Udvikling i forhold til alder...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

608 visninger
9 svar
0 synes godt om
30. april 2010

Tulle28

Jeg har netop været i mødregruppe og var lidt forundret over, hvor stor forskel der er på vores børn rent udviklingsmæssigt.  

Og så tænker jeg - har det nogen betydning for barnets udvikling om det er født 38, 39, 40, 41 eller 42? En af drengene er 6 dage ældre end vores datter, smiler allerede og kan stort set holde hovedet selv (5 uger). Han blev født i uge 41. Vores datter blev født i uge 38 og er ikke i nærheden af at kunne holde hovedet selv, på trods af at vi øver hver dag.

Knus Tulle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2010

Halbschön

Tulle28 skriver:

Jeg har netop været i mødregruppe og var lidt forundret over, hvor stor forskel der er på vores børn rent udviklingsmæssigt.  

Og så tænker jeg - har det nogen betydning for barnets udvikling om det er født 38, 39, 40, 41 eller 42? En af drengene er 6 dage ældre end vores datter, smiler allerede og kan stort set holde hovedet selv (5 uger). Han blev født i uge 41. Vores datter blev født i uge 38 og er ikke i nærheden af at kunne holde hovedet selv, på trods af at vi øver hver dag.

Knus Tulle

Hejsa

Umiddelbart tror jeg der er forskel, min søn er født 42+1 og kunne næsten holde hovedet selv ved fødslen, han var ikke mange uger gammel før han kunne... Og smile kunne han også hurtigt.. Sp sagde at det havde betydning med hvornår de er født, for så er de jo det "ældre" ..

Men om der er videnskabeligt grundlag for det, aner jeg ikke ;-)

Anmeld

30. april 2010

XXSS

Jeg tror bare, at de unger er så forskellige. Det var de også i min mødregruppe sidst, selvom de var født klods op af hinanden.

Jeg tror bestemt også at det afhænger af hvor store de er, hvor hurtigt de kan gøre ting. min datter har altid været en bette fis i forhold til de andre, men rent udtryksmæssigt - altså med at smile og fokusere, var hun den første til det i gruppen.  Altså uge 38 er jo ikke før tid, så det burde ikke betyde noget.

Jeg tror bestemt ikke, at du har nogen som helst grund til at være nervøs

Anmeld

30. april 2010

LinLin

Jeg tror ikke det har nogen betydning, når de er født inden for normalen (uge 38-42)

Børn er bare forskellige

Anmeld

30. april 2010

Svei

Nej, det tror jeg bestemt ikke har nogen betydning...nogle er hurtige til det ene og andre til noget andet og så er der dem der tager det hele ud fra "normalen"..

Mine to yngste er født i uge 38+0 og de var virkelig hurtige motorisk...min den ældste er født i uge 42+2 og han var ikke nær så hurtig som hans brødre..

Anmeld

30. april 2010

Mor til Frederic og Freya

Trot ikke man skal sammenligne selvom der er svært...

For de kan de forskellige ting på deres helt eget tempo, hverken efter forældrene, sp eller bedsteforældre ønske...

Frederic var den yngste i mg, men var altid den længste og letteste... Men pga hans indlæggelser var han lidt bagefter, så har hørt på alle de spørsgmål om; ej kan han ikke holde hovedet endnu? osv. Det kunne vores da h*n var x antal mdr osv...

De andre havde baby på armen, men frederic sov fra 80% af mg møderne.

Anmeld

1. maj 2010

Tulle28

Mor til Frederic skriver:

Trot ikke man skal sammenligne selvom der er svært...

For de kan de forskellige ting på deres helt eget tempo, hverken efter forældrene, sp eller bedsteforældre ønske...

Frederic var den yngste i mg, men var altid den længste og letteste... Men pga hans indlæggelser var han lidt bagefter, så har hørt på alle de spørsgmål om; ej kan han ikke holde hovedet endnu? osv. Det kunne vores da h*n var x antal mdr osv...

De andre havde baby på armen, men frederic sov fra 80% af mg møderne.

Ja det var det samme her, ALLE de andre sad med ungerne på armen og min bebs lå og hyggede sig i liften stort set hele tiden... De andre var meeeget misundelige på hendes gode sovehjerte he he

Jeg er som sådan heller ikke bekymret, synes bare det var lidt pudsigt at der var så stor forskel...

Knus Tulle, der har fået ikke bare 1, men 2 smil idag for første gang... YAY!

Anmeld

1. maj 2010

Tulle28 skriver:

Ja det var det samme her, ALLE de andre sad med ungerne på armen og min bebs lå og hyggede sig i liften stort set hele tiden... De andre var meeeget misundelige på hendes gode sovehjerte he he

Jeg er som sådan heller ikke bekymret, synes bare det var lidt pudsigt at der var så stor forskel...

Knus Tulle, der har fået ikke bare 1, men 2 smil idag for første gang... YAY!

kan høre at de er ret ens på detet punkt...

Her sover han stadig lige godt, så det har da holdt ved her.

min mand er den midterste af 3 og de/vi fik alle børn i '08 - alle drenge... Store fætter fra januar, vores sep og lille fætter fra nov.

Så her har været en del sammenligning, især med ham fra nov... Mig gør det ikke noget, for ved at frederic gør ting i hans tempo.

Han var også den eneste der var amme barn, været den længste og letteste. Han var så den sene til at side selv og gå, men var til gengæld meget hurtig logisk tænkene (lave puslespil - skille og samle ting mm) Han bliver om 2 dage 20 mdr og har allerede et rent sprog med 60 + ord, lange sætninger, kender farverne og kan tælle til 2 - vise det med fingerne også. Kan komme løbene med 2 biler og sige; se mor - 1 bil (viser mig den ene). Viser mig den anden med orderne; se- 1 bil mere - 2 biler...

Men så er han ikke så god til selv at tage tøj på.

Anmeld

1. maj 2010

http://morsverden.dk/statistik/motorik_statistik.php

Den er kun regnet ud efter x antal baby/ børn...

Anmeld

1. maj 2010

GryHSB

Herhjemme har vi tvillinger, og der er kæmpe forskel på dem. På trods af der kun er 8 minutter imellem dem Søn kan klappenår vi siger klappe, han er meget sociale, og charmer alle. Datter har fået tand, er meget nysgerrig og fatter ikke hvad det vil sige at klappe, men kan til gengæld tage nogle skridt når man holder hende i hånden. Hun snakker med lyd, han snakker med kropssprog.

Og der er mege mere. De er så forskellige som nat og dag, kan den ene lide havregrød kan den anden ikke fordrage det

Det jeg vil sige er, at det muligvis har noget at sige hvor længe man har ligget inde i maven, men tror mest af alt, det er forskellighederne der skinner igennem. Vi er jo ikke alle gode til alting, og det ser ud til herhjeme det er en tendens der starter tidligt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.