Hej...
Jeg er normalvægtig med PCO - 168 og 60 kg.
Du får lige hele historien.
Da jeg fik min mens var den meget uregelmæssig, der kunne gå 29-56 dage imellem, men man giver den jo altid nogen år til at blive regelmæssig. Jeg fik så p-piller 2 år efter jeg fik min mens, og har taget dem i 7 år.
Da jeg vi så skulle til at begynde på projekt baby stoppede jeg med min p-piller, men der skete ingenting - jeg fik ikke min mens i over 3 mdr. Jeg kom så til lægen og hun sendte mig videre til gyn. Udover den manglende mens begyndte min hud også at slå lidt ud. Jeg kom til gyn, og de kunne via en scanning konstatere at jeg havde PCO.
Jeg kom meget hurtigt til undersøgelse, og tror en af grundene er at jeg er ude af noget medicin som jeg får pga af en kronisk sygdom, er jo længere tid jeg er om at blive gravid jo længere tid må jeg undvære min medicin og det er ikke så godt.
Udover undersøgelsen hos gyn fik jeg taget blodprøver, de lå alle inden for normalen.
Jeg kom i fertilitetsbehandling med det samme, hvor de jeg først fik piller der skulle mig en mens lignende blødning (provera) og derfter pergotime som gør at man modner æg og til sidst en sprøjte der hedder ovitrelle der giver ægløsning. Det er rettet mod insemination.
Jeg ved der findes andre behandlingsformer, og mit er sikkert lidt drastisk pga af min sygdom.
Jeg er sikker på de finder en god løsning hos lægen, som min læge sagde "PCO er den nemmeste form for barnløshed at behandle", da der er så mange der har det, man siger 20% af DK's kvinder.
Du kan læse om pco på pcoinfo.dk
Held og lykke med det hele - og selvom det er en hård en af sluge hvis du skulle have det, så skal det nok gå.