overvægtige unge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2010

1977

Profilbillede for 1977
guldmønt skriver:

man taler om at unge mennesker bliver mere og mere overvægtige ,men det har vel også noget at gøre med hvad vi som forældre lære dem ,jeg var hos bageren for at købe et franskbrød (med en masse kærner naturligvis)der så jeg en lille dreng sidde i sin barnevogn med en chokoladebolle hvorfor??

Betyder det at hvis man giver sit barn en chokoladebolle, så lever man udelukkende usundt? Jeg synes du generelisere rigtig meget!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Der er ingen som er uenig med dig i at det er forældrenes ansvar

Anmeld

14. marts 2010

et-ønske

Jeg synes det er en svær balancegang. Min datter er også en robust lille størrelse, men derfor skal hun da lære at have "omgang" med usunde sager alligevel! Hvis jeg holder alt væk fra hende, hvad ville der så ikke ske når hun bliver gammel nok til at gå til bageren/superen i skoletiden efter brød, kager chips osv.

Heldigvis har hun ikke den helt store interesse for det usunde, og foretrækkker frugt frem for slik, hun elsker grøntsags retter og kylling - men det klapper jeg mig selv på skulderen for.... Det usunde har nemlig aldrig været forbudt herhjemme. Slikdag kan lige så vel være onsdag som lørdag (naturligvis ikke begge dage!) Men vi tager den dag der passer os, og så får vi frugt den anden dag. JEg er stolt af at når vi er til fødselsdage osv er hun ikke en af dem der kaster sig frådende over slikskålen, hun opdager det næsten aldrig.

Hendes far og jeg kæmper en kamp for at hun ikke skal ende som overvægtigt, for det er der mange i vores familie der er, desværre også børn!! Og vi har lovet hinanden at hun ikke skal ende sådan. Derfor er det min opgave som mor at sørge for at hun ved hvad der usundt/sundt og hvad kroppen har bedst af, samt at hun kommer ud og får sig rørt på cykel og trambolin. Derfor vil jeg også være ked af tvungen madpakke fordi jeg sørger for at der er groft og grønt i madkassen.

Må ærlig indrømme at jeg ikke bryder mig om den sukkerforskrækkelse der efterhånden hersker i alle småbørnsfamilier i DK. Forstår simpelthen ikke hvorfor??

Blot min mening og erfaring.

Kh Ditte - Freya er 4 år

Anmeld

14. marts 2010

Honningblomst

Men for at kunne tage det ansvar skal man vel også som forældre sidde inde med en viden, økonomi ,  overskud, overbevisning osv osv..i forhold til kost? Det er nemt at sætte ansvaret et sted, men hvis ikke der sker noget, så må man som samfund gå ind og støtte op og hjælpe..feks sætte det sund mad ned....men igen er der jo forskellige grunde til overvægt så du kan ikke køre alle ind under det samme...

Egentlig synes jeg ikke det vigtigste er at sætte ansvaret et sted....mere at komme ind og se hvor og hvordan man kan forebygge...

Og det er en svær og stor debat hvor der ikke er en løsning, det er i hvert fald min overbevisning....

guldmønt skriver:

men det er vel stadig forældres ansvar at give deres børn sunde vaner (siger jeg mens min datter sidder og spiser chips ved siden af mig )

Anmeld

14. marts 2010

guldmønt

Jeanne skriver:

Betyder det at hvis man giver sit barn en chokoladebolle, så lever man udelukkende usundt? Jeg synes du generelisere rigtig meget!!!!

og jeg tror du tager det for nært det jeg skriver ,det skal du skam ikke  mine unger har skam fået deres del af sukker,men der er jo stadig ikke nogen grund til at give dem en chokolade bolle når man er hos bageren eller slik i netto mens der bliver handlet ind til aftensmaden vel

Anmeld

14. marts 2010

1977

Profilbillede for 1977
guldmønt skriver:

og jeg tror du tager det for nært det jeg skriver ,det skal du skam ikke  mine unger har skam fået deres del af sukker,men der er jo stadig ikke nogen grund til at give dem en chokolade bolle når man er hos bageren eller slik i netto mens der bliver handlet ind til aftensmaden vel

Og jeg siger hvorfor ikke. Så længe det ikke går ud over hovedmåltidet

Anmeld

14. marts 2010

Heidi.

guldmønt skriver:

man taler om at unge mennesker bliver mere og mere overvægtige ,men det har vel også noget at gøre med hvad vi som forældre lære dem ,jeg var hos bageren for at købe et franskbrød (med en masse kærner naturligvis)der så jeg en lille dreng sidde i sin barnevogn med en chokoladebolle hvorfor??

Måske fordi drenges mor eller far mente han skulle have en.. OG!!

Anmeld

14. marts 2010

Mig med maven

Eva skriver:

Altså, det skal jeg jo ikke kunne sige...du tager en situation ud af kontekst og dømmer ud fra det, det synes jeg ikke er grundlag for en diskussion eller vurdering af om det er sunde vaner eller ej.

Jeg kan ikke hidse mig op over en chokobolle...men ekstremisme tror jeg ikke fører noget godt med sig, på nogen som helst områder....men vælger du aldrig at give dine børn en chokobolle, så tror jeg som ikke du skader dem hverken mere eller mindre end dem der gør..

Knus..

SÅ ENIG!

Anmeld

14. marts 2010

Smølf

Du ved da intet om det barns kost, bare fordi du ser det øjeblik hvor han får en chokobolle!

Nu er vi en slank familie og spiser generelt sundt -men ved du hvad... Den anden dag var vi i bageren og Sebastian fik lov at vælge lige præcis den bolle eller kage han havde lyst til! Han kom direkte fra ørelægen hvor han havde fået lagt dræn i og havde fastet fra dagen før!

Jeg ville godt nok blive tosset hvis jeg så dig stå der og vende øjne af mig.

Så slik og kage kan nydes ind imellem, hvis man ellers spiser sundt -det er det jeg vil lære min dreng.

KH Neta

Anmeld

14. marts 2010

Mor til Frederic og Freya

Det ville ikke forage mig at se en mor give sit barn en bolle, da jeg ikke aner en skid om hvordan de ellers lever.

Det kan jo være barnet kun får en i weekenden, eller får en hverdag - det er jo deres valg, uanset hvor forkert jeg syntes det er.

Frederic har svært ved mad og derved svær ved at tage på. I weekender efter hans normale morgenmad, for han tilbudt en rosin bolle med smør. Fordi jeg ved han kun får sådan én i weekenden. Han har smagt vingummi'er, men kan ikke lide dem -så han får en pakke rusiner, en bunke blåbær, øko riskage og andet.

Vi har en fætter der er 2 mdr yngre end frederic, han er 10 cm kortere og vejer 3 kg mere. Han får slik konstant, især når han er utidig - kørsel i bil, kø i eks bilka osv. Han henter selv slik som kinderæg mm. pakker det ud og spiser det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.