Jeg er en stor tilhænger af rutiner - min datter har kørt efter et fast skema siden hun var 8 uger, og det har fungeret fantastisk for os.
Det første der slår mig når jeg ser jeres rytme, er at hun er ALT for gammel til 2 timers rytme, dvs. 2 timer mellem mad. Jeg vil sige at indtil 4 måneder bør man nok køre en 3 timers rytme og efter 4 måneder en 4 timers rytme.
Hun er også gammel nok til at nøjes med et enkelt måltid om natten.
Jeg har brugt sovecoach.dk til min datter, og hun har mange gode pointer vedr. søvn. Jeg sætter lige et par stykker ind.
forslag til 3 timers rytme:
Eksempel på 3-timers M.A.G.I-rytme: (0-3 måneder)
M: 7.00 vågne og spise.
A: 7.30 ell 7.45 (afhængig af måltidets længde)
G: 8.30 (1.5 times lur)
I: Individuelt –tid til dig.
M: 10.00 Mad
A: 10.30 ell 10.45 aktivitet
G: 11.30 (1.5 times lur)
M: 13.00 Mad
A: 13.30 ell 13.45 aktivitet.
G: 14.30 (1.5 times lur)
I: Individuelt –tid til dig
M: 16.00 Mad
G: 17.00 ell 18.00 eller et sted herimellem: kort lur (ca. 40 min) til at få baby igennem næste måltid og bad.
M: 19.00 (Optankningsmåltid kl 19.00 og 21.00 hvis barnet er i tigerspring)
A: Bad
G: 19.30 sengetid
I: Individuelt –aftenen er din.
M: 22.00 ell 23.00 drømmemåltid.
Forslag til 4 timers rytme:
Eksempel på 4-timers M.A.G.I-rytme: (4 - 6 måneder )
M: 7.00 vågne og Mad.
A: 7.30 Aktivitet
G: 9.00 (1.5 – 2 timers lur)
M: 11.00 Mad
A: 11.30 Aktivitet
G: 13.00 (1.5 – 2 timers lur)
M: 15.00 Mad
A: 15.30 Aktivitet.
G: 17.00 ell 18.00 eller et sted herimellem: kort lur (ca. 40 min) til at få baby igennem næste måltid og bad.
M: 19.00 Mad (Optankningsmåltid kl 19.00 og 21.00 kun hvis barnet er i tigerspring)
A: Bad
G: 19.30 sengetid
I: Individuelt –aftenen er din.
M: 23.00 drømmemåltid (indtil 7-8 måneder eller indtil barnet spiser fast føde).
Hvis man vil ændre sit barns søvnvaner eller skabe optimale betingelser for at udvikle gode søvnvaner er det vigtigt allerførst at sætte sig ind i, hvordan børn sover, hvor meget de har brug for at sove og hvad gode soverutiner betyder. Man må desuden blive bevidst om, hvilke handlemønstre, man har benyttet sig af. For børn elsker deres rutiner, uanset om de er gode eller dårlige for os forældre, og de dårlige vaner er som regel noget, vi selv har været med til at implementere. Derfor mener jeg også, at det er vores ansvar, at læreprocessen foregår på en tryg og nærværende måde, så barnet ikke bliver overladt til sig selv med sin forvirring over de ændrede rutiner.
De færreste børn ved fra fødslen hvordan og hvor meget de skal sove. Det er i de fleste tilfælde noget, vi skal lære dem. I Danmark bliver man som regel rådet til at følge børnenes rytme og give dem mad, lægge dem til at sove osv. når de "beder om det". Det virker måske fint de første måneder. Men typisk ved 4-5 måneders alderen kan forskellige faktorer ("tigerspring", nye motoriske færdigheder, seperationsangst eller lignende) sætte en kædereaktion i gang, der betyder, at barnets sunde sovevaner forstyrres. Der er også børn, som aldrig har mestret søvnens kunst eller måske er dårlige vaner blevet betingelser for at kunne lægge barnet til at sove. Desuden kan det være svært, som nybagte forældre, at høre forskel på barnets gråd, og mange forældre kommer derfor til at give barnet mad hver gang det græder, eller kommer ubevidst til at gribe ind i barnets forsøg på at falde i søvn selv.
Børn sover i bølger af ca. 45 minutter til en times varighed. I hver bølge bevæger barnet sig fra let søvn til dyb søvn og tilbage i let søvn. Mellem hver bølge findes en let opvågning, akkurat som dem vi voksne oplever i løbet af natten, når vi vender os og falder i søvn igen. Søvnen bruger kroppen til at vokse, lade op og sætte dagens oplevelser i orden. Hjernen udvikles, kroppens celler og væv genopbygges og en god nattesøvn er altafgørende for hvordan vi fungerer om dagen.
Set i dette perspektiv bliver det klart, at søvnen er vigtig for både børn og voksne. Når barnet er mellem 3 og 6 måneder er det mere opmærksom på og bevidst om verden omkring dem og især vaner, rutiner og soveritualer bliver mere betydningsfulde. Det er her, man skal være opmærksom på ikke at introducere det jeg kalder "Hovsa løsninger".
Hovsa-løsninger
Før vi tager fat på den egentlige soveplan, finder jeg det vigtigt, at gøre opmærksom på begrebet Hovsa-løsninger. Hovsa-løsninger er de uheldige handlinger, der senere bliver til betingelser for at barnet kan falde i søvn. I mangel på søvn leder man efter en hurtig løsning – et hurtigt fix af problemet, og så ender man måske med ubevidst og velmenende at komme til at gribe til hovsa løsninger, som senere bliver til de mest irriterende vaner (rokke dem i søvn, trave rundt om spisebordet med dem, amme dem eller det der er endnu værre f.eks. at ligge med dem på maven, køre tur i bilen osv.). Det er vigtigt, at være opmærksom på dette begreb for at kunne undgå det. Hovsa løsninger hjælper måske barnet til at falde i søvn nu og her, men barnet forbinder nu dette ”ritual” med at falde i søvn, og vil derfor fremover kun falde i søvn på denne måde. Problemet med hovsa løsninger er desuden, at de over tid som regel bliver mere og mere besværlige, og hvis barnet er blevet vænnet til en hovsa løsning af en eller anden art, vil det ikke falde i søvn af sig selv igen, men vil istedet græde og bede om din hjælp. Derfor starter en ond cirkel med problemer med at falde i søvn, og som en ekstra bonus kommer ofte også nat opvågninger. De fleste forældre griber til hovsa løsninger vel vidende, at det ikke er sådan barnet burde falde i søvn. Men i udmattelse og i mangel af løsningsforslag, er man parat til at gøre hvad som helst.
Dette er lidt af teorien fra hendes hjemmeside - jeg kan varmt anbefale at prøve den, selvom det koster penge (199 kr for adgang tror jeg det er nu - jeg har ihvertfald aldrig fortrudt.)
Alternativt kan du låne bøgerne "Sov igennem uden gråd" af Elisabeth Pantley og "The Baby Whisperer solves all your problems" af Tracy et eller andet på biblioteket.
Og nej, jeg har intet med hende at gøre, det har bare udvirket mirakler herhjemme.
Held og lykke