Min "døve" søn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

506 visninger
5 svar
0 synes godt om
10. juni 2008

Doktor Doolittle

Hola chicas

Er der andre herinde der har "døve" børn? Vores ældste søn på 6 hører nærmest konsekvent ikke, hvad vi siger til ham, og hvis han hører det svarer han ikke, lidt provokerende. Nogen gange svarer han, men beskeden trænger vist alligevel ikke rigtig igennem, og han fortsætter fx. lige præcis med det, vi lige har bedt ham stoppe med.

En klassisk situation kan være at han sidder og generer sin lillebror ved bordet gentagne gange. Til sidst er vi nødt til at flytte ham lidt væk, så lillebror også kan få madro.

Hvad gør I andre?

Det kan også være mange andre situationer hvor han bare generelt er provokerende. Selvfølgelig skal børn have deres egen vilje og selvfølgelig skal de høres, men nogen gange er der nærmest kun plads til ham. Hvordan mon vi får lært ham det? Nogen gode ideer? Måske vokser han bare pludselig fra det? Det ærgerlige er at der tit når at blive dårlig stemning, og det er især synd for ham selv. En gang imellem er vi nogle bødler der siger, at så kan han ikke se børnetime i dag, fordi han bliver ved med dit og dat selvom vi har bedt ham lade være mange gange :( Så hjælper det et par dage... lige indtil han har glemt det hele igen.

(H) fra Tina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2008

Honningblomst

Jeps...sådan en har vi på 5½ år...min kære pædagogmor, siger det er meget normalt og at det er fordi de har så meget inde i deres hoved, der kører rundt.
Alle de ord, tror jeg ikke altid de kan rumme...hvis min driller osv så virker det at gå hen og røre ved ham når jeg taler med ham. Ikke tvinge ham til at se på mig, det synes jeg er meget ubehageligt over for børn, men sætter mig ned og i hans højde, så vi er lige. Så siger jeg til ham jeg ikke vil have det han gør og hvorfor og så slut. Bliver de ved, så går jeg hen og tager ham væk.
Men de vokser helt sikkert fra det.,...det er bare en overgang, ligesom alt andet i livet jo er.
Knus Eva..

Anmeld

10. juni 2008

MorCamilla

Vi har også en dreng på 2½ der lider af seliktiv (staves??) hørelse.
Jeg kan sige til ham at han skal spise ordenligt rigtig mange gange, og kængten sidder bare som om jeg slet ikke har sagt noget..
Så jeg vil følge med den her tråd og evt få lidt gode råd selv ;)
Ville entelig bare fortælle dig at du ikke er alene om det problem..

Anmeld

10. juni 2008

Honningblomst

MorCamilla skriver:

Vi har også en dreng på 2½ der lider af seliktiv (staves??) hørelse.
Jeg kan sige til ham at han skal spise ordenligt rigtig mange gange, og kængten sidder bare som om jeg slet ikke har sagt noget..
Så jeg vil følge med den her tråd og evt få lidt gode råd selv ;)
Ville entelig bare fortælle dig at du ikke er alene om det problem..

Camilla, jeg tænker lidt når vi som forældre siger at børn skal spise ordentligt, opføre sig pænt, være sød osv, at det er en meget diffus ordre...hvad er ordentligt, hvad er pænt osv.
Jeg synes det hjælper at sige feks. maden skal i munden. Eller spis med gaflen osv...håber du forstår hvad jeg mener, altså fortælle dem helt konkret hvad man øsnker anderledes og evt hvorfor og hvordan...får selv brugt den der med at opføre sig pænt...grrr, men hader når jeg siger det, for hvad er pænt. Og især for de små børn under 5-6 år...de er jo først ved at afkode den verden og de regler de lever under.:o)
Knus..

Anmeld

10. juni 2008

MorCamilla

Ja Eva det er faktisk rigtig nok, sådan havde jeg ikke lige tænkt på det.. Tak for det :)
Tror jeg er lidt for god til at "tage for givet" at selvføldelig ved han hvordan man spiser pænt og hvordan man sidder ved bordet...:$ Tak for den husker.. ;) :D

Anmeld

10. juni 2008

Honningblomst

MorCamilla skriver:

Ja Eva det er faktisk rigtig nok, sådan havde jeg ikke lige tænkt på det.. Tak for det :)
Tror jeg er lidt for god til at "tage for givet" at selvføldelig ved han hvordan man spiser pænt og hvordan man sidder ved bordet...:$ Tak for den husker.. ;) :D

Det var da så lidt.(L)glad for du kunne bruge det..læste et godt citat fra en bog om børn: "børn er som væsner fra en anden planet der er kommet her for at vi skal lære dem hvordan man gør her" Og sådan er det jo lidt...vi skal guide og forklare vha kærlighed, ord og hvad ved at de ser hvordan vi gør.

Knus Eva...som lige har læst en meget kort bog der hedder"Et redskabshæfte til forældre om anerkendende opdragelse i praksis:"." Den er så hurtigt læst, men virkelig god og sigende...jeg fik mange aha-oplevelser som jeg håber kommer mine drenge tilgode.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.