Graviditetsbetinget sukkersyge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.586 visninger
12 svar
0 synes godt om
5. maj 2010

Ranarupta

Er der nogle, der ved, hvilke konsekvenser det har for det ufødte barn, at moderen har graviditetsbetinget sukkersyge?
Og gerne hvis sukkersygen har udviklet sig sent i graviditeten.

Jeg ved, at barnet bliver stort, men hvad mere? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2010

smokin

Ranarupta skriver:

Er der nogle, der ved, hvilke konsekvenser det har for det ufødte barn, at moderen har graviditetsbetinget sukkersyge?

Det har kun konsekvenser for dig på længere sigt hvis du ikke holder det nede. Baby lider ikke overlast andet end at det får en masse masse sukker som det helst skulle være foruden.

Anmeld

5. maj 2010

Ranarupta

Zette skriver:

Det har kun konsekvenser for dig på længere sigt hvis du ikke holder det nede. Baby lider ikke overlast andet end at det får en masse masse sukker som det helst skulle være foruden.

Eeej, det er jeg glad for at høre!!

Jeg har ikke fået konstateret det, men det hænger lidt i luften efter min scanning igår... Får nok endeligt svar på tirsdag.

Ved du egentlig om man kan have denne sukkersyge, hvis der ikke er sukker i urinen? (Altså de der stix, som man laver ved læge/JM?)

Anmeld

5. maj 2010

smokin

Ranarupta skriver:

Eeej, det er jeg glad for at høre!!

Jeg har ikke fået konstateret det, men det hænger lidt i luften efter min scanning igår... Får nok endeligt svar på tirsdag.

Ved du egentlig om man kan have denne sukkersyge, hvis der ikke er sukker i urinen? (Altså de der stix, som man laver ved læge/JM?)

Sagtens. Det havde jeg jo? Tag det HELT roligt. Det er overhovedet ikke slemt men du kommer til at skulle styre udenom alt sukker og spise efter en diæt.

Og du er jo nødt til at tænke på guldklumpen derinde. Spiser du lort, spiser han lort. De får det jo direkte.

Anmeld

5. maj 2010

anna-jonas

Ranarupta skriver:

Det har en del konsekvenser...................så er ikke enig med Zette om det.

Først.............så er et højt blodsukker ikke sundt for moderen. Men altså...........mange GSD (gestationelle diabetikere), får store børn, hvis de har mange høje blodsukre. Derfor skal bl.s (blodsukker) holdes i "kort" snor. Man bliver fulgt med ekstra scanninger, for at tjekke barnets vækst ( faktisk kan det også forekomme, at børnene ikke vokser helt som de skal, og derfor bliver små).

Hvis man har brug for insulin (det havde jeg), får man ikke lov at beholde barnet hos sig.............de første par døgn. Da barnet skal monitoreres på børneafd.(neonatal), da de har svært ved at holde deres eget blodsukker oppe, og derfor har brug for early feeding.

Da jeg fødte både Anna og Ida, havde jeg haft meget fine blodsukre i graviditeten, v.h.a god diætist hjælp og insulin. Så mine små damer vejede kun 3340 g ( 2 uger før termin) og 2870 g. ( 5 uger før termin). Men begge opholdt sig 1-2 døgn på neo. da deres blodsukre var svære at styre. Ligeledes fik de begge sonde.

Dette gjorde at amningen ikke var helt så nem at etablere. Men med tålmodighed gik det............og jeg har ammet dem begge knapt 1 år.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at skrive til mig.

Mette

Anmeld

5. maj 2010

smokin

Anna-jonas skriver:

Det har en del konsekvenser...................så er ikke enig med Zette om det.

Først.............så er et højt blodsukker ikke sundt for moderen. Men altså...........mange GSD (gestationelle diabetikere), får store børn, hvis de har mange høje blodsukre. Derfor skal bl.s (blodsukker) holdes i "kort" snor. Man bliver fulgt med ekstra scanninger, for at tjekke barnets vækst ( faktisk kan det også forekomme, at børnene ikke vokser helt som de skal, og derfor bliver små).

Hvis man har brug for insulin (det havde jeg), får man ikke lov at beholde barnet hos sig.............de første par døgn. Da barnet skal monitoreres på børneafd.(neonatal), da de har svært ved at holde deres eget blodsukker oppe, og derfor har brug for early feeding.

Da jeg fødte både Anna og Ida, havde jeg haft meget fine blodsukre i graviditeten, v.h.a god diætist hjælp og insulin. Så mine små damer vejede kun 3340 g ( 2 uger før termin) og 2870 g. ( 5 uger før termin). Men begge opholdt sig 1-2 døgn på neo. da deres blodsukre var svære at styre. Ligeledes fik de begge sonde.

Dette gjorde at amningen ikke var helt så nem at etablere. Men med tålmodighed gik det............og jeg har ammet dem begge knapt 1 år.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at skrive til mig.

Mette

Hun spørger til barnet ikke sig selv?!!!

Og det har ingen konsekvenser for barnet ud over at det bliver stort. SLET SLET ikke hvis du holder det nede. Insulinkrævende sukkersyge er jo den slemme og det er sjældent at man har det til at starte med.

Jeg har haft sukkersyge i hele graviditeten og har stillet de relevante spørgsmål. Jeg var satans bange for at det gik ud over min baby i maven, men det går KUN ud over mig såfremt jeg IKKE overholder diæt og passer mit blodsukker. Det kan sagtens holdes nede.

Anmeld

5. maj 2010

anna-jonas

Zette skriver:

Hun spørger til barnet ikke sig selv?!!!

Og det har ingen konsekvenser for barnet ud over at det bliver stort. SLET SLET ikke hvis du holder det nede. Insulinkrævende sukkersyge er jo den slemme og det er sjældent at man har det til at starte med.

Jeg har haft sukkersyge i hele graviditeten og har stillet de relevante spørgsmål. Jeg var satans bange for at det gik ud over min baby i maven, men det går KUN ud over mig såfremt jeg IKKE overholder diæt og passer mit blodsukker. Det kan sagtens holdes nede.

Hmmm.........godt ord igen. Synes jo altså at det er en konsekvens for både mor og barn, når den lille skal på neo. til obs. og early feeding.

Der er jo en grund til at disse graviditeter kategoriseres som "høj risiko " graviditeter, ikke??

Jeg har i 2 graviditeter ( fra 20 uge) haft diabetes, som i 30 uge udviklede sig således at jeg skulle have insulin. Desuden har jeg arbejdet på en svangreafdeling som sygeplejerske for 10 år siden................og havde netop diabetes graviditeter som mit specialeområde..............så jeg vil i al beskedenhed vove den påstand, at jeg har en smule forstand på lige netop GSD.

Mette

Anmeld

5. maj 2010

smokin

Anna-jonas skriver:

Hmmm.........godt ord igen. Synes jo altså at det er en konsekvens for både mor og barn, når den lille skal på neo. til obs. og early feeding.

Der er jo en grund til at disse graviditeter kategoriseres som "høj risiko " graviditeter, ikke??

Jeg har i 2 graviditeter ( fra 20 uge) haft diabetes, som i 30 uge udviklede sig således at jeg skulle have insulin. Desuden har jeg arbejdet på en svangreafdeling som sygeplejerske for 10 år siden................og havde netop diabetes graviditeter som mit specialeområde..............så jeg vil i al beskedenhed vove den påstand, at jeg har en smule forstand på lige netop GSD.

Mette

Jeg kan sagtens forstå at du har forstand på det. Det har jeg heller ikke påstået at du ikke har. Du skærer blot ALLE over en kam, og det synes jeg måske ikke er sandt. Langt de fleste har jo "bare" graviditetssukkersyge og kan holde det nede ved diæt. Det er straks værre når det udvikler sig som i dit tilfælde og kræver insulin og det håber jeg da ikke det gør for Karina.

Det er jo ikke ALLE børn der skal på neo, ej heller have sonde. Men der er selvfølgelig risiko for det. Der vil ikke engang være en børnelæge tilstede under fødslen med mindre de mener der er grund for det. Hun får lov at føde almindeligt såfremt hun kan og tage baby med hjem såfremt han ikke har brug for hjælp.

Men der kan jo være tusind andre grunde til at baby skal have sonde, mælken er måske ikke løbet til? Det behøver bestemt ikke være sukkersygen der gør at baby skal have sonde og hjælp....

Men jeg kan da godt se at du har været igennem en del og ved noget om det. Vi har så bare to forskellige historier og det er vel også HELT ok.

Men jeg håber du er enig med mig i at det er moderen der kan udvikle den rigtige diabetes og ikke barnet. Såfremt der ikke bliver taget hånd om "problemet".

Det er i hvert fald ikke genetisk betinget så vidt jeg ved.

Anmeld

5. maj 2010

Ranarupta

Hej begge, 

Tak for jeres svar - det giver noget stof til eftertanke.

Jeg håber bestemt ikke, at jeg har udviklet det - men det siger vel sig selv.

Kram! 

Anmeld

5. maj 2010

Muffinmor

Jeg skal til den der sukker belastningstest. og helt ærligt den eneste grund til jeg skal er fordi jeg kom til at nævne at min farmor på 70 har udviklet type 2 diabetes her de sidste par år. ingen andre i familien har det og min farmor har altid været overvægtig og døjet med diæt og den slags. Da JM sagde jeg skulle til den test fortrød jeg squ at jeg havde sagt det...Desuden så har jeg slet ikke lyst til sukker og den slags her i graviditeten, alt skal være friskt og råt også min bøf, den skal være rød rød og rød så det er ikke meget kød jeg får i mig da man jo helst ikke må spise rødt kød

Men kan man mærke man har sukkersyge ? eller er det noget uden tydelige symptomer? er så tæt på at skippe den sukkerbelastningtest nemli.

Knusser Roxie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.