Tankevækkende...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.082 visninger
11 svar
0 synes godt om
8. april 2010

NoName

Folk over 25 burde være døde!
Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i 40'erne, 50'erne, 60'erne, 70´erne, ja til og med tidligt i 80'erne ikke have overlevet.

Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.

Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når vi cyklede, bar ingen af os hjelm.

Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags.

Vi drak vand fra haveslangen og ikke af flasker.
Skræk og rædsel!

Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i, men blev aldrig overvægtige, fordi vi altid var ude at lege.

Vi delte gerne en sodavand med andre og drak af samme flaske - uden at nogen rent faktisk døde af det.
Man brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på.
Efter nogle ture i grøften lærte man at løse problemet.

Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen - Ingen mobiltelefon. Utænkeligt!
Vi havde ingen playstations, Nintendo 64 eller X-boxe - i det hele taget ingen Tv-spil, ikke 99 Tv-kanaler, ingen videofilm, surround-sound, mobiltelefoner, hjemmePC'er eller chatrooms på Internettet.

Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!
Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud. Men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få skylden - kun os selv.

Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.

Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde, spiste jord og græs.

Til trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset voksede ikke inden i os resten af vores liv.
Vi cyklede og gik hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.

Nogle elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte gå et år om. Frygteligt!

Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige, de bedste problemløsere og investorer nogensinde.

De sidste 50 år har været en eksplosion af nyskabelser og nye ideer.

Vi havde frihed, fiaskoer, succes'er og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen.

Og du er en af dem.

Tillykke!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2010

Ina33

Hvor rammende, og hvor godt!!! Fantastisk godt skrevet!

Louise - som bliver helt nostalgisk.

Anmeld

8. april 2010

mortilfreja

Gud hvor er det sandt

Anmeld

8. april 2010

Klumpe-dumpe

-Og hold op hvor havde vi det sjovt, alle de sommeraftner, hvor hele vejen var ude og spark til bøtten, på den nærmest boldbane og spille rundbold, store som små, grønne, hvide, lilla og gule børn LEGE SAMMEN:

SUUUUUUK!!!!

Anmeld

8. april 2010

1977

Profilbillede for 1977

Det var ikke noget bedre end at suse gennem skoven i fuld fart på cykel, mens man legede politi og røvere

Anmeld

8. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Altså - alle de der ting har vi jo snakket om i årevis. Alle steder.

For mig, handler det om IKKE at pakke Idun ind i vat og lege curling barn med hende, men at lære hende verdenen som den er, men at bruge de sikkerhedsforanstaltninger som vi har idag, uden at gå fuldsætndig over gevind.

For ja - jeg gik da selv hjem fra børnehave flere gange om ugen, på en af danmarks mest befærdede veje... Jeg har ALDRIG haft sele på i en bil, faktisk sad jeg ikke engang på et sæde, men på en lille kasse i min fars arbejdsbil... (hvordan de har fået mig til at sidde stille, FATTER JEG ikke!!!)... Osv.

MEN - dengang VAR der heller ikke så mange biler som idag... Dengang var der også mønt telefoner, som jeg benyttede mig af - ringede hjem, hvis jeg skulle med en veninde hjem osv... Tiderne var anderledes. Selv i kbh... hvor jeg er vokset op. Med brosten, biler, pædofile i tunnelen og parken osv.

Det er et hårdere land vi bor i, idag... MEN - vi skal IKKE pakke vores børn ind i vat, men bruge sund fornuft...

OG - i øvrigt, var der også MANGE børn der BLEV syge af bly-maling, af at vores forældre RØG som skorstene, mens vi lå i liften, eller blev ammet osv...

Det er jo ikke uden grund, at børn idag er sundere og højere - og ja, så er der jo også mange flere børn der bliver tykke. Men er det ikke også forældrenes skyld? Hvis vi VISTE vores børn, at det er fedt at være udenfor, dyrke sport, lege osv.? Når nu de andre børn ikke gør det. Så kan man skabe en god bølge...

Men - alle de der tanker, du har beskrevet, syntes jeg der har været snakket om i de sidste 10 år mindst...

Anmeld

8. april 2010

Linekocemba

I LOVE IT!

Bare overvej hvor afhængig man er af sin mobil idag og at børn ned til 7 års alderen skal ha en!!

Anmeld

8. april 2010

betski

Zafir skriver:

Altså - alle de der ting har vi jo snakket om i årevis. Alle steder.

For mig, handler det om IKKE at pakke Idun ind i vat og lege curling barn med hende, men at lære hende verdenen som den er, men at bruge de sikkerhedsforanstaltninger som vi har idag, uden at gå fuldsætndig over gevind.

For ja - jeg gik da selv hjem fra børnehave flere gange om ugen, på en af danmarks mest befærdede veje... Jeg har ALDRIG haft sele på i en bil, faktisk sad jeg ikke engang på et sæde, men på en lille kasse i min fars arbejdsbil... (hvordan de har fået mig til at sidde stille, FATTER JEG ikke!!!)... Osv.

MEN - dengang VAR der heller ikke så mange biler som idag... Dengang var der også mønt telefoner, som jeg benyttede mig af - ringede hjem, hvis jeg skulle med en veninde hjem osv... Tiderne var anderledes. Selv i kbh... hvor jeg er vokset op. Med brosten, biler, pædofile i tunnelen og parken osv.

Det er et hårdere land vi bor i, idag... MEN - vi skal IKKE pakke vores børn ind i vat, men bruge sund fornuft...

OG - i øvrigt, var der også MANGE børn der BLEV syge af bly-maling, af at vores forældre RØG som skorstene, mens vi lå i liften, eller blev ammet osv...

Det er jo ikke uden grund, at børn idag er sundere og højere - og ja, så er der jo også mange flere børn der bliver tykke. Men er det ikke også forældrenes skyld? Hvis vi VISTE vores børn, at det er fedt at være udenfor, dyrke sport, lege osv.? Når nu de andre børn ikke gør det. Så kan man skabe en god bølge...

Men - alle de der tanker, du har beskrevet, syntes jeg der har været snakket om i de sidste 10 år mindst...

Virkelig godt skrevet.

Synes TS indlæg er sjovt at læse.... meeen verden er jo altså også bare en anden i dag. Vi kan ikke, med den viden vi har i dag, leve som vi gjorde for 20-30 år siden.

Anmeld

9. april 2010

Michael healer

noname skriver:

Folk over 25 burde være døde!
Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i 40'erne, 50'erne, 60'erne, 70´erne, ja til og med tidligt i 80'erne ikke have overlevet.

Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.

Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når vi cyklede, bar ingen af os hjelm.

Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags.

Vi drak vand fra haveslangen og ikke af flasker.
Skræk og rædsel!

Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i, men blev aldrig overvægtige, fordi vi altid var ude at lege.

Vi delte gerne en sodavand med andre og drak af samme flaske - uden at nogen rent faktisk døde af det.
Man brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på.
Efter nogle ture i grøften lærte man at løse problemet.

Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen - Ingen mobiltelefon. Utænkeligt!
Vi havde ingen playstations, Nintendo 64 eller X-boxe - i det hele taget ingen Tv-spil, ikke 99 Tv-kanaler, ingen videofilm, surround-sound, mobiltelefoner, hjemmePC'er eller chatrooms på Internettet.

Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!
Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud. Men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få skylden - kun os selv.

Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.

Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde, spiste jord og græs.

Til trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset voksede ikke inden i os resten af vores liv.
Vi cyklede og gik hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.

Nogle elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte gå et år om. Frygteligt!

Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige, de bedste problemløsere og investorer nogensinde.

De sidste 50 år har været en eksplosion af nyskabelser og nye ideer.

Vi havde frihed, fiaskoer, succes'er og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen.

Og du er en af dem.

Tillykke!!!

Hej

Jeg kom til at tænke på, " hvad du ikke ved, har du ikke ondt af" når du her beskriver alle de ting

Så fordi vi ikke vidste bedre dengang, gjorde vi sådan, men i dag ved vi jo en masse mere, vi er blevet klogere , og derfor opføre og agere vi også anderledes.

Det er jo svært at se bort fra de ting man netop ved, for ingen ønsker vel at gøre noget mod deres børn, der kan skade dem ?

mvh Michael

Anmeld

9. april 2010

LotteGabriella

genialt skrevet, noname

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.