efterfølgeren på tråden om næsespray :0)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.780 visninger
12 svar
1 synes godt om
29. april 2010

Liljesilas

Okay nu er jeg da først helt vildt forvirret. Jeg startede en tråd, der hed "om man måtte bruge næsespray" - hvor efter der var mange der skrev, at man ikke måtte bruge det..

Jeg ringer så til vagtlægen, fordi jeg nu har været syg i en uge, med både feber, ondt i halsen og meget snottet. Lægen siger så til mig, at jeg skal gå ned og købe en næsespray...... Jeg bliver helt forvirret, og fortæller så at både min læge og andre gravide, har sagt jeg ikke må bruge næsespray! Men hun både slår det op, og jeg ved ikke hvad, og holder derefter fast i sin mening. Hun siger også, at hvis jeg ikke bruger næsespray kan jeg få bihulebetændelse! Hmm hvad gør jeg så nu 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2010

Low

mayapigen skriver:

Okay nu er jeg da først helt vildt forvirret. Jeg startede en tråd, der hed "om man måtte bruge næsespray" - hvor efter der var mange der skrev, at man ikke måtte bruge det..

Jeg ringer så til vagtlægen, fordi jeg nu har været syg i en uge, med både feber, ondt i halsen og meget snottet. Lægen siger så til mig, at jeg skal gå ned og købe en næsespray...... Jeg bliver helt forvirret, og fortæller så at både min læge og andre gravide, har sagt jeg ikke må bruge næsespray! Men hun både slår det op, og jeg ved ikke hvad, og holder derefter fast i sin mening. Hun siger også, at hvis jeg ikke bruger næsespray kan jeg få bihulebetændelse! Hmm hvad gør jeg så nu 

Jeg kan sgu godt forstå at du er forvirret .

Jeg synes at du skal gøre hvad din egen læge anbefaler dig. Vagt lægen kender ikke dig lige så godt som din læge gør.

Anmeld

29. april 2010

Katriine

køb sådan en saltvands næsespray, det kan man vel godt

Anmeld

29. april 2010

Skouboe

Officielt hedder det sig at gravide ikke må bruge næsespray, da det kan hæmme blodgennemstrømningen i moderkagen.. og det er også derfor producenterne skriver det på indlægssedlen...

Slår du et tilfældigt produkt (i dette tilfælde Otrivin) op på medicin.dk, som også er der hvor apotekerne og lægerne kigger står der imidlertid: 

Må kun anvendes under visse forudsætninger.
Der er data for mere end 2.000 1. trimester-eksponerede uden tegn på overhyppighed af uønsket fosterpåvirkning. Kan ved overdosering nedsætte blodgennemstrømning i uterus. Må ikke anvendes ved tegn på uteroplacental insufficiens.

Det tolker jeg - og min læge iøvrigt også - som om det kan bruges hvis nødvendigt, forudsat du ikke har problemer med blodgennemstrømningen i moderkagen.

Stillede hun ikke nogle spørgsmål, inden hun besluttede sig for at anbefale det?

Anmeld

29. april 2010

Liljesilas

Skouboe skriver:

Officielt hedder det sig at gravide ikke må bruge næsespray, da det kan hæmme blodgennemstrømningen i moderkagen.. og det er også derfor producenterne skriver det på indlægssedlen...

Slår du et tilfældigt produkt (i dette tilfælde Otrivin) op på medicin.dk, som også er der hvor apotekerne og lægerne kigger står der imidlertid: 

Må kun anvendes under visse forudsætninger.
Der er data for mere end 2.000 1. trimester-eksponerede uden tegn på overhyppighed af uønsket fosterpåvirkning. Kan ved overdosering nedsætte blodgennemstrømning i uterus. Må ikke anvendes ved tegn på uteroplacental insufficiens.

Det tolker jeg - og min læge iøvrigt også - som om det kan bruges hvis nødvendigt, forudsat du ikke har problemer med blodgennemstrømningen i moderkagen.

Stillede hun ikke nogle spørgsmål, inden hun besluttede sig for at anbefale det?

Okay tak for det

Det eneste hun spurgte om, var om jeg hostede, havde feber og hvor snottet jeg var.. Hun sagde bare, at hvis jeg havde meget snot, kunne det føre til bihulebetændelse, hvis jeg ikke tog næsesprayen..

Anmeld

30. april 2010

CamiRon

mayapigen skriver:

Den eneste næstespray du må bruge når du er gravid, er saltvandsspray...

Min næse var lukket af snot i ca. 40 uger (læs: hele min graviditet! ) Og det var efter lang tid undersøgen at jeg fandt ud af at det er den man må bruge. At den så er elendig er en anden ting...

Kram Camilla.

Anmeld

30. april 2010

Valle81

mayapigen skriver:

Hejsa:0)

Jeg har under begge graviditeter brugt næsespray da jeg ALTID døjer med forkølelse.

Jeg snakkede med min læge og han sagde at det var ok at bruge i en kort begrænset periode og tage et miniumum, da det var bedre end at ende ud med pande eller bihulebetændelse for så at ende på penicillin.

Så jeg brugte et absolut minimuni for lige at få luft i næsen. Og der er altså intet sket.

Det er rigtigt det med blodgennemstrømningen i livmoderen, men der er j forskel på at tage et pust i hvert næsebor for at få luft og kunne holde ud at være til og så bare spraye løs.

Christina, som roligt ville tage et pust i ny og næ:0)

Anmeld

30. april 2010

Mette-Marie

Valle81 skriver:

Hejsa:0)

Jeg har under begge graviditeter brugt næsespray da jeg ALTID døjer med forkølelse.

Jeg snakkede med min læge og han sagde at det var ok at bruge i en kort begrænset periode og tage et miniumum, da det var bedre end at ende ud med pande eller bihulebetændelse for så at ende på penicillin.

Så jeg brugte et absolut minimuni for lige at få luft i næsen. Og der er altså intet sket.

Det er rigtigt det med blodgennemstrømningen i livmoderen, men der er j forskel på at tage et pust i hvert næsebor for at få luft og kunne holde ud at være til og så bare spraye løs.

Christina, som roligt ville tage et pust i ny og næ:0)

Jeg har efter anbefaling fra JM og min læge brugt Otrivin (børneudgaven og max. en uge) da jeg havde fået kæbe og bihulebetændelse. Man skal kun undgå næsespray, hvis der er formindsket blodgennemstrømning til moderkagen. Det var deres klare anbefaling, at de foretrak jeg brugte næsespray fremfor at jeg skulle på penicillen.

Mette 34+5

Anmeld

30. april 2010

Liljesilas

for nogle måneder siden brugte jeg også næsespray (godt nok en hel bøtte, over længere tid..) Men det var fordi damen på apoteket sagde jeg gerne måtte, og fordi jeg var mega snottet, og nermest fik angst over jeg ikke kunne trække vejret om natten. Men da jeg igen nu er syg og snottet, sagde den nye dame, samt min læge at jeg ikke måtte... Hmmm! Men jeg tror ikke det er så farligt, hvis jeres læger anbefaler det..  

Anmeld

30. april 2010

Sommerfuglelarven

Når det er i samråd med en læge, så kan du godt tage den - men hold dig til så lidt som muligt, og så er det bedst at bruge Zymelin. Prøv eventuelt at google graviditet+næsespray, så kommer der en masse frem - og meningerne er ligeså forskellige som vi mennesker er

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.