Hejsa
Simon går i dagpleje, og det er et bevidst valg. Han stopper om en måned, og når jeg gør status, så må jeg sige, at vi har været rigtig glade for det.
Vi valgte dagpleje af blandt andet af følgende grunde:
- Færre børn = mindre larm
- Privat hjem, som minder om det de kender hjemme fra og er vant til.
- 1 fast voksen, som barnet kan knytte sig til, og som vi har tillid til og kender rigtig godt. Det var rigtig vigtigt for mig, for dp moderen bliver jo nærmest den 3. mest vigtige voksen i barnets verden.
- Færre børn = mindre sygdom
Hos vores dagplejer er der desuden flere gode ting, som man nok ikke man forvente alle steder. Hun har ikke noget legeværelse til børnene, de leger i køkkenet og stuen, så det er et rigtigt hjem ungerne er i hele dagen. Børnene indgår næsten i familien, og hele familien er glade for børnene og leger med dem. Vores dp er meget hjemme, og det finder jeg er trygt i forhold til de små, der ikke har brug for de store udflugter, men hvor en tur til åen eller bare i haven for den sags skyld, er ligeså oplevelsesrigt. Vores dp har haft en sygedag på knap to år. Vi har været heldige ingen tvivl om det. Hun har selvfølgelig ferie, og der har Simon været i gæstepleje nogle gange, men det har altid været hos en af de andre dp, som han kender fra legestuen, hvor de kommer en gang om ugen. Så det har været trygt både for ham og os.
Jeg siger IKKE, at en vuggestue er et dårligt sted at være, og jeg kan godt nogle fordele ved det, men jeg har altså vurderet at dp har flest fordele i forhold til vores barn. Nu hvor han bliver 3 år til august, kan jeg begynde at se fordele i, at han bliver passet af uddannede pædagoger, som kan stimulere ham på en anden måde end i dp. Der er flere aktiviteter i bh, og det tror jeg, bliver rigtig godt for ham.
Og endelig som andre skriver, så afhænger det jo bare så meget af den enkelte dp og vuggestue.
KH fra Trine
Anmeld