Hej
Som talepædagog vil jeg sige, at det er godt, din dp er obs på ham. På den måde er det nemmere at gribe ind, hvis det viser sig, at hans sproglige udvikling er meget forsinket.
Samtidigt er det dog meget forskelligt, hvordan børns sprog er i den alder. Hos nogle kommer ordene hurtigt, hos andre tager det lidtlængere tid. Fælles er, at det er de første ca. 50 ord, der er sværest at lære - og så går det stærkt!
Noget kunne også tyde på, at hans energi er blevet brugt på den motoriske udvikling, og at der derfor først er "overskud" til sproget nu.
Hvordan er hans hørelse? Orienterer han sig mod jer, når i taler sammen, og kan han høre i støjfyldte omgivelser? Det er en god ide regelmæssigt at få tjekket ørerne, idet evt. væske i mellemøret kan virke som en hørenedsættelse og forsinke sproget.
Det vigtigste er, at i stimulerer sproget hjemmefra. Sæt ord på det i gør, dvs. fortæl, at nu putter i tallerkener på bordet, fordi i skal spise, eller nu sætter i den røde klods på den blå. Men: husk at gøre det, når i begge er opmærksomme på den samme handling/ ting! Ellers er det spild af ti, idet han bedst lærer ordene for de ting, han selv er interesseret i. 
Når i på den måde får sat ord på ting, hører han ordene igen og igen i mange forskellige situationer. På den måde er det nemmere for ham at lære dem.
HVis din dp er meget bekymret, er der sikkert mulighed for at få fat i en kommunal talepædagog, der kan komme og se på din søn, og rådgive om, hvad der kan gøres for at hjælpe ham.
Og så er du altid velkommen til at skrive en Pb, hvis du har flere spørgsmål. 
KH Anke