Kyssesyge !?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.858 visninger
5 svar
0 synes godt om
17. marts 2010

M&F&C

Min søster fik i weekenden konstateret kyssesyge - og det er selvfølgelig rigtig synd for hende, for hun har det virkelig skidt.

Men jeg lå igår aftes og kom til at tænke på...........

- kan børn blive smittet med kyssesyge?

- hvornår smitter det?

- skal jeg holde min datter væk fra min søster til hun er rask? (altså uden symptomer)

Håber der er nogen der kan give mig svar på. Eller hvertfald lige hjælpe mig til at finde ud af, hvordan jeg skal forholde mig

Hilsen Malene med Frederikke på 18 måneder

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2010

LotteGabriella

Malene&Frederikke skriver:

Min søster fik i weekenden konstateret kyssesyge - og det er selvfølgelig rigtig synd for hende, for hun har det virkelig skidt.

Men jeg lå igår aftes og kom til at tænke på...........

- kan børn blive smittet med kyssesyge?

- hvornår smitter det?

- skal jeg holde min datter væk fra min søster til hun er rask? (altså uden symptomer)

Håber der er nogen der kan give mig svar på. Eller hvertfald lige hjælpe mig til at finde ud af, hvordan jeg skal forholde mig

Hilsen Malene med Frederikke på 18 måneder

Prøv at læse nedenstående link...håber at det hjælper på dine spørgsmål

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kyssesyge.htm

Anmeld

17. marts 2010

Ina33

Øv da. Jeg kender flere som har haft det, og det har været en noget hård omgang.

Jeg ved ikke om børn kan blive smittet med det, men jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle kunne få det?

Fra netdoktor:

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kyssesyge.htm  :

Hvad er kyssesyge?

Kyssesyge eller mononukleose er en virussygdom, der er forårsaget af Epstein-Barr virus. Sygdommen smitter ved overførsel af spyt fra en person til en anden for eksempel ved kys, hvorfor sygdommen populært kaldes kyssesyge. Kyssesyge er blandt andet karakteriseret ved: Halsbetændelse, hævede lymfeknuder og udtalt træthed. Den rammer især unge mennesker i alderen 10-25 år.

Behandlingen består i at lindre generne, og forløbet er sædvanligvis godartet.

Hvordan får man kyssesyge?

Kyssesyge får man, hvis man bliver smittet med Epstein-Barr virus.

Smitten kan også ske indirekte, blandt andet ved luftbårne dråber. Fra man er smittet, går der cirka 30-50 dage, før symptomerne begynder at vise sig.

Anmeld

17. marts 2010

LotteGabriella

Loppe skriver:

Øv da. Jeg kender flere som har haft det, og det har været en noget hård omgang.

Jeg ved ikke om børn kan blive smittet med det, men jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle kunne få det?

Fra netdoktor:

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kyssesyge.htm  :

Hvad er kyssesyge?

Kyssesyge eller mononukleose er en virussygdom, der er forårsaget af Epstein-Barr virus. Sygdommen smitter ved overførsel af spyt fra en person til en anden for eksempel ved kys, hvorfor sygdommen populært kaldes kyssesyge. Kyssesyge er blandt andet karakteriseret ved: Halsbetændelse, hævede lymfeknuder og udtalt træthed. Den rammer især unge mennesker i alderen 10-25 år.

Behandlingen består i at lindre generne, og forløbet er sædvanligvis godartet.

Hvordan får man kyssesyge?

Kyssesyge får man, hvis man bliver smittet med Epstein-Barr virus.

Smitten kan også ske indirekte, blandt andet ved luftbårne dråber. Fra man er smittet, går der cirka 30-50 dage, før symptomerne begynder at vise sig.

Netdoktoren er en go' ting

Anmeld

17. marts 2010

M&F&C

Tak for hjælpen de damer   - og selvfølgelig netdoktor, hvorfor havde jeg ikke selv tænkt på det

30-50 dage  - ja så må vi jo se tiden an om hun er blevet smittet den bette ... for hun er en værre myssetrold, og kan ikke udelukke at moster har fået et par myssere mens det har været "smittefarer".

Anmeld

8. november 2010

sokan

Hej

Min søn på 19 ligger netop med kyssesyge og jeg skulle hilse fra ham og sige at det er overordentlig trælse som de siger i jyland. Men tilbage til små børn, jo de kan skam blive smittede og de allerfleste oplever det som en alm halsbetændelse uden de svære komplikationer. Jo ældre jo værre, og især unge mænd oplever det som meget slemt, med sengeleje i 2-3 uger. Mine informationer stammer fra min famileie med rigtig mange læger og sygeplejesker som siger at hvis man får det tidligt er der stort set ingen komplikationer.

Hilsen Sokan

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.