Tinke sover ikke ordenligt om natten.. HJÆLP!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.439 visninger
11 svar
0 synes godt om
9. april 2010

millesofie

Ja som overskriften lyder har vi nogle søvn problemmer.

Jeg prøver lige at beskrive vores "rytme" her hjemme

5.30 jeg giver op og står op tinke får mad

8.30 tinke får mad

9 tinke bliver lagt til at sove

10.30  vågner og spiser

12  spiser

13  sover

14 vågner og spiser

16 spiser

18 spiser og sover

19 vågner

20.30 spiser

21 sover

00 vågner og spiser lidt

01 vågner

02 vågner og spiser lidt

03.30 vågner

05 vågner

og så er det jeg opgiver og står op ca en halv time efter

det er jo ikke fordi hun ikke har en rytme, det er bare det at jeg ikke kan hænge sammen om dagen ( hurra for kaffe)

hvad gør jeg forkert og hvordan får jeg "banket" en ny rytme ind i hende ??

hun er 4 mån og jeg er begyndt at give hende lidt grød og sådan engang i mellem men ikke uden hun først er blevet ammet

skal jeg give hende grød om aften inden hun skal sove og kun amme hende lidt??

håber der er nogen der kan hjælpe for jeg aner ikke mine levende råd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2010

millesofie

9. april 2010

Miss Tina

Puha - det lyder godt nok hårdt.

Mener at det er omkring nu at der er et tirgerspring. Da jeg startede på mos var det om formiddagen/eftermiddagen, gik dog hurtigt over til rigtigt mad.

Men ingen gode ideer herfra - desværre

Anmeld

9. april 2010

TbCp

millesofie skriver:

Ja som overskriften lyder har vi nogle søvn problemmer.

Jeg prøver lige at beskrive vores "rytme" her hjemme

5.30 jeg giver op og står op tinke får mad

8.30 tinke får mad

9 tinke bliver lagt til at sove

10.30  vågner og spiser

12  spiser

13  sover

14 vågner og spiser

16 spiser

18 spiser og sover

19 vågner

20.30 spiser

21 sover

00 vågner og spiser lidt

01 vågner

02 vågner og spiser lidt

03.30 vågner

05 vågner

og så er det jeg opgiver og står op ca en halv time efter

det er jo ikke fordi hun ikke har en rytme, det er bare det at jeg ikke kan hænge sammen om dagen ( hurra for kaffe)

hvad gør jeg forkert og hvordan får jeg "banket" en ny rytme ind i hende ??

hun er 4 mån og jeg er begyndt at give hende lidt grød og sådan engang i mellem men ikke uden hun først er blevet ammet

skal jeg give hende grød om aften inden hun skal sove og kun amme hende lidt??

håber der er nogen der kan hjælpe for jeg aner ikke mine levende råd

Jeg tror jeg ville prøve at starte med mos og så " fylde op" med mælk bagefter. Men om det vil ændre noget ved jeg ikke, men måske et forsøg værd?

Anmeld

9. april 2010

millesofie

TbCp skriver:

Jeg tror jeg ville prøve at starte med mos og så " fylde op" med mælk bagefter. Men om det vil ændre noget ved jeg ikke, men måske et forsøg værd?

jeg har prøvet det med mos/grød først men så bliver hun bare så gal på mig fordi jeg tager mosen/grøden væk igen..

nu har jeg så idag prøvet at give hende grød kl 18 og ammet hende her kl 20.30 så nu må vi se om det gør en forskel, vil i hver fald gå i seng nu, lige før jeg står op og sover ...

Anmeld

9. april 2010

Unalisa

Hvad med at give hende vand når hun vågner om natten? det har jeg gjort og det har virket kan man sige... min søn vågnede hver 3 time. men så puttede jeg ved 22.tiden så vågnede han ved 01 tiden og der gav jeg ham vand.. han sov så  5 time i træk.. nogle gange er de ikke sultne men bare tørstige.. håber det gav mening

min søn bliver 4 mdr om små 4 dage

Anmeld

9. april 2010

TbCp

millesofie skriver:

jeg har prøvet det med mos/grød først men så bliver hun bare så gal på mig fordi jeg tager mosen/grøden væk igen..

nu har jeg så idag prøvet at give hende grød kl 18 og ammet hende her kl 20.30 så nu må vi se om det gør en forskel, vil i hver fald gå i seng nu, lige før jeg står op og sover ...

Rigtig meget held og lykke med det! Håber du får noget søvn i nat.

Hilsen Tina, som kender alt til manglende nattesøvn :-S

Anmeld

9. april 2010

L.J.L

Har du overvejet at give hende majs eller ris-vælling til natten? De skulle jo blive slået helt ud af det siger de kloge

Jeg begyndte at give Lauritz mos og vælling for nogle dage siden og det virker umiddelbart som om at han sover lidt længere. I nat sov han i første omgang 6 timer i træk.

Anmeld

9. april 2010

Skouboe

Jeg er en stor tilhænger af rutiner - min datter har kørt efter et fast skema siden hun var 8 uger, og det har fungeret fantastisk for os.

Det første der slår mig når jeg ser jeres rytme, er at hun er ALT for gammel til 2 timers rytme, dvs. 2 timer mellem mad. Jeg vil sige at indtil 4 måneder bør man nok køre en 3 timers rytme og efter 4 måneder en 4 timers rytme.

Hun er også gammel nok til at nøjes med et enkelt måltid om natten.

Jeg har brugt sovecoach.dk til min datter, og hun har mange gode pointer vedr. søvn. Jeg sætter lige et par stykker ind.

forslag til 3 timers rytme:

Eksempel på 3-timers M.A.G.I-rytme: (0-3 måneder)

M: 7.00 vågne og spise.
A: 7.30 ell 7.45 (afhængig af måltidets længde)
G: 8.30 (1.5 times lur)
I: Individuelt –tid til dig.
M: 10.00 Mad
A: 10.30 ell 10.45 aktivitet
G: 11.30 (1.5 times lur)
M: 13.00 Mad
A: 13.30 ell 13.45 aktivitet.
G: 14.30 (1.5 times lur)
I: Individuelt –tid til dig
M: 16.00 Mad
G: 17.00 ell 18.00 eller et sted herimellem: kort lur (ca. 40 min) til at få baby igennem næste måltid og bad.
M: 19.00 (Optankningsmåltid kl 19.00 og 21.00 hvis barnet er i tigerspring)
A: Bad
G: 19.30 sengetid
I: Individuelt –aftenen er din.
M: 22.00 ell 23.00 drømmemåltid. 

Forslag til 4 timers rytme: 

Eksempel på 4-timers M.A.G.I-rytme: (4 - 6 måneder )

M: 7.00 vågne og Mad.
A: 7.30 Aktivitet
G: 9.00 (1.5 – 2 timers lur)
M: 11.00 Mad
A: 11.30 Aktivitet
G: 13.00 (1.5 – 2 timers lur)
M: 15.00 Mad
A: 15.30 Aktivitet.
G: 17.00 ell 18.00 eller et sted herimellem: kort lur (ca. 40 min) til at få baby igennem næste måltid og bad.
M: 19.00 Mad (Optankningsmåltid kl 19.00 og 21.00 kun hvis barnet er i tigerspring)
A: Bad
G: 19.30 sengetid
I: Individuelt –aftenen er din.
M: 23.00 drømmemåltid (indtil 7-8 måneder eller indtil barnet spiser fast føde).

Hvis man vil ændre sit barns søvnvaner eller skabe optimale betingelser for at udvikle gode søvnvaner er det vigtigt allerførst at sætte sig ind i, hvordan børn sover, hvor meget de har brug for at sove og hvad gode soverutiner betyder. Man må desuden blive bevidst om, hvilke handlemønstre, man har benyttet sig af. For børn elsker deres rutiner, uanset om de er gode eller dårlige for os forældre, og de dårlige vaner er som regel noget, vi selv har været med til at implementere. Derfor mener jeg også, at det er vores ansvar, at læreprocessen foregår på en tryg og nærværende måde, så barnet ikke bliver overladt til sig selv med sin forvirring over de ændrede rutiner.

De færreste børn ved fra fødslen hvordan og hvor meget de skal sove. Det er i de fleste tilfælde noget, vi skal lære dem. I Danmark bliver man som regel rådet til at følge børnenes rytme og give dem mad, lægge dem til at sove osv. når de "beder om det". Det virker måske fint de første måneder. Men typisk ved 4-5 måneders alderen kan forskellige faktorer ("tigerspring", nye motoriske færdigheder, seperationsangst eller lignende) sætte en kædereaktion i gang, der betyder, at barnets sunde sovevaner forstyrres. Der er også børn, som aldrig har mestret søvnens kunst eller måske er dårlige vaner blevet betingelser for at kunne lægge barnet til at sove. Desuden kan det være svært, som nybagte forældre, at høre forskel på barnets gråd, og mange forældre kommer derfor til at give barnet mad hver gang det græder, eller kommer ubevidst til at gribe ind i barnets forsøg på at falde i søvn selv.

Børn sover i bølger af ca. 45 minutter til en times varighed. I hver bølge bevæger barnet sig fra let søvn til dyb søvn og tilbage i let søvn. Mellem hver bølge findes en let opvågning, akkurat som dem vi voksne oplever i løbet af natten, når vi vender os og falder i søvn igen. Søvnen bruger kroppen til at vokse, lade op og sætte dagens oplevelser i orden. Hjernen udvikles, kroppens celler og væv genopbygges og en god nattesøvn er altafgørende for hvordan vi fungerer om dagen.

Set i dette perspektiv bliver det klart, at søvnen er vigtig for både børn og voksne. Når barnet er mellem 3 og 6 måneder er det mere opmærksom på og bevidst om verden omkring dem og især vaner, rutiner og soveritualer bliver mere betydningsfulde. Det er her, man skal være opmærksom på ikke at introducere det jeg kalder "Hovsa løsninger".

Hovsa-løsninger

Før vi tager fat på den egentlige soveplan, finder jeg det vigtigt, at gøre opmærksom på begrebet Hovsa-løsninger. Hovsa-løsninger er de uheldige handlinger, der senere bliver til betingelser for at barnet kan falde i søvn. I mangel på søvn leder man efter en hurtig løsning – et hurtigt fix af problemet, og så ender man måske med ubevidst og velmenende at komme til at gribe til hovsa løsninger, som senere bliver til de mest irriterende vaner (rokke dem i søvn, trave rundt om spisebordet med dem, amme dem eller det der er endnu værre f.eks. at ligge med dem på maven, køre tur i bilen osv.). Det er vigtigt, at være opmærksom på dette begreb for at kunne undgå det. Hovsa løsninger hjælper måske barnet til at falde i søvn nu og her, men barnet forbinder nu dette ”ritual” med at falde i søvn, og vil derfor fremover kun falde i søvn på denne måde. Problemet med hovsa løsninger er desuden, at de over tid som regel bliver mere og mere besværlige, og hvis barnet er blevet vænnet til en hovsa løsning af en eller anden art, vil det ikke falde i søvn af sig selv igen, men vil istedet græde og bede om din hjælp. Derfor starter en ond cirkel med problemer med at falde i søvn, og som en ekstra bonus kommer ofte også nat opvågninger. De fleste forældre griber til hovsa løsninger vel vidende, at det ikke er sådan barnet burde falde i søvn. Men i udmattelse og i mangel af løsningsforslag, er man parat til at gøre hvad som helst.

Dette er lidt af teorien fra hendes hjemmeside - jeg kan varmt anbefale at prøve den, selvom det koster penge (199 kr for adgang tror jeg det er nu - jeg har ihvertfald aldrig fortrudt.)

Alternativt kan du låne bøgerne "Sov igennem uden gråd" af Elisabeth Pantley og "The Baby Whisperer solves all your problems" af Tracy et eller andet på biblioteket.

Og nej, jeg har intet med hende at gøre, det har bare udvirket mirakler herhjemme. 

Held og lykke

Anmeld

9. april 2010

Cris

Sådan har jeg haft med mit første dreng... puha er det hård!!! Men jeg har det ikke med mit nr2. Løsning var og er at amme end og mere. Jeg tilbyder brystet stort set hele tiden. Og om aftenen ammer jeg og ammer og ammer. Så meget indtil han ikke længere kan. Og sover han   Forskellen med mit nr2 er, at jeg er holdt op med at kikke på uret og bare køre amning, som han har lyst til. Og sjov nok, nu at han er 5 og halv måneder er amning meget meget stille og rollig, nu gider han ikke mere så meget. Og en anden ting er, at jeg flytter ham over til mig og jeg ammer ligende. Det har fungeret ikke så godt med min store, for jeg ikke kunne falde i søvn så nemt, jeg ved ikke hvorfor. Men nu sover jeg. Jeg er ligeglad med det hele. Før har jeg sagt "åh nej, jeg har kun to timer, hvor jeg kan sove inden han vågner igen... nej nej nej..." og jeg fik uro. Nu siger jeg "nu har jeg to timer til at sove godt, yeayyyy" Og jeg sover. Der ca kl 4 eller 5 flytter jeg ham og jeg ligger og sover. Nogle gange vil han ikke sove, men han få lov til at bare ligge der. Jeg kan høre ham laaang væk mens han fortæller en masse historier. Og det må han godt, men jeg skal i det midste hvile mig. Og det altid ender, at han også sover igen... Og om natten har jeg tit vugget storbror og gået frem og tilbage. Nu har jeg ikke det samme energi og jeg ligger bare mens den lille ligger ved siden af mig og ammer og laver det, han har lyst til.  

Grød har overhovede ikke hjulpet til store bror til at sove bedre. Så nu er vi ikke rigtigt startet endu.

Til lur putter jeg ham i barnevognen. Hvis han vågner før det er gået halv anden time, så tager jeg ham ikke ud og vi kører en tur med det samme. Og han falder i søvn igen og sover et godt styk tid igen. Så jeg tror, at han sover bedre end storbror, for der er mere ro. I hver fald mentalt. Storbror har jeg taget ham ud af barnevognen så snart han sagde en lille piv...

Du kan eventuel kikke i: netsunhedsplejersken.dk  Du søger efter alderen og kategori. Jeg kikkede meget dengang her inde, for jeg ikke vidste særligt meget om babier...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.