Jeg har lige haft gang i vores lokal sprøjte til morgenkaffen, og var ved at få det hele galt i halsen.
Læste en artikel om sidste skoledag for 9 og 10 klasse og hold da op hvor blev jeg forarget. Efter de havde forladt skolens grund, gik de ned i den lokale park og så stod den på vild druk. Der var slåskampe og trusler mod andre elever, parken lignede en losseplads og en flok stod og råbte grimme luder efter forbipasserende. Og ifølge naboerne til parken er det ikke noget nyt. Sådan har det været de sidste 3-4 år. Der var ingen opsyn med eleverne. Og det burde der heller ikke være med unge mennesker på 15-16 år. Det drejer sig om nogle få timer inden de skal til fest, men hvis det skal foregå på den måde, burde der være en form for opsyn. Skolen fralagde sig ethvert ansvar, for som avisen skrev: "Skolen havde på forhånd meldt ud til forældrene, at så længe de unge fejrede sidste skoledag på skolen område, tog skolen ansvar for dem. Men når de først havde sagt farvel og var gået, hørte ansvaret op."
I lørdags var jeg inde i Mindeparken sammen med Jesse og Henrik. Der havde også været sidste skoledag dagen før, og hold da op der så ud. Legepladsen var fuld af affald og tomme flasker. Og der var en masse skraldespande, som var tomme.
Da jeg havde sidste skoledag var det helt anderledes. Vi overnattede alle sammen hos en fra klasse, mødte ind kl 7 for at servere morgenmad for lærerne, spillede forbold mod dem, kastede karameller til de mindre årgange, hvorefter vi hoppede på en lastbil og kørte rundt til alle eleverne for at sige hej til forældrene og få mad og drikke. Det hus vi sluttede i var vært for en fest, men vi var så forædte og trætte at vi alle gik kl 01.
Det var en dejlig dag, og selvom der var alkohold med i spillet, så var der ingen som gik over stregen for almindelig god opførsel.
Men tilbage til de omtalte elever. Er det virkelig den nye trend? Skal det hele bare gå op i total druk? Hvor er forældrene henne? Hvem har arrangeret sådan et arrangement?
Og er jeg virkelig blevet så gammel at jeg indleder en sætning med "ser du, dengang da jeg var barn...."?
Anmeld