Ranarupta skriver:
Er der nogle, der ved, hvilke konsekvenser det har for det ufødte barn, at moderen har graviditetsbetinget sukkersyge?
Og gerne hvis sukkersygen har udviklet sig sent i graviditeten.
Jeg ved, at barnet bliver stort, men hvad mere?
Det har en del konsekvenser...................så er ikke enig med Zette om det.
Først.............så er et højt blodsukker ikke sundt for moderen. Men altså...........mange GSD (gestationelle diabetikere), får store børn, hvis de har mange høje blodsukre. Derfor skal bl.s (blodsukker) holdes i "kort" snor. Man bliver fulgt med ekstra scanninger, for at tjekke barnets vækst ( faktisk kan det også forekomme, at børnene ikke vokser helt som de skal, og derfor bliver små).
Hvis man har brug for insulin (det havde jeg), får man ikke lov at beholde barnet hos sig.............de første par døgn. Da barnet skal monitoreres på børneafd.(neonatal), da de har svært ved at holde deres eget blodsukker oppe, og derfor har brug for early feeding.
Da jeg fødte både Anna og Ida, havde jeg haft meget fine blodsukre i graviditeten, v.h.a god diætist hjælp og insulin. Så mine små damer vejede kun 3340 g ( 2 uger før termin) og 2870 g. ( 5 uger før termin). Men begge opholdt sig 1-2 døgn på neo. da deres blodsukre var svære at styre. Ligeledes fik de begge sonde.
Dette gjorde at amningen ikke var helt så nem at etablere. Men med tålmodighed gik det............og jeg har ammet dem begge knapt 1 år.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at skrive til mig.
Mette
Anmeld