Trivsel i DP - hvad skal jeg gøre???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

629 visninger
3 svar
0 synes godt om
24. marts 2010

JGM

Kære alle mødre.

Jeg står i en situation hvor jeg nu overvejer at tag min søn ud af dagplejen, da jeg føler at han ikke trives. Jeg er hjemmegående mor.

Min søn har gået i dagpleje i nu snart 5 mdr og alle plejer at være indkørt og i en god rytme nu.

MEN min dreng græder hver evig eneste morgen når jeg aflevere ham og igen når jeg henter ham indtil han har puttet lidt hos mig og føler sig tryg. Han spiser næsten intet når han er der og har normalt en stor appetit herhjemme. Han smiler/griner sjældent når han er afsted og er normalt en rigtig glad dreng hjemme. Når han er i legestue, tror jeg ikke han kan overskue det, for han græder det meste af tiden.

Han er en meget følsom dreng, har vi fundet ud af. Jeg som mor bliver ret trist og får det dårligt hver dag, når jeg skal aflevere ham, fordi jeg ved at det er det samme hver dag.

Hvad skal jeg dog gøre?? Har i erfaring eller gode råd?

Jeg vil hellere tag ham ud af dagplejen og give ham gode oplevelser selv, også vente med institution indtil børnehave alder, i stedet for at aflevere ham hver dag og at det måske påvirker ham senere i livet.

Det skal lige siges tilsidst at det intet har med hans dagplejer at gøre, for hun er rigtig sød og god med min dreng, men han trives bare ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2010

BellaT

Hej.

Tag ham hjem.

Du behøver muligvis ikke at vente med at sende ham ud til han er i børnehavealder, men måske han er klar når han er 2/2½ år. Det med at lege med andre børn kan han gøre på legepladsen og måske i en legestue.

Jeg er selv dagplejer og jeg tror altså bare at nogle små børn ikke kan klare savnet og den hektiske hverdag der er i en dagpleje. Ved godt det er upopulært at mene sådan.. Hverdagen er hektisk for de helt små, selvom vi voksne synes at det er stille og roligt.

Jeg har også fuld forståelse for at de fleste forældre ikke har noget valg i sådan en situation. Og så må barnet bare lære det (hvilket det jo også altid gør med tiden), men tror ikke altid det er godt for sådan et følsomt intelligent barn. På trods af at dagplejeren hopper på tungen for at stille barnet tilfreds. 

Du har et barn der er stærkt knyttet til dig og er meget intelligent følelsesmæssigt. Værn om ham og nyd det tætte forhold du får til ham ved at være sammen med ham 24/7 . 

Det bliver dig der lærer ham alt. At gå, snakke, forstå egne følelser og andres følelser, at udtrykke egne følelser og behov, at blive renlig, være kreativ, opføre sig ordentligt osv og til sidst: At mor kan undværes og at mor altid kommer igen.Det er så stort. Og besværligt at man selv står for al opdragelse og læring. Men først og fremmest er det kæmpestort. Og jeg er sikker på at din dreng vil værdsætte det.

Dette er min personlige mening. Ikke min professionelle mening... Hvis du forstår.

Som førnævnt er jeg sikker på at han med tiden, nok skal finde sig til rette i dagplejen. Men om det er det bedste, er jeg ikke sikker på.

Og desuden skal du måske høre på en masse kommentarer om at du er overbeskyttende og lign. Men det er du ikke. Du er bare en god mor, der har mulighed for at give dit følsomme barn en god start.

Anmeld

24. marts 2010

Anja

Hvis du har mulighed for at gå hjemme med ham, så ville jeg da helt klart tage ham ud i en periode og så prøve at sende ham afsted igen, når han virker mere klar til det.

Anmeld

24. marts 2010

Mumto3

Jeg vil også sige at du skal tage ham ud. Han fortæller dig jo tydeligt at det slet ikke er hans behov at være i dagpleje!!!

Vi tog selv vores dreng ud af vuggestuen efter ½ år og det er DET BEDSTE jeg har nogen siden har gjort!!!!!

Vi har nu tre børn og de to ældest har gået hjemme  indtil de var 3½ år og startede i børnehave. Den yngste er 2 år og skal også blive hjemme til hun bliver mindst 3 år.

Vi kender efterhånden en del hjemmebørn (fordi vi har opsøgt dem) og ALLE har gode erfaringer med at sende deres børn i institution når de nåede børnehave alderen. Det PASSER IKKE at børn bliver mindre sociale af at gå hjemme. Tværimod påpeger alle psykologiske teorie og undresøgelser, at det lille barn under  3 år, har aller bedst af at være sammen med moderen (hvis hun er sund og rask, ikke er stofmisbruger, alkoholiker, psykisk syg eller på anden måde afviger og derfor ikke kan stimulere sit barn), så er det bedst for barnet personlighedsudvikling og selvværd, at være hjemme hos mor!

Så jeg vil på det kraftigste råde og bakke dig op i at tage ham hjem!

-og så måske undersøge lidt om han er High Sensitive? Det er ca 10% af befolkningen, og han kunne godt lyde som om han er det. Min mand og mit ældste barn er det, og jeg er det SLET ikke selv og har derfor nogengange lidt svært ved at få disse menneskers helt særlige måde at være på og reagere på.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.