kære kloge hoveder!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

592 visninger
10 svar
0 synes godt om
5. april 2010

Milka

det er et rent tilfælde at dette indlæg også kommer til at handle om afføring, det er altså ikke dagens tema herfra

må lige spørge jer kloge damer lidt om pottetræning, hvilket jeg ikke aner en dyt om. og jeg ved også godt at det er meget tidligt, men men...

jeg tror luca er bevidst om hvornår hun skal 'lave'. i nogle måneder nu har hun konsekvent – stort set hver dag – ventet med at skide til hun er blevet lagt til lur eller blevet lagt i seng om aftenen. det føles lidt halvmanipulerende, for så er jeg jo nødt til gå ind og tage hende op

og så er der dette: altid efter pigerne har skidt får de vasket rumpe i håndvasken. også her gør hun det, og det er hver eneste gang. når jeg stiller hende i vasken, så tisser hun (strålen er ofte fremadrettet og rammer mig, så jeg dækker altid mig selv til før vi går i gang).

da hun var de 5-6 mdr ventede hun altid med at skide til hun var på puslebordet og havde bleen af (ved ikke om i husker, jeg kaldte det for friluftsskidning )

tror i, at disse ting er tegn på at jeg kan begynde at tænke i pottetræningsbaner?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2010

TbCp

Om det er tegn på at du kan begynde aner jeg ikke.
MEN.... der kan jo ikke ske noget ved at du f.eks. sætter hende på potten hver gang hun skal have ren ble eller lign.
Liva er ret ligeglad med det..... det er sket nogle gange der er kommet lidt, men ikke bevidst.
Hun bliver dog sat på potten hver aften inden sengetid. Mere gør vi ikke ved det endnu.... venter til sommer og håber hun så er helt klar.

Anmeld

5. april 2010

Milka

TbCp skriver:

Om det er tegn på at du kan begynde aner jeg ikke.
MEN.... der kan jo ikke ske noget ved at du f.eks. sætter hende på potten hver gang hun skal have ren ble eller lign.
Liva er ret ligeglad med det..... det er sket nogle gange der er kommet lidt, men ikke bevidst.
Hun bliver dog sat på potten hver aften inden sengetid. Mere gør vi ikke ved det endnu.... venter til sommer og håber hun så er helt klar.

men er det pointen, at man simpelthen sætter dem på potten og at de derved lærer at her går man på toilettet?

Anmeld

5. april 2010

TbCp

Milka skriver:

men er det pointen, at man simpelthen sætter dem på potten og at de derved lærer at her går man på toilettet?

Hmmm tjahhh...

Altså mener du om det er dumt at bruge potte eller?

Vi har sådan et børnebræt til at sætte under det almindelige wc-bræt, så hun gør det på wc'et.... 

Men jeg ved sgutte rigtig.... Eva herinde har fortalt at hun "bare" tog bleen af sine unger og sagde "Nu har du ikke ble på længere, så du skal huske at gå på wc".... Men det er jo nok lidt tidligt at gøre ved dine unger, så ved ikke om der er nogen fidus i at sætte dem på endnu...

På den anden side lærer de jo så, hvis de laver noget på wc'et/i potten at det er her man gør det.... moderen vil jo nok juble stort over det... sådan har det ihvertfald været her

Jeg er vist ikke til megen hjælp

Anmeld

5. april 2010

oo

hmmm.....Carla går for sig selv når hun skal skide...det har hun gjort siden hun .. ja, kunne gå

min søster har prøvet pottetræning de sidste par måneder, men Carla har ikke kontrol nok over det til at hun ikke bare tisser når hun skal tisse.

med hensyn til det med at Luca tisser i vandet...altså! nu er jeg selv sådan en, der ikke KAN gå i et varmt bad uden at tisse - det er simpelthen fysisk umuligt. og jeg gør det altså ikke for at provokere (Selvom Søren nok har oplevet det sådan de få gange vi har badet sammen...det siger vist sig selv hvorfor det var få )

Anmeld

5. april 2010

TbCp

Tjuhl skriver:

hmmm.....Carla går for sig selv når hun skal skide...det har hun gjort siden hun .. ja, kunne gå

min søster har prøvet pottetræning de sidste par måneder, men Carla har ikke kontrol nok over det til at hun ikke bare tisser når hun skal tisse.

med hensyn til det med at Luca tisser i vandet...altså! nu er jeg selv sådan en, der ikke KAN gå i et varmt bad uden at tisse - det er simpelthen fysisk umuligt. og jeg gør det altså ikke for at provokere (Selvom Søren nok har oplevet det sådan de få gange vi har badet sammen...det siger vist sig selv hvorfor det var få )

Det gør Liva også over i dagplejen, altså det der med at gå for sig selv.... hun kravler ind under stuebordet

Herhjemme er hun fuldstændig ligeglad.... skider bare løs

Anmeld

5. april 2010

Milka

TbCp skriver:

Hmmm tjahhh...

Altså mener du om det er dumt at bruge potte eller?

Vi har sådan et børnebræt til at sætte under det almindelige wc-bræt, så hun gør det på wc'et.... 

Men jeg ved sgutte rigtig.... Eva herinde har fortalt at hun "bare" tog bleen af sine unger og sagde "Nu har du ikke ble på længere, så du skal huske at gå på wc".... Men det er jo nok lidt tidligt at gøre ved dine unger, så ved ikke om der er nogen fidus i at sætte dem på endnu...

På den anden side lærer de jo så, hvis de laver noget på wc'et/i potten at det er her man gør det.... moderen vil jo nok juble stort over det... sådan har det ihvertfald været her

Jeg er vist ikke til megen hjælp

jeg spurgte også en veninde om hun havde pottetrænet sin søn, hvortil hun svarede nej, men så begyndte vi at snakke om noget andet så jeg fik ingen detaljer

lige nu tror jeg at hvis jeg placerede barnet på en potte ville hun da bare kravle væk. jeg undrer mig bare, fordi det virker som om hun kan styre det nogengange. andre gange, hvor hun har tullet nøgen rundt, tisser hun uden tilsyneladende selv at bemærke det.

så mon ikke jeg skal vente lidt endnu

Anmeld

5. april 2010

Milka

Tjuhl skriver:

det sker faktisk inden jeg tænder for vandet men mon ikke hun associerer håndvasken med rindende vand

Anmeld

5. april 2010

JustAnotherName

Bianca har siddet på potten maaasser af gange herhjemme, men desværre er det aldrig resultetet i, at der er endt noget i potten.

Men hun har tisset i strømpebukserne og på gulvet, da hun gik efter en bog til at læse i imens hun skulle sidde på potten, så det har været TÆT PÅ, at det lykkedes.

Hun ville gerne selv. Og sagde selv, at hun gerne ville på potten.
Så vi gjorde det som regel hver gang hun fik skiftet bleen.

Men siden hun skiftede vuggestue, har hun nægtet at ville bruge potten herhjemme. Men jeg ved at hun bruger potten flere gange om dagen derhenne. Så jeg presser hende ikke til det.

Vores plan er også at vente til sommer, hvor hun er knap 3 år, og håbe på at vi får så godt vejr, så hun kan rende med bar numse.
Så opdager hun jo nok, når hun bliver våd ned af benene .....og forhåbentligt ender det ud i, at hun til sidst lærer at sige til INDEN, så hun kan komme på wc (hvor vi har sådan et børne-sæde til at sætte ovenpå) eller på potten.

Når hun laver "stort", ved hun det godt selv nu.
Men hun er ikke klar til, at det skal foregå andre steder end i bleen!
Hun trækker sig lidt for sig selv .....og når hun vender tilbage, er man ikke i tvivl om, hvad hun har bedrevet sin alene-tid med 

Jeg synes da sagtens, at du kan starte (for sjovt, og uden at det skal føre noget med sig) at pottetræne dem nu - ihvertfald Luca.
Hver gang bleen skal skiftes, så tilbyd potten, og så længe det er noget der opmuntres til, og som de små finder hyggeligt, så er det jo alletiders.
Men de samtidig stadig så små, at det ikke kan forventes, at de vil hver gang.

Men børn er MEGET forskellige. Nogle er 3½ før de bliver renlige, men i enkelte tilfælde kan de jo også være under 2 år, når de bliver renlige.
Og jo før man går igang med renligheds-træning, jo før er der chance for, at det faktisk lykkedes. Men det afhænger helt og aldeles af barnet.

Men der kan da bestemt ingenting ske, ved at prøve det af, og starte i det små med pottetræningen nu. Bare mærk på pigerne, om de føler det er okay eller om det er for grænseoverskidende underligt (for tidligt)....

Anmeld

5. april 2010

Milka

JustAnotherName skriver:

Bianca har siddet på potten maaasser af gange herhjemme, men desværre er det aldrig resultetet i, at der er endt noget i potten.

Men hun har tisset i strømpebukserne og på gulvet, da hun gik efter en bog til at læse i imens hun skulle sidde på potten, så det har været TÆT PÅ, at det lykkedes.

Hun ville gerne selv. Og sagde selv, at hun gerne ville på potten.
Så vi gjorde det som regel hver gang hun fik skiftet bleen.

Men siden hun skiftede vuggestue, har hun nægtet at ville bruge potten herhjemme. Men jeg ved at hun bruger potten flere gange om dagen derhenne. Så jeg presser hende ikke til det.

Vores plan er også at vente til sommer, hvor hun er knap 3 år, og håbe på at vi får så godt vejr, så hun kan rende med bar numse.
Så opdager hun jo nok, når hun bliver våd ned af benene .....og forhåbentligt ender det ud i, at hun til sidst lærer at sige til INDEN, så hun kan komme på wc (hvor vi har sådan et børne-sæde til at sætte ovenpå) eller på potten.

Når hun laver "stort", ved hun det godt selv nu.
Men hun er ikke klar til, at det skal foregå andre steder end i bleen!
Hun trækker sig lidt for sig selv .....og når hun vender tilbage, er man ikke i tvivl om, hvad hun har bedrevet sin alene-tid med 

Jeg synes da sagtens, at du kan starte (for sjovt, og uden at det skal føre noget med sig) at pottetræne dem nu - ihvertfald Luca.
Hver gang bleen skal skiftes, så tilbyd potten, og så længe det er noget der opmuntres til, og som de små finder hyggeligt, så er det jo alletiders.
Men de samtidig stadig så små, at det ikke kan forventes, at de vil hver gang.

Men børn er MEGET forskellige. Nogle er 3½ før de bliver renlige, men i enkelte tilfælde kan de jo også være under 2 år, når de bliver renlige.
Og jo før man går igang med renligheds-træning, jo før er der chance for, at det faktisk lykkedes. Men det afhænger helt og aldeles af barnet.

Men der kan da bestemt ingenting ske, ved at prøve det af, og starte i det små med pottetræningen nu. Bare mærk på pigerne, om de føler det er okay eller om det er for grænseoverskidende underligt (for tidligt)....

tak for et meget fyldestgørende svar! tror måske jeg vil anskaffe en potte og starte i det små, sådan mest for sjov, som du siger de synes i hvert fald begge det er vældig morsomt når de selv prutter, så mon ikke der kunne komme nogle grin ud af at sidde på sådan en

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.