke et problem hvis begge er rhesus negative...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.