Lærere bestemmer, om børn skal lave lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.382 visninger
2 svar
0 synes godt om
1. juni 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Nyhedsavisen

Det er op til hver enkelt skole og hver enkelt lærer at tage stilling til, om skolebørn skal have lektier for – og hvor mange.

Der er stor forskel på, hvilke holdninger lærere har til at give deres elever lektier for. Og det er helt lovligt. I Folkeskoleloven står der nemlig ingenting om, hvorvidt børn skal have lektier for. »Det er ude i den enkelte skole og i den enkelte klasse, der må tages stilling til dette emne,« står der i pjecen 'Hjemmearbejde', som Danmarks Lærerforening, Skole og Samfund og Kommunernes Landsforening har udgivet.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2008

Honningblomst

Ja, det er da skidt...jeg mener slet ikke det er nødvendigt at give børn lektier for, i hvert fald skal der være mulighed for at lave det hele i skolen.
Eva..

Anmeld

2. juni 2008

Helle30

Det er korrekt, at der ikke står noget i folkeskoleloven om, hvorvidt
børn skal have lektier for og i hvilket omfang.
Der står til gengæld mege nøje beskrevet for hvert fag,
hvilke mål eleverne skal undervises for at nå, og på hvilket klassetrin
de enkelte mål skal være nået.
Herefter er det læreren der, i samarbejde med barnet og hjemmet,
skal søge at nå disse mål.
Hvis læreren vurderer, at én eller flere elever har brug for at læse
ekstra hjemme, træne en betemt regneart, øve engelske tillægsord
eller blive bedre til at artsbestemme kornblomster, så skulle f.... da
have den lærer, der bare lader stå til og ikke vejleder eleven/eleverne i, hvad de kan gøre for at blive dygtigere.
Det kunne være gavnligt, om man snart kunne få ryddet den misforståelse af vejen, at ungerne skal lave lektier for lærerens skyld.
Når jeg giver lektier for, så er det dels fordi, der er ét eller andet,
"mine" unger har brug for at træne - og dels fordi jeg mener, de kan have gavn af at lære at få en opgave og disponere deres tid ift. afleveringsdatoen.
Jeg bliver ikke sur, hvis nogen ikke har lavet lektier/afleverer en
opgave til rettelse - men fordi jeg løbende skal underrette forældrene om elevernes udbytte af undervisningen, sender jeg en fortrykt seddel med hjem til underskrivning. Det er mange forældre rigtig glade for.
Det er da komplet latterligt at ønske lovgivning for, hvor stor en lektiebyrde børn kan/skal have. Dels er det helt individuelt, hvor meget træning den enkelte elev har behov for, og dels er det ganske frivilligt om man vil tage imod tilbudet om ekstra opgaver med rettelse og vejledning.
Folkeskolen, og alt hvad den indebærer, er et tilbud - ikke en tvang.

- Helle, lærer i folkeskolen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.