Gylp eller opkast?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.425 visninger
8 svar
0 synes godt om
23. april 2010

MilleWachs

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at stille dette spørgsmål, men det er vel heller ikke så vigtigt. Min datter på 4 mdr. gylper rigtig meget og har gjort det i hvert fald de sidste to måneder, hvor hun gradvist har fået mere og mere modermælkserstatning fordi jeg ikke har mælk nok (hun tog ikke nok på i vægt). (Hun gylpede også før men ikke helt så meget). Jeg har læst mig til at gylp er helt normalt også selvom der kommer meget, men opkastninger skal man derimod reagere på. Men hvad er forskellen??? Altså hvis det var mig, så ville jeg jo få mavekramper og tårer i øjnene og få det meget ubehageligt, hvis jeg kastede op. Men min datter virker ikke til at synes det er ubehageligt overhoved, og hun smiler faktisk tit i forbindelse med at hun gylper. Jeg har hele tiden ment at det var gylp, men nu er jeg kommet i tvivl. Nogle gange kommer der en hel skylle - nærmest i en stråle ud af hende, og andre gange kommer der små eller store mængder i ryk - ligesom når man kaster op, men hun virker ikke påvirket af det overhoved. Nogle gange har det samme konsistens som da det kom ind, andre gange er det tykkere og klistret og ind imellem er det også lidt grynet i konsistensen. Hun gylper mest lige efter et måltid, men der kan også tit gå en time eller mere, og så gylper hun pludselig igen. Hun bøvser altid efter måltiddet, og hun virker ikke til at have ondt i maven eller noget, så derfor tror jeg heller ikke det er opkast, men hvordan kan jeg vide det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2010

Laulund87

jeg tror ikke du skal være så bekymret hvis hun ikke virker påvirket af det..bare hold lidt øje med hendes vægt, tager hun fint på er det jo som det skal være. 

Og husk at det ser MEGET mere voldsomt ud når de små gylper end det egentlig er. Det ser ud som om hele måltidet kommer op, men det er tit ikke ret meget for det er blandet med spyt osv

Anmeld

23. april 2010

Low

Jeg ville tro at forskellen på opkast og gylp var at gylp var med mælk i maven og opkast er når de begynder og spise "rigtig" mad. Men jeg ved det ikke, det er bare en idé jeg fik.

Som der bliver skrevet før mig så tror jeg heller ikke at du skal være bekymret for at din datter bare hun ikke begynder at tabe vægten. Men man kan jo altid spørge sin læge til råds hvis man bliver nervøs, heller blive tjekket en ekstra gang end at man fejler noget men jeg tror nu ikke at der er noget i vejen med din datter .

Hilsen Ditte, 32+3

Anmeld

24. april 2010

Mor til Frederic og Freya

Vi havde også en gylper i huset...

Det kan jo være hun ikke kan tåle det mærke mme, eller det er for tykt....

Allerede inden vi tog hjem fra sygehus, måtte vi skifte ham inden mad - for det at ligge vandret gjorde det stod lige ud af ham igen. Vi vasked selv tøjet i deres håndvask og hang det til tørre på radiator - ikke om han skulle i deres tøj....

På selv dagen da han var kommet i sit 2 sæt 'køre hjem tøj' og bilen var pakket, gjorde han det så lige igen - atter et tøjskifte - men også fordi hun kom og skulle lave hæl prøve og ville have ham ned at ligge. Så han kom hjem i nattøj...

Herhjemme stod alt klodset op - hans vugge - hans seng, ja selv barnevogn havde en strop fra håndtaget og ned omkring bremsen - så den også stod skråt. Baby alarm var altid helt nede ved hans hoved, så jeg kunne høre hvis han gylped igen.

Tror de siger at alt der kommer op inden for en time er gylp og alt derefter er opkast...

Anmeld

24. april 2010

serinasmor

også her i huset er der flaskebarn der gylper rigtig meget ... det betyder mere tøjvask og sådan er det nu engang ...

sundhedsplejersken siger vi ikke skal være bekymrede for hun tager fint på i vægt... desuden mener hun det måske holder op eller i hvert fald forbedres når vi når over til mere fast føde ... svesken er 3½ måned ... så der er jo ikke så længe til ... Håber for dig (og mig ) at det går over når skemaden introduceres

Anmeld

24. april 2010

serinasmor skriver:

også her i huset er der flaskebarn der gylper rigtig meget ... det betyder mere tøjvask og sådan er det nu engang ...

sundhedsplejersken siger vi ikke skal være bekymrede for hun tager fint på i vægt... desuden mener hun det måske holder op eller i hvert fald forbedres når vi når over til mere fast føde ... svesken er 3½ måned ... så der er jo ikke så længe til ... Håber for dig (og mig ) at det går over når skemaden introduceres

Frederic var kun amme barn og har aldrig smagt mme. Men gylped konstant...

Anmeld

24. april 2010

serinasmor

nu bliver man jo nysgerrig  ... holdt han op med det da skemaden blev introduceret ? eller fortsatte det som før ?

Anmeld

24. april 2010

serinasmor skriver:

nu bliver man jo nysgerrig  ... holdt han op med det da skemaden blev introduceret ? eller fortsatte det som før ?

Både og...

Alt skulle være så tyndt som muligt og kun de små baby ske'er fra avent kunne bruges - alt større gav opkast eller opkastlyde. Også grovere grød...

Ved ikke hvor mange gange vi måtte starte forfra med 'baby' grød og så gradvist lave det grovere. Vi startede først som 5-6 mdr med grød - indtil da havde vi faste amme tider og små smags prøver af grød. Han viste og viser stadig ikke tegn på sult. Ved 8 mdr vejed han 9 kg og han bliver snart 20 mdr og vejer på gode dage 10 kg - dog vokset 12 cm siden...  

Leverhostej'erne skulle være så små de knap nok kunne skæres i mindre stykker (max ½ *½ cm). Ellers kasted han dem op - var ved at blive kvalt osv.

Gud nåde og trøste hvis der var klumper/kartoffel stykker i hans mos - hoste og i den gale hals osv...

Anmeld

24. april 2010

<3

MilleWachs skriver:

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at stille dette spørgsmål, men det er vel heller ikke så vigtigt. Min datter på 4 mdr. gylper rigtig meget og har gjort det i hvert fald de sidste to måneder, hvor hun gradvist har fået mere og mere modermælkserstatning fordi jeg ikke har mælk nok (hun tog ikke nok på i vægt). (Hun gylpede også før men ikke helt så meget). Jeg har læst mig til at gylp er helt normalt også selvom der kommer meget, men opkastninger skal man derimod reagere på. Men hvad er forskellen??? Altså hvis det var mig, så ville jeg jo få mavekramper og tårer i øjnene og få det meget ubehageligt, hvis jeg kastede op. Men min datter virker ikke til at synes det er ubehageligt overhoved, og hun smiler faktisk tit i forbindelse med at hun gylper. Jeg har hele tiden ment at det var gylp, men nu er jeg kommet i tvivl. Nogle gange kommer der en hel skylle - nærmest i en stråle ud af hende, og andre gange kommer der små eller store mængder i ryk - ligesom når man kaster op, men hun virker ikke påvirket af det overhoved. Nogle gange har det samme konsistens som da det kom ind, andre gange er det tykkere og klistret og ind imellem er det også lidt grynet i konsistensen. Hun gylper mest lige efter et måltid, men der kan også tit gå en time eller mere, og så gylper hun pludselig igen. Hun bøvser altid efter måltiddet, og hun virker ikke til at have ondt i maven eller noget, så derfor tror jeg heller ikke det er opkast, men hvordan kan jeg vide det?

det kan være refluks, som er en slags mellemting... Hvis du er i tvivl så gå evt.til lægen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.