1½ årigs Sprog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.245 visninger
11 svar
0 synes godt om
11. maj 2010

Plysbjørnen

Hvor gode er jeres børn små poder på 1½ til at snakke...

Min lille søn på 1½ kan ikke ret mange ord... Han siger nogle få ord som: Hej, Hov, Nej, dov dov (sov sov), og så kan han sige "rugrød" (rugbrød)... Har også en enkelt kan hørt ham sige gyng gang, bedde (bedste)....

Grunden til at jeg spørger er at min dp er ved bekymret over han manglende sprog... 

Skal siges at han først har lært at gå for 2½ måned siden cirka, og hans motorik har generelt været bagud, fordi han i 5 mdr havde et hold i nakken som ikke blev opdaget.... Så han var ret sen til at holde hovedet...

Ville i være bekymret???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2010

Svei

Nææ...jeg ville ikk være bekymret...hvis han ellers kan høre og stimuleres godt nok i forhold til hans sproglige udvikling og forstår hvad I siger til ham, så ville jeg tage det roligt.

Mine sønner sagde stort set intet i den alder og talte først helt rent efter de var blevet 4 år....deres sprog udvikles sent bagerst i munden, dvs de lyder der ligger bagerst tager tid for dem at udvikle.

Men altså, jeg ville da finde det positivt at hun er obs på ham om ikke andet for at udelukke at noget er galt.

Knus..

Anmeld

11. maj 2010

KarinaIda

BetteFis skriver:

Hvor gode er jeres børn små poder på 1½ til at snakke...

Min lille søn på 1½ kan ikke ret mange ord... Han siger nogle få ord som: Hej, Hov, Nej, dov dov (sov sov), og så kan han sige "rugrød" (rugbrød)... Har også en enkelt kan hørt ham sige gyng gang, bedde (bedste)....

Grunden til at jeg spørger er at min dp er ved bekymret over han manglende sprog... 

Skal siges at han først har lært at gå for 2½ måned siden cirka, og hans motorik har generelt været bagud, fordi han i 5 mdr havde et hold i nakken som ikke blev opdaget.... Så han var ret sen til at holde hovedet...

Ville i være bekymret???

Hej..

Hvis jeg var dig ville jeg ikke bekymre mig så meget... Min datter var også bagud i sin udvikling af kravle, gang osv, dette skyldes hun er født 1 mdr for tidligt, men hun er kommet efter det nu. Hun begyndte og kravle rigtigt for 5 mdr siden ca, og gik 14 dage senere... Hendes sprog kom ret hurtigt efter også, så nu laver hun ikke andet en og "snakke"!! HUn kan sige, mor, far, farfar, gagor(traktor), gukker(dukker), vov vov, ille(Cille), ina(tina), gare(clara), bold, osv.....
Men alt dette skal nok komme til din også, det er bare et spørgsmål om tid, fo pludselig uden man tænker særlig meget over det, så vælter ordene ud af munden på dem dagen lang!! Så nyd du bare stilheden nu  Men kan sagtens følge dig i, at du er lidt nervøs for om der er noget, jeg havde det på nøjagtig samme måde dengang....

Held og Lykke..

Knus

Anmeld

11. maj 2010

AWO

Hej

Som talepædagog vil jeg sige, at det er godt, din dp er obs på ham. På den måde er det nemmere at gribe ind, hvis det viser sig, at hans sproglige udvikling er meget forsinket.

Samtidigt er det dog meget forskelligt, hvordan børns sprog er i den alder. Hos nogle kommer ordene hurtigt, hos andre tager det lidtlængere tid. Fælles er, at det er de første ca. 50 ord, der er sværest at lære - og så går det stærkt!

Noget kunne også tyde på, at hans energi er blevet brugt på den motoriske udvikling, og at der derfor først er "overskud" til sproget nu.

Hvordan er hans hørelse? Orienterer han sig mod jer, når i taler sammen, og kan han høre i støjfyldte omgivelser? Det er en god ide regelmæssigt at få tjekket ørerne, idet evt. væske i mellemøret kan virke som en hørenedsættelse og forsinke sproget.

Det vigtigste er, at i stimulerer sproget hjemmefra. Sæt ord på det i gør, dvs. fortæl, at nu putter i tallerkener på bordet, fordi i skal spise, eller nu sætter i den røde klods på den blå. Men: husk at gøre det, når i begge er opmærksomme på den samme handling/ ting! Ellers er det spild af ti, idet han bedst lærer ordene for de ting, han selv er interesseret i.

Når i på den måde får sat ord på ting, hører han ordene igen og igen i mange forskellige situationer. På den måde er det nemmere for ham at lære dem.

HVis din dp er meget bekymret, er der sikkert mulighed for at få fat i en kommunal talepædagog, der kan komme og se på din søn, og rådgive om, hvad der kan gøres for at hjælpe ham.

Og så er du altid velkommen til at skrive en Pb, hvis du har flere spørgsmål.

KH Anke

Anmeld

11. maj 2010

foto på lærred

Jeg tror ikke, at det er ualmindeligt at man ikke siger så mange ord når man er 1 1/2 år. Nogle er selvfølgelig super hurtige til at snakke og man står nærmest med åben mund når de små poder næsten snakker rent i sætninger som 2 årig Men jeg er sikker på at indenfor det næste halve år vil der komme mange flere ord på. Men ofte er det jo også fra de er 2 til 3 at der kommer rigtig gang  i ordforrådet. At læse hjælper rigtig meget. Men det gør I jo sikkert i forvejen for hende. I kan også sætte ord på alt det i laver. F.eks "Nu henter mor koppen til dig" (når du giver hende en kop for at få lidt vand) Men jeg er helt sikker på, at der er rigtig, rigtig mange 1 1/2 årige der ikke siger så mange ting, og så pludselig sker der er skred i sagerne.

Anmeld

11. maj 2010

lonemus

Jeg syntes heller ikke du skal være bekymret, det skal nok komme. Jeg ved hvor håbløst det kan lyde, men tro mig, det skal nok komme

Og ellers bliver alle børn jo sprogvurderet, når de er mellem 2,10-3,4 år. Først dér begynder man at sætte ind, hvis der er nogen problemer.

Jeg mener da man sprogtester i hele landet nu...!

Anmeld

11. maj 2010

slettet_7530

Jeg ville ikke være bekymret overhovdet, nogle lærer at tale hurtigt minegen gjorde det da hun havde den alder, men til gengæld har hun ikke msidt bleen endnu, de kan ikke være hurtige til det hele.

Anmeld

11. maj 2010

AWO

lonemus skriver:

Jeg syntes heller ikke du skal være bekymret, det skal nok komme. Jeg ved hvor håbløst det kan lyde, men tro mig, det skal nok komme

Og ellers bliver alle børn jo sprogvurderet, når de er mellem 2,10-3,4 år. Først dér begynder man at sætte ind, hvis der er nogen problemer.

Jeg mener da man sprogtester i hele landet nu...!

Nja, der er nogle kommuner, hvor det desværre stadig ikke pioriteres så højt, eller der ikke følges ordentligt op på det.

I øvrigt er det aldrig for tidligt at gøre noget! Pædagoger og forældre kan sagtens få vejledning til, hvordan et barn i vuggestue eller dp sprogstimuleres, hvis den sproglige udvikling vurderes at være forsinket. Dermed ikke sagt, at man automatisk bør være bekymret. fordi et barn på 1½ ikke har så mange ord. 

Anmeld

11. maj 2010

lonemus

Anke skriver:

Nja, der er nogle kommuner, hvor det desværre stadig ikke pioriteres så højt, eller der ikke følges ordentligt op på det.

Det er sgu trist, for det er en super god ordning - håber da det bliver bedre i de kommuner.

Anmeld

11. maj 2010

XXSS

Jeg synes det er forkert af din dagplejemor at være bekymret.! Det er helt normalt for børn i den aldersgruppe. Min pige bliver 16 måneder på lørdag - og hun siger hei hei, papa, mama, mam, vov vov, og en masse andre uforståelige ord, som passer til hendes alder.  Hun har ikke på noget tidspunkt været bagud hverken motorisk eller andet. Begyndte også først at gå for to måneder siden ca., men da har hun også været syg næsten 3 måneder i træk.

Min egen mor er dagplejemor og har selv to piger på samme alder, de kan hellere ikke flere ord end det.

Jeg tror, at du må bede hende om at "slappe" lidt af i sin udmeldinger, da det er ganske normalt.

Hilsen Tanja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.