Hvornår tæller farens barsel fra?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26.259 visninger
12 svar
1 synes godt om
26. april 2010

Ansemusen

Er der nogen af jer der ved om farens 14 dage starter fra veerne begynder, hvis han bliver hjemme der, eller om de først starter når barnet er født, fordi der er en regel om at alle fædre har ret til at få fri under veer og selve fødslen uanset om denne tager 4 eller 1 dag?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2010

Hjaltesmor

De starter fra baby er født, men de fleste steder får de vel lov til at gå, når veerne starter. Så er det bare fridage og ikke fædreorlov.

Min mand meldte ud i starten af min graviditet, at han ville have fri, når jeg gik i veer. Han fik at vide, at han bare skulle færdiggøre den kunde, han var ude hos, så kunne han gå. Fædreorloven (de 2 uger, der ligger samtidigt med moderens 14 ugers barsel) begyndte, da jeg havde født, og min mands forældreorlov fastsatte vi selvfølgeligt bare selv, til når vi havde lyst

Anmeld

26. april 2010

Valle81

Er der nogen af jer der ved om farens 14 dage starter fra veerne begynder, hvis han bliver hjemme der, eller om de først starter når barnet er født, fordi der er en regel om at alle fædre har ret til at få fri under veer og selve fødslen uanset om denne tager 4 eller 1 dag?

Hejsa,

Som hovedregel starter de fra den dag barnet kommer til verdenen.

Din mand skal læse sin overenskomst, for der skal stå om han har fri med løn til at deltage ved sit barns fødsel. Men mon ikke de fleste har:0)

De 14 dage kan, hvis man aftler det med sin arbejdsgiver udskydes, de skal dog bare holdes inden barnet er fyldt 14 uger:0) Det gør min egen køre "mand" han startede på arbejde da Anton var 9 dage( efter påskeferien) og aftalete med hans arbejdsgiver at han først holdte barsel senere, og det bliver i uge 25 +26 var Anton er 13 og 14 uger gammel:0)

Christina

Anmeld

26. april 2010

Hjaltesmor

nåh ja det er TIDLIGST fra barnet bliver født og ikke nødvendigvis med det samme, de 2 uger bliver afholdt. Det er selvfølgeligt en vigtig detalje.

Anmeld

26. april 2010

Ansemusen

Så han kan altså risikere at skulle bruge af sin ferie på at tage fri når jeg får veer, hvis ikke det er en del af hans overneskomst at have fri til fødslen?

Anmeld

26. april 2010

Ansemusen

Hvor finder man sin overenskomst?

Anmeld

26. april 2010

Valle81

Ansemusen skriver:

Så han kan altså risikere at skulle bruge af sin ferie på at tage fri når jeg får veer, hvis ikke det er en del af hans overneskomst at have fri til fødslen?

Hmm, ja det tror jeg, eller med mindre hans arbejdsgiver ikke også siger, så smut du med dig:0)

Jeg ved ikek helt hvor det står, jeg fandt mit i en personalehåndbog, der stod der lige fremhævet.

Men jeg vil da råde din mand til at spørge lønninsdamen på arbejdet, hun ved sikkert alt hvad der er at vide:0)

Anmeld

26. april 2010

Ni-ko-li-ne

Ansemusen skriver:

hmm er det ikke lettetst at ringe til sin fagforening?

Anmeld

26. april 2010

Valle81

Ansemusen skriver:

Eller sam Ka-ri-na skriver, så få ham til at ringe til sin fagforening:0) Hvis nogen har svaret så er det dem:0)

Anmeld

26. april 2010

Hansen97

De skal holde 14 dage inden for de første 14 uger.... Hvis de vil...

Og det er fra han selv siger han vil...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.