Dagpleje vs. Vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Dagpleje vs. vuggestue

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

865 visninger
7 svar
0 synes godt om
27. maj 2008

sbs78

I min mødregruppe har vi flere gang snakket om, hvad vi synes der var bedst. Jeg har selv fået en dp plads til vores freja, men jeg har søgt en vuggestuelpads. Ville egenligt godt have haft en vs plads, men her i Kolding kan vi først få dem ind når børnene er ca 1 ½ år. Synes det ville været rat med vs plads, da man slipper for alle de gæste dp'er, og alt deres ferie. Men på den anden side er det også dejligt med en dp plads, da de måske er i mere trykke rammer, og ikke så mange børn. Ja der er jo fordele og ulemper ved begge dele. Hvad er jeres mening??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2008

bette

jeg valgte også vuggestue men det var ikke muligt.. og det var åbenbart heller ikke muligt med en dp plads..før til aug. lorte kommune..
nå men jeg fandt mig så en privat dp mor.. og hun er bare suuuper..

men ja det eneste jeg kunne sætte finger på var at der ingen gæstedp er.. og at der ikke er nogen der holder øje med hvordan hun er mod børnene når jeg ik er der..

men jeg stoler på hende.. hun virker som om at hun ik gør det for pengene.. men gør det fordi hun elsker det.

det gode ved min dp er at hun følger børnenes rytme.. de spiser når de er sultne og sover hvis de har brug for det.. det kan jeg godt lide!!!
så skal jeg ikke til at ændre mit barns rytme.. hvilket jeg også synes er lamt at gøre.

nå men det var lige mit besyv.. har stemt dp

Anmeld

27. maj 2008

Bloggi

Jeg ville rigtig gerne ha min Ebbe i vuggestue.. :)
Jeg har selv arbejdet i en vuggestue og synes det var SÅ hyggeligt.. Var der en vuggestue her hvor jeg bor, så ville jeg helt klart søge om plads der.. Men det ender med en dagpleje plads.. :) Det er også smadder hyggeligt med en dagpleje, men har det lidt som jer med hensyn til gæste dagpleje, det er jeg heller ikke tilhænger af.. Men man må jo nøjes..

Hilsen Camilla (som ville ønske der kommer en vuggestue inden Ebbe skal passes) :D

Anmeld

27. maj 2008

Lsh

Vuggestue - helt klart :D

Cecilie går i vuggestue og Karoline skal samme sted hen til august. Det er så rart at vide at der altid er nogen til at passe, trods sygdom, ferie, kusus m.v. Der er altid én hun kender deroppe og det giver virkelig ro, når man ikke sådan lige har bedsteforældre i nærheden at trække på.

(H) Luise

Anmeld

27. maj 2008

Honningblomst

Kommer jo helt an på hvilken vuggestue og hvilken dagplejer vi taler om.

Den store ulempe er gæstedagpleje, men jeg har heldigvis haft mulighed for anden pasning. Men det er et puslespil når dp er syg, har ferie, fridage osv.
Endvidere så synes jeg det er skidt at dagplejere ikke har en uddannelse. Et års tid, så man var uddannet inden for småbørnsområdet ville være optimalt.
Det er skidt at dp går for sig selv uden noget videre opsyn.
Positivt at det er et privat hjem, at det er meget trygt(hvis det er en god dp) at der ikke er så mange børn eller så meget sygdom.Men også skidt der kun er en voksen , hvis ikke barnet kan med den person.
Vuggestue er med uddannet personalet, men mange steder er der mange vikarer og udskiftning af personale, så det er jo lidt skidt. Endvidere så synes jeg ikke det er optimalt at små børn skal være mange samlet og så synes jeg bedst det egner sig til de større børn.. Men det er jo også forskelligt fra sted til sted.

Hvis jeg kunne vælge, så synes jeg det aller bedste og mest optimale for barnet, er at gå hjemme ved sin familie og sit hjem, indtil børnehavestart.

Knus Eva

Anmeld

27. maj 2008

Tullebobs

Hejsa

Simon går i dagpleje, og det er et bevidst valg. Han stopper om en måned, og når jeg gør status, så må jeg sige, at vi har været rigtig glade for det.

Vi valgte dagpleje af blandt andet af følgende grunde:

- Færre børn = mindre larm

- Privat hjem, som minder om det de kender hjemme fra og er vant til.

- 1 fast voksen, som barnet kan knytte sig til, og som vi har tillid til og kender rigtig godt. Det var rigtig vigtigt for mig, for dp moderen bliver jo nærmest den 3. mest vigtige voksen i barnets verden.

- Færre børn = mindre sygdom

Hos vores dagplejer er der desuden flere gode ting, som man nok ikke man forvente alle steder. Hun har ikke noget legeværelse til børnene, de leger i køkkenet og stuen, så det er et rigtigt hjem ungerne er i hele dagen. Børnene indgår næsten i familien, og hele familien er glade for børnene og leger med dem. Vores dp er meget hjemme, og det finder jeg er trygt i forhold til de små, der ikke har brug for de store udflugter, men hvor en tur til åen eller bare i haven for den sags skyld, er ligeså oplevelsesrigt. Vores dp har haft en sygedag på knap to år. Vi har været heldige ingen tvivl om det. Hun har selvfølgelig ferie, og der har Simon været i gæstepleje nogle gange, men det har altid været hos en af de andre dp, som han kender fra legestuen, hvor de kommer en gang om ugen. Så det har været trygt både for ham og os.

Jeg siger IKKE, at en vuggestue er et dårligt sted at være, og jeg kan godt nogle fordele ved det, men jeg har altså vurderet at dp har flest fordele i forhold til vores barn. Nu hvor han bliver 3 år til august, kan jeg begynde at se fordele i, at han bliver passet af uddannede pædagoger, som kan stimulere ham på en anden måde end i dp. Der er flere aktiviteter i bh, og det tror jeg, bliver rigtig godt for ham.

Og endelig som andre skriver, så afhænger det jo bare så meget af den enkelte dp og vuggestue.

KH fra Trine

Anmeld

27. maj 2008

Mie A

Vi har HELDIGVIS fået en vuggestueplads til Simon, som vi også havde ønsket. Det er en meget lille vuggestue med kun 11 børn.
Vorea datter, Ea, havde vi i dagpleje. Hvilket jeg synes er et rigtigt dårligt system, da de ofte bliver kastet rundt og nogle gange til mennesker de dårligt kender :o(
Jeg kan godt lide tanken om at han har en fast base og hvor der bl.a. er pædagoger til at se efter ham.

Så jeg er helt klart fortaler for vuggestuer - og den næste skal helt sikkert også skrives op til en vuggestueplads.

Knus Mie 16+3

Anmeld

28. maj 2008

MaiBritt78

Jeg har prøvet både vuggestue og dagpleje - og jeg er helt klart fortaler for dagplejen...!! Da min datter blev født boede vi i en større by på sydsjælland, og der lå en vuggestue lige ved siden af som hun fik plads i.. Det var smart og nemt til - men desværre blev jeg bare aldrig glad for det.. Michelle var længe om at lære at kravle (14 mdr før hun begyndte at kravle, og 2 dage efter gik hun) så hun var meget bundet hvis man kan sige det sådan.. Meget stille og forsigtig lille pige.. Hun blev sat på gulvet med et stykke legetøj, som de store børn resolut gik hen og tog fra hende - og så sad hun bare og gloede indtil de voksne opdagede det og gav hende noget legetøj.. Eller også legede hun bare med sine hænder, for dem ku' de store børn da ikke ta' fra hende.. :'( Det skar virkelig i mit moder-hjerte at se.. Pga. plads-mangel var der 2 børn for meget i forhold til antallet af personale, og det ene barn de havde skulle mands-opdækkes, hvilket vil sige at der reelt var ALT for mange børn til den stue.. Pædagogerne var smadder søde, det er slet ikke det - men det var bare ikke noget godt sted for min datter.. Da vi så flyttede hjem til sønderjylland, var der pludselig ikke noget der hed vuggestue.. Nu hedder det dagpleje - og det er omtrent det bedste der er sket for min lille Michelle.. Der er 4 jævnaldrende børn (der er ca 6 mdrs forskel fra den ældste til den yngste) og de har det super godt sammen.. De kommer ud og gå hver dag, og har verdens sejeste legeplads i haven - og den skønneste hund der finder sig i hvad som helst fra ungerne, bare de gider røre ved den :D Nu har hun været der i 8 mdr, og dagplejen har været syg en enkelt gang.. Hun har haft ferie et par gange, men det ta'r jeg med oprejst pande... Her i vores distrikt er der nemlig et gæste-hus - dvs. hvis dagplejen er syg eller skal ha' ferie, kommer børnene hen i gæstehuset.. Der er de samme 3 pædagoger hver dag, omgivelserne er de samme - og de andre børn de plejer at lege med hver dag, er der jo også.. Så det synes jeg er rigtig lækkert.. De sidste to gange min dagpleje har haft ferie, har jeg dog benyttet mig af en gæste-dagpleje.. Jeg har begyndende bækkenløsning, og ingen bil, så jeg har benyttet mig af en gæste-dagpleje der bor 300m fra min normale dagpleje (gæstehuset ligger 5km væk - det er eneste ulempe).. Det er en dame som Michelle møder en gang hver uge når de er i legestue, og en af børnene har så min dagpleje som fast gæste-dagpleje, dvs de ser jævnligt hinanden de to.. Så jeg er fuldt ud tilfreds med dagpleje-systemet, jeg har aldrig været utryg ved at aflevere min datter nogen af stederne - dagpleje, gæste-dagpleje eller gæstehus.. Jeg har så måske også været usædvanligt heldig?? Knus Mai-Britt 27+0

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.