og selvfølgelig jer andre med børn på bøtternes alder! er i tilmeldt e-springvækkeuret? det er jeg – har netop modtaget dette på mail:
Dit barn er nu 59 uger, og tiden er inde igen. Dit barn vil omkring denne periode begynde sin omklamrende fase hen imod sit niende spring.
Når dit barn er 64 uger gammel, eller næsten 15 måneder, mærker du, at det igen gør et nyt spring i sin mentale udvikling. Det opdager, at det kan nå sit mål på flere forskellige måder. Du kan næsten se, at barnet tænker: “Skal jeg gå omhyggeligt eller tankeløst til værks, skal jeg være trodsig eller måske kærlig? Eller skulle jeg prøve at være sjov?” Dit barn bliver mere og mere opfindsomt. Det er, fordi det på alle områder snart begynder at kunne klare sig rigtig flot. Det begynder at blive bedre til at gå og kan hurtigere komme af sted. Det forstår bedre, hvad du siger og kan somme tider selv svare. Det kan lege med følelser og øver sig somme tider i det skjulte. Det kan tænke fremad og ved, at dets egen lille person tæller med. Det bliver dygtigere og dygtigere til selv at spise og drikke, til at bygge tårne, til at sætte ting sammen og rydde op. Det virker, som om alting pludselig lykkes meget bedre for det. Igen og igen sætter barnet sine nye kunststykker ind for at afprøve en nye strategi, der fører til dets mål. Naturligvis lykkes det ikke altid, men det er en dejlig oplevelse at se, hvordan din tumling udvikler sig i dette spring.
så tag en dyb indånding, ladies, for vi skal til den igen. see you on the other side 
Anmeld