Større løn 1. maj?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.682 visninger
9 svar
0 synes godt om
16. april 2010

Anonym trådstarter

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er for nogle penge man får oveni sin almindelige løn her til den 1. maj. Er der nogen der kan forklare mig det? og eventuelt hvordan man kan regne det ud?

ano fordi jeg synes det er lidt pinligt ikke at vide det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2010

Benjamin09

Profilbillede for Benjamin09

Jeg mener det hedder ferietillæg.

Anmeld

16. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Ja det er jo feriepenge - de er beregnet ud fra hvad du har tjent i det forgangne år (ikke SU m.m. men rigtig løn).

Du får dem ved at indsende et feriekort som du har fået tilsendt med posten og der fremgår det hvor mange penge du vil få. Det skal din arbejdsgiver skrive under og så skal det sendes ind til Feriefonden, så udbetaler de dem her til maj (eller hvornår du nu vælger at holde din ferie).

Anmeld

16. april 2010

Plysbjørnen

Rosa skriver:

Ja det er jo feriepenge - de er beregnet ud fra hvad du har tjent i det forgangne år (ikke SU m.m. men rigtig løn).

Du får dem ved at indsende et feriekort som du har fået tilsendt med posten og der fremgår det hvor mange penge du vil få. Det skal din arbejdsgiver skrive under og så skal det sendes ind til Feriefonden, så udbetaler de dem her til maj (eller hvornår du nu vælger at holde din ferie).

Feriepengene på et ferie kort får du kun når du holder ferie... Med mindre det er under 1000 kr mener jeg...

Men nogen steder, f. eks. der hvor jeg arbejder får vi 1% af den løn vi har tjent sidste år udbetalt 1. maj, som en form for ferie penge...

Anmeld

16. april 2010

Findusinde

Gør man også det selvom man er stoppet på arbejdet?? Jeg var i et vikariat ind til januar.. Og nu går jeg på barselsdagpenge.. Får jeg så pengene fra min tidligere arbejdsplads?

Anmeld

16. april 2010

tascia

i din ansættelseskontrakt, overenskomst eller hvad du nu har, kunne der meget vel stå hvor mange procent du får i ferietillæg. i min overnskomst står der at jeg får 1,5 %

fandt lige det her:

Ferietillæg er et tillæg, som din arbejdsgiver skal betale for at kompensere for, at du ikke modtager fulde 12,5% af lønnen, når du får løn under ferie.

Ferietillæg er et tillæg, som din arbejdsgiver skal betale for at kompensere for, at du ikke modtager fulde 12,5% af lønnen, når du får løn under ferie. Ferietillæg skal ifølge ferieloven udgøre 1% af lønnen i optjeningsåret, dog ikke af løn under ferie eller af tidligere ferietillæg. Er du ansat i staten udgør særlig feriegodtgørelse 1,5%, hvorimod særlig feriegodtgørelse udgør 1,95% (første forhøjede udbetaling fra 1,5% til 1,95% sker d. 01.05.2010) hvis du er ansat i en kommune eller region.

Anmeld

16. april 2010

Valle81

Anonym skriver:

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er for nogle penge man får oveni sin almindelige løn her til den 1. maj. Er der nogen der kan forklare mig det? og eventuelt hvordan man kan regne det ud?

ano fordi jeg synes det er lidt pinligt ikke at vide det

Hejsa:0)

Det du får er det der hedder feriegodgørelse.

Det får man udbetalt, hvis man er ansat med ferie med løn.

Der er forskel fra arbejdsplads til arbejdsplads og ovverenskomst hvor sor en procentdel af ens årsløn man får. Der hvor jeg arbejder er det 1 % af årslønnen man får ekstra før skat. Da jeg var ansat ved kommunen som dagplejer var det 1 1/2 % af årslønnen.

Grunden til det er, at når du før feriepenge via feriekort, så er satsen jo sat til at være 12 procent af ens løn, og det svarer til lidt højere end den løn man får til daglig. Når man får ferie med løn, så får man jo ikke denne lille ekstra "bonus" så den udbetales så her til 1 maj som feriegodgørelse.

Christina

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

mange tak. nu tror jeg vist jeg har forstået det. Og jeg er nemlig ansat med ferie MED løn, fastansat. Men skal jeg lave beregningen ud fra netto eller brutto løn?? (altså hvor skat enten er medregnet eller trukket fra?)

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

tascia skriver:

i din ansættelseskontrakt, overenskomst eller hvad du nu har, kunne der meget vel stå hvor mange procent du får i ferietillæg. i min overnskomst står der at jeg får 1,5 %

fandt lige det her:

Ferietillæg er et tillæg, som din arbejdsgiver skal betale for at kompensere for, at du ikke modtager fulde 12,5% af lønnen, når du får løn under ferie.

Ferietillæg er et tillæg, som din arbejdsgiver skal betale for at kompensere for, at du ikke modtager fulde 12,5% af lønnen, når du får løn under ferie. Ferietillæg skal ifølge ferieloven udgøre 1% af lønnen i optjeningsåret, dog ikke af løn under ferie eller af tidligere ferietillæg. Er du ansat i staten udgør særlig feriegodtgørelse 1,5%, hvorimod særlig feriegodtgørelse udgør 1,95% (første forhøjede udbetaling fra 1,5% til 1,95% sker d. 01.05.2010) hvis du er ansat i en kommune eller region.

Det eneste jeg ikke kan forstå er, at jeg ca. fik 5000 kr i det beløb sidste år. Og tjener ikke mere end 11-12000 efter skat hver måned.... så det kan jeg bare ikke få til at passe?!

Anmeld

16. april 2010

tascia

Anonym skriver:

Det eneste jeg ikke kan forstå er, at jeg ca. fik 5000 kr i det beløb sidste år. Og tjener ikke mere end 11-12000 efter skat hver måned.... så det kan jeg bare ikke få til at passe?!

men tror du så ikke bare du har en høj procent? som sagt jeg har 1,5 men konsulenterne hvor jeg arbejder har forhandlet sig frem til 3 %..

har du ikke en overnskomst, en ansættelseskontrakt hvor der kunne stå noget i?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.