Ritualer/tvangshandlinger :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.454 visninger
21 svar
0 synes godt om
24. april 2010

fit_fys

Jeg havde psykiatri undervisning i skolen igår og vi snakkede personlighedsforstyrrelser, tvangstanker og -handlinger (OCD). Vi snakkede om at nogle skal låse døren 15 gange, vasker hænder 100 gange om dagen osv. Så kom vi ind på at os "normale" jo også har små ritualer eller tvangshandlinger, dog ikke så udtalt, men de er der stadig, såsom ikke at gå under en stige, spytte sig over en skulder når en sort kat krydser vejen, 7-9-13, osv. Det er jo overtro, men nogen gør det alligevel, da det jo bare er noget "skal" gøres...Der er selvfølgelig andre ting som er mere hverdagsagtige også... Jeg tænkte "Nå, dem har jeg heldigvis ikk så mange af..." og gik på toilettet. Der gik det op for mig, at jeg altid tager i håndtaget efter jeg har lådt døren, for lige at tjekke, selvom jeg netop lige har låst den. Da jeg skulle vaske hænder, slog det mig at jeg altid tager to stykker papir. Aldrig mere eller mindre.

Det er ike de vilde ting, men jeg kom til at tænke på hvor meget vores hverdag er præget af disse små ritualer..

Så jeg vil gerne høre om i har nogle af disse? Det kunne være sjovt at høre lidt om folks små særheder Eller hvis nogen rent faktisk har OCD kunne det være spændende at høre om...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2010

BinaMor

jeg har ikke ritualer. men jeg kan blive helt svedig ved tanken om andres baktiere... selv hvis en i skolen feks har nuppet et stykke fra min slikpose må jeg smide resten ud

jeg deler slet ikke drikkevarer med andre end min mand.. vasker offentlig toiletbræt af før besøg og rører ikke offentlige håndtag/rækværler med hænderne.

og hader tratitionen med at give hånd.. så ofte blir jeg opfattet snoppet... for på en dårlig dag undgår jeg det.

jeg forstår virkelig meget af ham i Avitor... den med leo..

yilgengæld finder jeg sjældnet min datter for beskidt (selvom hun tit er det)

ellers intet.

Anmeld

24. april 2010

TbCp

Jeg har ikke OCD men Tourettes, der er også rigtig mange tvangshandlinger/tanker...

bla. har jeg noget med at tælle.... trappetrin, billeder på væggene, bøger i reoler osv....

Alt skal være i system. Bestik skal ligge helt lige, glasset stå på en bestemt måde osv.

Og så har jeg sådan noget andet tællehalløj.... det er lidt svært at beskrive og giver ingen mening for folk der ikke har tourettes eller OCD... men bla. bider jeg mig i læben... jeg bider så f.eks. 5 gange i højre del og så skal der også bides 5 gange i venstre del.... når der er bidt i underlæben skal der også bides i overlæben...
Altså det lyder jo ret sygt men.... ja 

Så SYSTEM SYSTEM SYSTEM! Alt handler om tal!

Måske derfor jeg er så god til at løse sudokuer

Anmeld

24. april 2010

Ranarupta

TbCp skriver:

Jeg har ikke OCD men Tourettes, der er også rigtig mange tvangshandlinger/tanker...

bla. har jeg noget med at tælle.... trappetrin, billeder på væggene, bøger i reoler osv....

Alt skal være i system. Bestik skal ligge helt lige, glasset stå på en bestemt måde osv.

Og så har jeg sådan noget andet tællehalløj.... det er lidt svært at beskrive og giver ingen mening for folk der ikke har tourettes eller OCD... men bla. bider jeg mig i læben... jeg bider så f.eks. 5 gange i højre del og så skal der også bides 5 gange i venstre del.... når der er bidt i underlæben skal der også bides i overlæben...

Ihh, så blev jeg klogere!

Jeg anede ikke, at Tourettes også handlede om tvangshandlinger - altså fx. som dem du beskriver.

Min svoger er udviklingshæmmet - nærmere kan det vist ikke beskrives, da det ikke er noget, man taler om i familien. Ikke engang hans bror (min kæreste) og søster ved hvad der er "galt"...

Men de ved, at han har fået diagnosen Tourettes. Om det er noget forældrene har taget til sig under en henkastet bemærkning fra lægen eller om den er god nok, ved vi ikke. Men vi andre er meget i tvivl.

Kender du noget rigtigt god litteratur om Tourettes? Så kunne vi da blive dét klogere herhjemme  

Anmeld

24. april 2010

Nadi

Vi er igang med at lave huset om, og jeg har det bedst hvis alle hårde hvidevare er af samme mærke, armaturene er af samme mærker osv.

Bilradioen skal helst stå på 6-16-26-36-46 eller på 10-20-30-40.

Hvis der er en stikkontakt som er "tændt" så trykker jeg på den "slukker" (hvis det giver mening) også selvom det ikke er hjemme hos mig selv.

Jeg kan ikke have hvis der hænger et hår på folk, jeg stoppede engang min engelsklære i undervisningen, fordi jeg ikke kunne fokusere på andet end det hår hun havde til at hænge på ryggen.

Så ja lidt småskør er man vel altid

-Nadia

Anmeld

24. april 2010

TbCp

Ranarupta skriver:

Ihh, så blev jeg klogere!

Jeg anede ikke, at Tourettes også handlede om tvangshandlinger - altså fx. som dem du beskriver.

Min svoger er udviklingshæmmet - nærmere kan det vist ikke beskrives, da det ikke er noget, man taler om i familien. Ikke engang hans bror (min kæreste) og søster ved hvad der er "galt"...

Men de ved, at han har fået diagnosen Tourettes. Om det er noget forældrene har taget til sig under en henkastet bemærkning fra lægen eller om den er god nok, ved vi ikke. Men vi andre er meget i tvivl.

Kender du noget rigtigt god litteratur om Tourettes? Så kunne vi da blive dét klogere herhjemme  

Jeg kender faktisk ikke rigtig noget litteratur pm det.... men der er masser at læse på nettet!

Touretteforeningen har en hjemmeside, men jeg kunne ikke lige komme ind på den nu hvor jeg prøvede

Anmeld

24. april 2010

oo

jeg har mest noget med at alt skal være synkront. jeg skal tygge lige store bider mad i skiftevis højre og venstre side, jeg kan ikke tygge to bider i højre før jeg skifter til venstre, så føles mit ansigt helt underligt. det samme med at røre mig, hvis man aer mig på venstre arm, så føles højre arm helt alene og og kold. ja...det gælder hele vejen rundt faktisk, det synkrone med mig. Søren kalder mig synkronfascisten

der er flere ting end det, men det er nok det mest dominerende hos mig

Anmeld

24. april 2010

otlitrom

hmmm... Jeg har ikke tvangshandlinger ud over det normale Men når jeg går i trapper lytter jeg efter "rytmen" i trinene... Jeg tæller ikke hvor mange trin der er, men det er lige som om at rytmen fortæller mig, at nu er trappen snart færdig! Bor på 2. sal, så det er dagligt jeg "lytter"

og JA! jeg ved godt det er mærkeligt..

der er sikkert mere, men lige nu kan jeg ikke komme i tanke om det!

Anmeld

24. april 2010

Josesmor

Ha ha .., hvor er det sjovt at andre også gør små ting i hverdagen. Jeg har noget med hvis jeg bøjer hovedet til den ene side 2 gange skal jeg også gøre det til den anden side 2 gange.. Alting skal altid gå lige op hos mig. Jeg tæller også tit trappetrin og andre små ting

God weekend til jer alle!!

Anmeld

24. april 2010

morNov2010

TbCp skriver:

Har du så ikke Tourettes +, hvor +'et er OCD???

For mig lyder det da sådan, eftersom Tourette kun dækker over tics delen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.