lidt pinligt/ulækkert spørgsmål...(ikke for sarte sjæle)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.654 visninger
7 svar
0 synes godt om
9. juni 2008

Anonym trådstarter

Hej.

jeg har valgt at være ano i dette indlæg, da det er lidt pinligt sys jeg.

Jeg har et lille problem. Jeg har i et stykke tid lidt af rifter ved endetarmen, og det er som om de kommer og går. Jeg har prøvet forskellige cremer fra lægen og fra apoteket, men det hjælper ikke rigtigt. Den creme fra lægen gav mig bare nogle uønskede bivirkninger, som meget tynd hud.

Jeg får disse rifter ret nemt fordi jeg har hård mave, og det gør smadder ondt når jeg skal på wc.
Er der en der kender et godt råd mod dette?

Og undskyld fordi det er et lidt uælkkert indlæg.

Mvh ....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2008

Rasmine

Svesker?

Anmeld

9. juni 2008

Mathilde

Jeg kender godt problemet. Jeg har fået konstateret irriteret tyktarm for kort tid siden... Kan det være det du har??? Lyder lidt sådan..

Men ja svesker hvis det ikke er helt slemt og ellers kan man købe forskelligt afføringsmiddel på apoteket. Både piller til at sluge, f.eks. dulcolax (mener det staves sådan) og det fåes også som stikpiller, eller mikrolax, som er noget væske du indfører i tarmen og så sker der helt sikkert noget...
Hvis du tit døjer med det er det vigtigt at drikke meget vand, dyrke motion og spise meget fiberrig kost osv.

Håber du kan bruge det.

Kram fra Mathilde

Anmeld

9. juni 2008

bette

jeg bruger HUSK det er et suuuper godt produkt og så er det et naturprodukt.. det er frøskaller som man evt kan drøsse over en yoghurt hver dag.. og så skulle dín aff. gerne være lind at komme af med..

bruger det selv bare i den anden bolgade.. men det kan bruges begge veje..

og drik rigeligt med væske.. (du drikker sikkert ikke nok vand og slet ikke i den varme her)

Anmeld

9. juni 2008

Doktor Doolittle

Hvis HUSK, masser af væske og at spise sundt ikke hjælper dig, ville jeg gå til lægen og blive podet for beta-hæmolytiske streptokokker. De kan netop give rifter i endetarmen, der har svært ved at hele op.
Jeg synes i øvrigt dit spørgsmål er meget sobert og på ingen måde ulækkert :)

(H) og god bedring fra Tina

Anmeld

10. juni 2008

Anonym trådstarter

Hejsa.

Tak for jeres svar. Jeg har før prøvet husk men dog uden virkning.

Doolittle. Hvordan får man denne bakterie? Min læge sagde også at jeg havde en lille hæmoride, og det også kunne være medvirken til rifterne. Der er også sådanne en brændende fornemmelse ved ændetarmsåbningen når jeg kommer af med afføringen. Men jeg tænkte at det nok var fordi der hurtigt bliver irreteret der.

Jeg har smurt med Doloprocord, men det ødelagde nærmest huden omkring.

Mvh...

i øvrigt tak fordi du ikke syntes det er ulækkert:)

Anmeld

10. juni 2008

Smølf

Hej Anonym,

Jeg synes bestemt også at du skal tage til lægen... Det kunne også være en analfissur (rift i slimhinden), som har svært ved at hele op. Man kan typisk se en lille hudflap ved endetarmsåbningen, som viser hvor riften slutter. Det er også typisk, at det bliver ved med at gå op, når man har afføring.

Man kan få noget creme hos lægen, som hjælper netop denne type rifter til at gå op. Jeg ved ikke, om det er den du har prøvet. Under alle omstændigheder, vil jeg ligesom Doolitle råde dig til at tage til lægen, så I kan inde ud af, hvorfor det ikke heler.

God bedring med det:).

Kh Neta -som heller ikke finder dit spørgsmål ulækkert(C)

Anmeld

10. juni 2008

Doktor Doolittle

Beta-hæmolytiske streptokokker findes i halsen hos 10% af alle raske personer plus hos mange flere syge. Kan være overført ved at du har haft dine hænder i kontakt med bakterien og efterfølgende har tørret dig ved toiletbesøg. Det er fx. en god idé at vaske hænder efter du har pudset næse, før du tørrer dig efter toiletbesøg.

Doloprocord kender jeg ikke men går ud fra det er et steroid præparat, altså binyrebarkhormon? Det virker ikke og må helst ikke bruges ved endetarmen.

Du kan gå til din egen læge og blive podet fra endetarmen. Hvis der er betahæmolytiske streptokokker skal du have penicillin 7-10 dage og så skulle du være sluppet af med problemet.

Jeg tænker det også kan være herpes - har du haft det før?

Du kan forsøge proctosedyl rektalsalve (håndkøb) til din hæmoride, det får den til at trække sig sammen.

Hvis du ikke har lyst til at gå til din egen læge er der nogle venerea-klinikker rundt omkring (især til kønssygdomme) hvor du kan henvende dig. Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra men der er en god een på Bispebjerg Hospital i København hvor der er åbent fra kl. 8 til 18 alle hverdage, du skal ikke have henvisning men møder blot op.

(H) fra Tina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.