Når nakkefolden er 1,7, er det så ikke tæt på det den "må"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16.087 visninger
9 svar
0 synes godt om
3. maj 2010

Bare mig..

Jeg kom til at kigge på min vandrejournal den anden dag, og der slog det mig at vores barns nakkefold i sin tid (til NF) blev målt til 1,7, men er "grænsen" egentlig ikke 1,8?

Jeg ved ikke hvor jeg har hørt 1,8 henne, men der er bare et eller andet der siger mig at det var tallet hvor de frygtede down syndrom?

Vores andre tal er rigtig gode. mener den var omkring 1:40.000 for ds, og omkring 30.000 for andre svært handicappede sygdomme. Men alligevel faldt jeg over det der 1,7.. + skanningsdamen sagde at babys nakkefold var svær at måle.

Så er det nogen der ved hvad "grænsen" er med nakkefolden? Hvad var jeres børns?

Marikka 38+4, kun 10 dage tilbage, forhåbentligt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2010

Mette-Marie

Man taler om at nakkefolden er stpr når den er større end 2,1. Min drengs var 1,6.

Jeg fandt lige lidt info.

Baggrund: Stor nakkefold er pr definition en nakkefold  større end 95 percentilen, hvilket svarer til 2,1 mm ved CRL 45 mm, stigende til 2,7 mm ved CRL 84 mm (95 percentilen er angivet i Astraia). 99 percentilen er ca 3,5 mm og er relativt uafhængig af CRL. Stor nakkefold er associeret til Downs syndrom, samt en række sjældnere kromosomsygdomme, bl.a. trisomi 13, 18 og Turners syndrom. Ofte forsvinder nakkefolden efter 14+0 uger selv hos fostre med Downs syndrom. Hos fostre med normale kromosomer er stor nakkefold associeret til øget risiko for dårligt graviditetsudfald, herunder fosterdød/neonatal død, misdannelser (bl.a. hjertefejl) og kronisk sygdom. Risikoen for dette er lille, men stiger eksponentielt med nakkefoldens størrelse, se nedenstående tabel.

Sammenhæng mellem nakkefoldens størrelse og risikoen for kromosomanomali

Nakkefold

Abnorm karyotype

< 95 centil

0,2%

95-99 centil

3,7%

3,5-4,4 mm

21,1%

4,5-5,4 mm

33,3%

5,5-6,4 mm

50,5%

³ 6,5 mm

64,5%

kh

Mette 35+1

Anmeld

3. maj 2010

Bare mig..

Mette-Marie skriver:

Man taler om at nakkefolden er stpr når den er større end 2,1. Min drengs var 1,6.

Jeg fandt lige lidt info.

Baggrund: Stor nakkefold er pr definition en nakkefold  større end 95 percentilen, hvilket svarer til 2,1 mm ved CRL 45 mm, stigende til 2,7 mm ved CRL 84 mm (95 percentilen er angivet i Astraia). 99 percentilen er ca 3,5 mm og er relativt uafhængig af CRL. Stor nakkefold er associeret til Downs syndrom, samt en række sjældnere kromosomsygdomme, bl.a. trisomi 13, 18 og Turners syndrom. Ofte forsvinder nakkefolden efter 14+0 uger selv hos fostre med Downs syndrom. Hos fostre med normale kromosomer er stor nakkefold associeret til øget risiko for dårligt graviditetsudfald, herunder fosterdød/neonatal død, misdannelser (bl.a. hjertefejl) og kronisk sygdom. Risikoen for dette er lille, men stiger eksponentielt med nakkefoldens størrelse, se nedenstående tabel.

Sammenhæng mellem nakkefoldens størrelse og risikoen for kromosomanomali

Nakkefold

Abnorm karyotype

< 95 centil

0,2%

95-99 centil

3,7%

3,5-4,4 mm

21,1%

4,5-5,4 mm

33,3%

5,5-6,4 mm

50,5%

³ 6,5 mm

64,5%

kh

Mette 35+1

Årh det var godt at læse! Så behøver jeg vidst ikke være helt så bekymret..

Hvor har du fundet det henne? jeg synes jeg har kigget alle sider jeg kunne finde på nettet, men uden held...

Tak!

Anmeld

3. maj 2010

Low

Min drengs var 1,2. Sådan som jeg forstår det så er det godt eller hvordan?

Anmeld

3. maj 2010

Mette-Marie

Low skriver:

Min drengs var 1,2. Sådan som jeg forstår det så er det godt eller hvordan?

1,2 er rigtigt fint...

Anmeld

3. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Altså - hvis den er mere end 2 mm, så begynder det at være noget de studser over. Men til en hel vurdering, vedr. downs mv, der tjekker de alt muligt andet. Næseben, kæbeben osv...

Da vores var syg, var nakkefolden fx 11 mm... Og fyldte helt nede fra halebenet og op på toppen af hovedet.

Hvis de ikke vurdere din risiko for stor, er den ikke stor

Anmeld

3. maj 2010

XXSS

Jeg fik af vide, at det var 3 som maks, alt afhængig af hvordan blodprøverne så ud.

2. nakkefold var min 2,5 (hvis den havde været 2,3 var vi ikke blevet tilbudt ekstra skanning)! Så derfor tilbød de os en hjerteskanning.. Det var vi så ved to gange og alt var fint. Hun sagde at chancen for at der var noget var minimal og at de nogle gange slækker lidt på de mm de måler.

som hun sagde til mig, hun kunne sagtens have målt nakkefolden til 2,3, men det ville ikke være etisk korrekt.

Da jeg fødte i januar 09, var nakkefolden helt fint og tallene høje - så det er lidt vildt, at gravditeterne er så forskellige

Tanja

Anmeld

3. maj 2010

Low

Mette-Marie skriver:

1,2 er rigtigt fint...

Det lyder godt

Anmeld

3. maj 2010

Bare mig..

Okay tak for jeres svar!

Jeg blev bare lidt nervøs, da jeg kom til at se journalen (hvilket jeg egentlig har gjort 1000 gange, men alligevel ikke lige studset over det tal) + Jeg de sidste par dage har haft underlige drømme om natten om, - at jeg fødte børn der havde down syndrom og alle mulige andre sygdomme.. Vildt uhyggeligt, så blev altså lige nødt til at forhører mig ved jer!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.