Børn bestemmer selv eller gør de???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

669 visninger
9 svar
0 synes godt om
24. april 2010

Betteisen

Inspireret af en anden tråd, der fik blodtrykket til at stige hos de fleste, kunne jeg da godt tænke mig, at vide, hvad jeres holdning er til at børn, især i børnehavealderen, selv bestemmer, hvilket tøj de skal have på, hvad devil have at spise mm.

Har tit hørt om små piger, der midt vinter tropper op i børnehaven i strutskørt og sandaler fordi de selv bestemmer, hvad de vil have på. Hvad mener I om det???

Skal børn i den alder selv vælge hvad de vil???

Er de i stand til, at træffe valg og forstå konsekvenserne heraf???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2010

B&J

jeg bestemmer hvad tøj de skal have på mindst til de er 9-10 år skal kan de komme med ønsker men kunne aldrig finde på af sende mit barn iså lidt tøj i skole og madpakken bestemmer jeg også eller det vil jeg til den tid.... for gider ikke have et barn der ikke bliver mæt eller får hovede pine bliver træt fordi det har spist dårlig madpakke og nyser hoster fordi det har forlidt tøj på...

Anmeld

24. april 2010

Honningblomst

Jeg synes det er skønt at børn har en mening...altså i forhold til ting de magter og som ikke kan have alvorlige konsekvenser...men det med tøjet skal jo ikke tages som en kamp lige inden man skal ud af døren, men aftenen før.

Der er jo forskel på at have en mening og bestemme på visse områder og så på at barnet sætter dagsordenen og bliver stresset og forvirret...det er jo den voksne der burde være den voksne.

Mine unger er så drenge, så de gider sgu ikke bestemme andet end at det er nemmest mor bestemmer...

Anmeld

24. april 2010

wamse

Jamen jeg mener både og! Så længe det ikke direkte er skadelige valg, så får min datter da lov til at have indflydelse. Hun får i hvertfald lov til at blive hørt, og så er det op til mig at vurdere om hendes ønske er ok i forhold til vind og vejr.

Anmeld

24. april 2010

henh01

Samtidig med at det er vigtigt som forældre at "have det sidste ord" er det vigtigt at barnet har medbestemmelse i dagligdagen da dette skaber deres identitet. Det er efter min mening vigtigt at barnet har medindflydelse på hvilket tøj de vil have på mm. Man kan evt give barnet valgmuligheder eller sige at det som minium skal være lang bluse og strømpebukser etc.  

Hvad angår mad - der har jeg specifikt en anden holdning. Hvad vi i min familie spiser til aftensmad er IKKE noget min datter bestemmer. Her spiser vi varieret og forsøger at være økonomiske, hvilket kræver en voksens ansvar. Har jeg dog taget oksekød op af fryseren kan jeg godt finde på at spørge om hun har lyst til hakkebøf eller kødsovs. Resten bestemmer jeg. Madpakken - der bestemmer hun pålæg udfra det udvalg jeg har lagt på bordet som kun består af acceptable pålægger. Derudover kommer jeg grøntsager osv i.

Anmeld

24. april 2010

Mormilla

Både ja og nej. Der er da ting min søn selv får lov til at bestemme. Men sådan noget som tøj der får han max lov til at vælge en af de to trøjer som jeg tager frem. Så men tøj er det jo både ja og nej. Men jeg vil aldrig lade ham komme af sted i sandaler og shorts på en vinter dag!!!

Synes at der skal være grænser for hvad man lader sit barn bestemme! Synes at det er godt at gi dem to gode valg når det gælder tøj. Det med at spise får han selv lov til at bestemme om han vil spise det. Hvis han ikke vil får. han en rugbrød elles noget. Men kun hvis han har smagt på det...

Anmeld

24. april 2010

Malene84

henh01 skriver:

Samtidig med at det er vigtigt som forældre at "have det sidste ord" er det vigtigt at barnet har medbestemmelse i dagligdagen da dette skaber deres identitet. Det er efter min mening vigtigt at barnet har medindflydelse på hvilket tøj de vil have på mm. Man kan evt give barnet valgmuligheder eller sige at det som minium skal være lang bluse og strømpebukser etc.  

Hvad angår mad - der har jeg specifikt en anden holdning. Hvad vi i min familie spiser til aftensmad er IKKE noget min datter bestemmer. Her spiser vi varieret og forsøger at være økonomiske, hvilket kræver en voksens ansvar. Har jeg dog taget oksekød op af fryseren kan jeg godt finde på at spørge om hun har lyst til hakkebøf eller kødsovs. Resten bestemmer jeg. Madpakken - der bestemmer hun pålæg udfra det udvalg jeg har lagt på bordet som kun består af acceptable pålægger. Derudover kommer jeg grøntsager osv i.

Som taget ud af min mund - er helt enig

Anmeld

24. april 2010

Bare mig..

henh01 skriver:

helt enig...

Vores børn kommer til at få meget medbestemmelse, men alligevel kun til en vis grænse. For der er altså nogen ting, som jeg vil bestemme, og andre ting som jeg gerne vil hører forslag til fra barnet.. Sammen kan vi finde den bedste løsning, er jeg sikker på...

Anmeld

25. april 2010

1977

Profilbillede for 1977

Selvfølgelig skal de da selv bestemme. Min dreng på 4 bestemmer selv hvilket tøj han vil have på. Alt hans tøj ligger så han kan nå det, så han finder det selv frem hver morgen. Det er bare mit ansvar, at der om vinteren ikke ligger shorts eller andet tøj der ikke passer til årstiden. Han er godt klar over at han skal have underbukser, t-shirt, langærmer, bukser og strømper på. Og han er selv med til at købe hans tøj. At farvesammensætningen ikke altid er helt smart er da ligemeget.

Og til morgenmad vælger han også selv hvad han vil have. Vi har flere valgmuligheder som han kender, så når vi spørger hvad vil du have til morgenmad, ja så fortæller han hvad han har lyst til. Og det samme med aftensmad. Han bliver spurgt om hvad han har lyst til og så finder vi en madplan i fællesskab alle sammen.

Når vi handler bliver han spurgt hvad han vil have med på madpakke og hvilken frugt der skal med i bh denne uge.

Vi træffer så mange beslutninger for ham, så hvorfor skal han ikke have områder hvor det er ham der bestemmer?

Anmeld

25. april 2010

Lullaby

Jeg har sat ydre rammer og så bestemmer hun selv. Den ene morgen troppede hun op i 2 forskellige slags strømper, strømpebuksetights, nederdel og en halvkjole samt langærmet. Hun var et syn for guder men åh så stolt. Og det fik hun på i bh.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.