Jeg havde psykiatri undervisning i skolen igår og vi snakkede personlighedsforstyrrelser, tvangstanker og -handlinger (OCD). Vi snakkede om at nogle skal låse døren 15 gange, vasker hænder 100 gange om dagen osv. Så kom vi ind på at os "normale" jo også har små ritualer eller tvangshandlinger, dog ikke så udtalt, men de er der stadig, såsom ikke at gå under en stige, spytte sig over en skulder når en sort kat krydser vejen, 7-9-13, osv. Det er jo overtro, men nogen gør det alligevel, da det jo bare er noget "skal" gøres...Der er selvfølgelig andre ting som er mere hverdagsagtige også... Jeg tænkte "Nå, dem har jeg heldigvis ikk så mange af..." og gik på toilettet. Der gik det op for mig, at jeg altid tager i håndtaget efter jeg har lådt døren, for lige at tjekke, selvom jeg netop lige har låst den. Da jeg skulle vaske hænder, slog det mig at jeg altid tager to stykker papir. Aldrig mere eller mindre.
Det er ike de vilde ting, men jeg kom til at tænke på hvor meget vores hverdag er præget af disse små ritualer..
Så jeg vil gerne høre om i har nogle af disse? Det kunne være sjovt at høre lidt om folks små særheder
Eller hvis nogen rent faktisk har OCD kunne det være spændende at høre om...
Anmeld