Freja fik også tænder tidligt - startede omkring 13 uger og de kom (og gør det stadig) for det meste i "klumper" af 2 eller 3, så vi har virkeligt haft vores sag for med tænderne.
Hvis hun gumler på fingrene, så giv hende noget andet - fx et stykke kold agurk, hvor du har fjernet kernerne. Det er rart at bide i og stykket kan laves så det passer til en lille mund. Der er nogen der påstår at agurk er mildt bedøvende på gummerne, og det er jo kun en ekstra bonus. Så længe skrællen er på skal du ikke være bange for at hun får bidt stykker af den - men du skal selvfølgeligt holde øje med hende når hun ligger og gnaver i sådan en.
Du kan også købe Gummedråber på apoteket - det er basalt set kamille-udtræk og man gnider det på gummen med en finger. Det er ret sødt og alle de unger jeg kender elsker det. Det bedøver en smule (jeg testede det på min egen tunge), og skader ihvertfald ikke.
Nogle børn er også meget glade for at få kløet/gnubbet gummer - Ved tænder er det meste af problemet ikke smerter, men at det klør. Vask hænderne grundigt og gnub gummerne forsigtigt med en lillefinger - evt. med lidt gummedråber på.
Når hun bliver lidt ældre (fra ca 20 uger eller deromkring) er ristede rugbrødsstænger rigtigt gode til gummer der klør.
Held og lykke, og husk alle forældres mantra: "Det går over"
Anmeld