Nu er Bianca ellers helt ferm til at komme op og ned af trapperne, og jeg bekymrer mig dårligt om det mere, når hun skal op og ned, for hun er rigtig god motorisk og klarer dem fint!
Og Celina har aldrig haft interesse for trappen før, og har altid vendt rundt, når hun kom derhen til, for så sluttede ruten jo..
Men nu har hun (desværre) fået øjnene op for, at ruten ikke slutter, men bare fortsætter OPAD i stedet for ...Så nu er der igen grund til at få dårlige nerver over den forbistrede stejle trappe uden gelænder, som vi har ....Suk!
Det er svært helt at se udfra billederne, at hun rent faktisk selv kan kravle op, for jeg viger ikke fra hendes side, og var derfor nødt til at støtte bagpå hende og holde fast, imens jeg tog billedet. Men hun kravlede halvvejs op af trappen uden hjælp - lige pludselig, og ret hurtigt! Og så blev hun stiktosset af ærgelse, da jeg så løftede hende ned og væk fra trappen igen ....sikke en lyseslukker-mor at have.
Men hellere hjælpe dem til, at de lærer at gå sikkert op og ned, så de i en tidlig alder godt selv kan mestre det. Fremfor at bære dem, eller nægte dem adgang, så de ikke øver og lærer, og derfor bliver for usikre på trapperne og nemmere risikerer at falde ned.
Uheldet kan selvfølgelig altid ske, sélv for den bedste (og også for os voksne) .....men jeg tror på, at de lærer det bedst ved at få lov.
MEN KUN SAMMEN MED EN VOKSEN, indtil de er helt sikre og gode til det. For ellers får jeg simpelthen så dårlige nerver, når det er på sådan en trappe som vores - den er hæslig! Både stejl og uden "bag-beklædning" på trinene, og kun en væg ved den ene side, intet gelænder ...Puha!!
-------------------------------------------------------------------------
Foto ( 1) - Celina ved trapperne...
Foto ( 2) - "Øj, der er langt helt derop..."
Foto ( 3) - "Hmm...Skal jeg gøre det....?!?"
Foto ( 4) - "Jep, jeg gør det!!"
Foto ( 5) Celina næsten halvvejs oppe af trapperne