Spørgsmål ved for tidligfødte..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2010

Svane83

Jeg tror altså ikke du skal være så nervøs, hvis du kun har 1 måned igen.

Jeg er selv født 7 uger for tidligt og vejede 2500g jeg kan ikke huske min længde men det kan jeg finde hvis det er.

Jeg lå i kuvøse på Odense Sygehus i 4 dage og jeg har aldrig fejlet noget.

Hverken koncentrationsmæssigt, socialt eller andet. Det eneste min mor sagde var at jeg var et meget trygheds søgende barn, fordi jeg skulle have ligget inde i længere tid, men det betød bare at jeg sov i noget der hed en kajakpose imens jeg var lille, det svarer lidt til at blive svøbt og så siger min mor at jeg gylpede hele tiden fordi min fordøjelse var meget umoden, men det er der altså også mange børn der gør selvom de er født til terminen.

Nå ja, jeg er taget ved kejsersnit.

du spørg bare hvis det er.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2010

smokin

svane83 skriver:

Jeg tror altså ikke du skal være så nervøs, hvis du kun har 1 måned igen.

Jeg er selv født 7 uger for tidligt og vejede 2500g jeg kan ikke huske min længde men det kan jeg finde hvis det er.

Jeg lå i kuvøse på Odense Sygehus i 4 dage og jeg har aldrig fejlet noget.

Hverken koncentrationsmæssigt, socialt eller andet. Det eneste min mor sagde var at jeg var et meget trygheds søgende barn, fordi jeg skulle have ligget inde i længere tid, men det betød bare at jeg sov i noget der hed en kajakpose imens jeg var lille, det svarer lidt til at blive svøbt og så siger min mor at jeg gylpede hele tiden fordi min fordøjelse var meget umoden, men det er der altså også mange børn der gør selvom de er født til terminen.

Nå ja, jeg er taget ved kejsersnit.

du spørg bare hvis det er.

Jeg tror det er helt almindeligt at blive ramt af frygt om barnet er ok lige op til fødslen. Når man så ovenikøbet som mig bliver ramt af akut behov for vehæmmende medicin for at hun ikke kommer ud, så sætter det lidt ekstra igang. De forbereder en rigtig fint med børnelæger psykolog og samtaler igennem hele indlæggelsen på at hun kan have mulighed for at komme før tid, men det kan jo være jeg er så heldig at hun ikke kommer før de mener hun skal ud (2 uger før termin) Jeg bliver beroliget af at læse jeres dejlige historier om at det kan lykkes HVIS hun kommer ud før tid.

Anmeld

26. april 2010

steph0804

Zette skriver:

Sidder og halvtuder lidt over dit indlæg. For i min verden har jeg tænkt at hun ser sådan ud, og kan nu se at det godt kan lykkes. Og jeg har jo set dine dejlige billede af ham fra senere hvor han absolut intet fejler. Så det er bare så dejligt.

Hehe, det er vigtigt med nogle gode historier i sådanne situationer. Jeg gik til åbenhus engang imellem med for tidligt fødte og jeg vil sige at det er de absolut færreste der "lider" under det, nogle vra en smule bagefter udviklingsmæssigt, men ikke meget, og alle børnene trivedes.
Jeg er sikker på at du får en dejlig dejlig pige, men håber da for dig at hun bliver i maven lidt endnu

Anmeld

26. april 2010

smokin

Livsmor skriver:

Hej,

Min datter er født i uge 31+5 pga. svær svangerskabsforgiftning. Hun vejede 1520 g og målte 42 cm. Hun er født ved AKS, da jeg blev meget dårlig. Vi var indlagt ca. 1 md på børneafdelingen og 8-9 dage på mor/barn afsnit. De første 2 uger i lukket kuvøse, resten af tiden i åben vogn/vugge. I starten spiste hun via en sonde i næsen, men på mor/barn afsnittet kom amningen helt igang(startede med at malke ud på 2. dagen efter fødslen).

Hun er idag, 23 mdr, en lidt lille pige, men jeg er heller ikke en af de største. Hun er en lille dame, med egen mening. En rigtig røver.

Har desværre ikke lagt billeder ind her.

Karina

PS. Har du spørgsmål, kan du også tjekke i debatten

dejlig dejlig historie, med kæmpe smerter i maven nu er jeg ikke nær så ræd for hvis det skulle ske - men håber alligevel hun bliver derinde lidt endnu.

Anmeld

26. april 2010

TbCp

Zette skriver:

Hej tøser,

Da jeg jo næsten fik leveret prinsessen for tidligt i tirsdags har jeg jo efterfølgende været ret nervøs over det. Der melder sig en hel del spørgsmål i hovedet, så derfor prøver jeg via her at få svar på dem nu.

Jeg kunne godt tænke mig hvis I ville ligge billeder ind af jeres for tidligtfødte, og give en kort beskrivelse af følgende:

- Fødsel

- Havde barnet nogle problemer efter fødslen

- hvor længe var I indlagt?

- Følelser igennem forløbet

- Barnets udvikling

- Er der noget idag?

Jeg så igår i tvet et barn der var født for tidligt som havde meget besvær med at spise og kontakt. Og jeg er vildt bange for at forvente noget og så ikke få det. Jeg prøver at ruste mig selv til at være stærk og kunne gå igennem det, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal forvente.

Håber der er nogle der vil give sig tid til at skrive et par ord til mig. Det vil betyde meget.

Min datter blev født i uge 35 + 2, vandet gik og jeg blev hentet med ambulance da hun endnu ikke stod fast.

Fødslen endte, efter 15 timer, i akut kejsersnit.

Vi var indlagt 13 dage da hun ikke havde kræfter til at spise nok hos mig og derfor fik sonde.

Vi lå på neo og der var kun besøgstid to gange om dagen i kort tid... men folk havde virkelig svært ved at forstå at det var sådan.... samtidig kunne de ikke forstå at de ikke bare kunne få lov at holde Liva. Men vi var blevet rådet til at sygeplejerskerne at det kun var mor og far den første tid både pga. risiko for div. smitte men også fordi hun havde behov for den tryghed KUN fra os.
Jeg følte at folk syntes vi var pjattede især fordi det jo ikke var en ekstremt for tidligt født.... men sådan skulle det altså være!!!

Den første tid havde hun rigtig svært ved at kapere mange mennesker og det har hun tildels stadig.
Hun er ikke så god til hvis der sker alt for meget nyt.

F.eks. skulle vi til noget juleafslutning med musik og det var bare for meget for hende. Hun ville kun sidde hos mig og hun er ellers en pige med krudt i rumpen.
Ellers mærker vi ikke så meget til det. Jeg er dog spændt på hvordan det bliver når hun til august skal starte i børnehave, da hun nu går i dagpleje med kun 4 børn.

Det værste var at folk ikke rigtig respekterede os og Liva, som for tidligt født! Derudover syntes jeg det var forfærdeligt at ligge på sygehuset fordi jeg havde SÅ meget hjemve.

Liva vejede 2670g og var 48cm

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

26. april 2010

4xGreve

Du kan kigge mine billeder der er nogen af daniella.. Fødte i uge 26 og det var meget spontant, jeg have ingen idé (havde dog en fornemmelse men troede den ikke) vi kom ind på sygehuset kl. 10.30 kom op på fødegangen blev kigget og fik bånd på maven, fik lunge modner i begge lår og vehæmmende drop, dette virket dog ikke og lungemodnerne nåede ikke at virker for kl 12:00 kiggede de der var jeg overhovedet ikke åben, kl 12.30 kiggede de igen og der var jeg helt åben, der blev panik på stuen da Daniella´s hjerte frakvens faldte hver gang jeg fik veer, de løb ned med mig på operations stuen og der skulle frank så ud og have noget grønt tøj på for at han måtte være derinde sammen med mig, mens skulle jeg have rygmarvs bedøvelse, kl 13.26 kommer Daniella til verden 970g, 35cm og 25cm i hovede mål (dog faldte hovedet lidt for var evd at føde hende så hendes hovede hang fast og var derfor lidt hævet)... vi var indlagt i ca 2½ månede, daniella er sanse sart, har briller da hun er stærk lang synet, blevet operaret i hjertet, har traumer osv.

Hun er dog godt med motorisk måske endda lidt foran.

Følelserne var meget blandet men dem vil jeg heller du spøger ud til privat og uddybende hvis det er, og mange er der stadig!!

Anmeld

27. april 2010

smokin

TbCp skriver:

Min datter blev født i uge 35 + 2, vandet gik og jeg blev hentet med ambulance da hun endnu ikke stod fast.

Fødslen endte, efter 15 timer, i akut kejsersnit.

Vi var indlagt 13 dage da hun ikke havde kræfter til at spise nok hos mig og derfor fik sonde.

Vi lå på neo og der var kun besøgstid to gange om dagen i kort tid... men folk havde virkelig svært ved at forstå at det var sådan.... samtidig kunne de ikke forstå at de ikke bare kunne få lov at holde Liva. Men vi var blevet rådet til at sygeplejerskerne at det kun var mor og far den første tid både pga. risiko for div. smitte men også fordi hun havde behov for den tryghed KUN fra os.
Jeg følte at folk syntes vi var pjattede især fordi det jo ikke var en ekstremt for tidligt født.... men sådan skulle det altså være!!!

Den første tid havde hun rigtig svært ved at kapere mange mennesker og det har hun tildels stadig.
Hun er ikke så god til hvis der sker alt for meget nyt.

F.eks. skulle vi til noget juleafslutning med musik og det var bare for meget for hende. Hun ville kun sidde hos mig og hun er ellers en pige med krudt i rumpen.
Ellers mærker vi ikke så meget til det. Jeg er dog spændt på hvordan det bliver når hun til august skal starte i børnehave, da hun nu går i dagpleje med kun 4 børn.

Det værste var at folk ikke rigtig respekterede os og Liva, som for tidligt født! Derudover syntes jeg det var forfærdeligt at ligge på sygehuset fordi jeg havde SÅ meget hjemve.

Liva vejede 2670g og var 48cm

Er det liva der er på dit profilbillede? Hun ser godt nok sød ud fuldstændig normal ud. Tusind tak fordi du vil dele dine billeder og historie med mig. Det er jeg meget meget glad for.

Anmeld

27. april 2010

FruHolm <3

hej

2 af mine søstre er født for tidligt. min søster Sandy er født 17 uger for tidligt, og vejede omkring 12-1300g hun kunne ligge i min morfars hånd. hun har altid været god fagligt hun har bestået gymnasie og universitet.

min søster Nadia er født 11 uger for tidligt og hun vejede omkring 1700g hun er også rigtig god fagligt, får altid gode karaktre og har styr på det hele.

det eneste kendetegn ved de 2 er at de ikke er samme højde som os andre i familien de er begge omkring 163 høj, hvor vi andre der er voksne er fra 170 og op efter

Anmeld

27. april 2010

TbCp

Zette skriver:

Er det liva der er på dit profilbillede? Hun ser godt nok sød ud fuldstændig normal ud. Tusind tak fordi du vil dele dine billeder og historie med mig. Det er jeg meget meget glad for.

Ja det er hende

Hun er fuldstændig med i vægt og højde nu og udviklingsmæssigt var det kun de første par måneder hun var lidt efter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.