Børn med tics - erfaring?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.648 visninger
2 svar
0 synes godt om
17. marts 2010

Ox.

Hej piger!

Min lille prinsesse har fået konstateret tics i form af ufrivillige bevægelser som sidder primært ved nakken og skuldrene, det ser ikke ud til at genere hende, men det er rigtig ofte hun har dem, specielt når hun sidder og slapper af ..

Men selvfølgelig genere det, mig som mor .. Vi fik at vide, at i de fleste tilfælde er noget de vokser sig fra igen, så vi krydser fingre herhjemme.

Lige nu går der jo flere skrækscenarier igennem mit hovede med, når hun begynder i skole, hvis det nu ikke er gået væk til den tid, folkeskolen kan være noget så modbydelig imod andre som ikke er som dem selv.

Men er der andre herinde med børn som har/har haft tics? .. Og hvordan taklede i det ? ..

Vi fik at vide at der ikke som sådan er noget der kan gøres, men gode råd/erfaringer er aldrig af vejen

Sussie - med den smukkeste lille Lilje på 7 måneder!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2010

morNov2010

Langt de fleste børn har på et tidspunkt i løbet af deres opvækst tics af kortere eller længere varighed, og LANGT de fleste vokser fra det igen.

Det er først hvis ticsene varer i over 1 år, at man kan gå ind og sige, at det er en "sygdom".

Min søn fik i en alder af 5 konstateret Tourettes Syndrom. Dette bliver netop konstateret hvis man har tics i mere end 1 år.

Uanset hvad der sker med din datters tics, vil jeg sige, at det bedste man kan gøre, er at lade tics være tics. Sålænge det ikke generer hende, skal I lade dem være.

Min søn ticser til tider rigtig meget og til tider nærmest ikke. I skolen tog det dem ½ år at finde ud af hvornår han ticser, fordi hans tics ligner bevægelser han ellers normalt ville lave (med mindre man ved det).

Tourette er absolut en sygdom man kan leve fuldstændig normalt med.

Hvis du har flere spørgsmål, eller det er rent volapyk det jeg har skrevet, må du endelig sige til.

Anmeld

17. marts 2010

Ox.

morNov2010 skriver:

Langt de fleste børn har på et tidspunkt i løbet af deres opvækst tics af kortere eller længere varighed, og LANGT de fleste vokser fra det igen.

Det er først hvis ticsene varer i over 1 år, at man kan gå ind og sige, at det er en "sygdom".

Min søn fik i en alder af 5 konstateret Tourettes Syndrom. Dette bliver netop konstateret hvis man har tics i mere end 1 år.

Uanset hvad der sker med din datters tics, vil jeg sige, at det bedste man kan gøre, er at lade tics være tics. Sålænge det ikke generer hende, skal I lade dem være.

Min søn ticser til tider rigtig meget og til tider nærmest ikke. I skolen tog det dem ½ år at finde ud af hvornår han ticser, fordi hans tics ligner bevægelser han ellers normalt ville lave (med mindre man ved det).

Tourette er absolut en sygdom man kan leve fuldstændig normalt med.

Hvis du har flere spørgsmål, eller det er rent volapyk det jeg har skrevet, må du endelig sige til.

Tusinde tak for dit svar, synes det gav fint mening  ..

Vi lod det også være i starten og tænkte det bare var noget hun nok gjorde med vilje, for det så lidt sjovt ud, men nu har det så stået på i ca 4 måneder, så vi fik hende lige "undersøgt" så godt som man nu kan .. Hun kan sidde helt normalt og så pludselig rykker hun hovedet til siden og helt ned i skulderen og så spænder hun voldsomt og bliver rød i hovedet, men så bagefter sidder hun og er helt sig selv, så de mener ikke det er noget der som sådan genere hende ..

Men som du også siger, så sagde de også at hun nemt kan vokse fra det igen ..

Men er glad for at høre at det er nemt at leve med hvis det skulle udvikle sig også!

Så igen, tusinde tak for svar!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.