Tvivler på mine evner som mor ?!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

937 visninger
9 svar
0 synes godt om
11. marts 2010

alfine

Hej allesammen

Min kæreste og jeg prøver at blive gravide, men der er hele tiden en lille tanke der bliver ved med at plage mig ..... er der andre end mig (ja det er der sikkert) som tvivler på deres evner som mor?

Jeg er hunderæd for at stå med en lille bebs og så føle intet, det skal lige siges at jeg er vokset op i et hjem uden kærlighed og der var bestemt ikke ok eller naturligt at vise følelser  - jeg ved det er det der plager mig, jeg er bare så ræd for at det ligger så grundlæggende i mig at jeg ikke kan være en god kærlig mor, selv om det er det eneste i hele verden jeg virkelig ønsker at blive !

Det er virkelig et problem der overskygger det hele, min søde kæreste bliver ved med at sige jeg bliver den bedste og kærligeste mor i verden, netop fordi jeg selv ikke oplevede kærlighed fra mine forældre....ja han er sød og støttende !

Men er der andre herinde der kan genkende min fortvivlelse  og hvad har i gjort - ohhh alle gode råd er velkomne.

Vil med det samme sige det ikke er lykkes mig at få mine forældre i tale om dette, vi kan ellers tale om alt ?!?

Håber på et par råd

Alfine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2010

Dia

Man kan allerede mærke på det, du skriver, at du bliver en kærlig mor. Jeg forstår din bekymring, når du selv er opvokset, som du selv skriver, uden kærlighed. Men jeg synes, det lyder til, at du ikke har noget at frygte. Lyt til din kæreste, han kender dig bedre end nogen anden Håber det hjalp lidt

Anmeld

11. marts 2010

Lone Jakobsen

for at trøste dig lidt.....vil jeg bare sige at alle tvivler på deres evner som mor. jeg var 19 da jeg blev gravid med den første....og jeg spekulerede mig gul og grøn over om jeg ku magte det, om jeg ville fortryde min beslutning om at blive mor, om mit barn ville trives....jamen der er 3000 ting at bekymrer sig om.... og jeg kommer trods alt fra et "normalt" hjem (hvis der er noget der hedder sådan)

så selvfølgelig er du i tvivl....men du er samtidig så opmærksom på hvad dine forældre har gjort forkert, hvad du ønsker at ændre....og hvad du ønsker at give til dit lille barn....at jeg slet ikke er i tvivl om at du nok skal klare rollen som mor.

hvis det kommer dertil at du stadig tvivler når du står i det, så er der utroligt meget hjælp at hente ved sundhedsplejersken. som er super god at spørge til råds.

mange hilsner Lone

Anmeld

11. marts 2010

Bavianis

Jeg tænker også, at bare det at du tvivler og er usikker måske siger noget om at du reflekterer og tænker meget over hvad den kommende rolle som mor vil indebære. Og for mig er det en dejlig kvalitet at have som forældre - ikke nødvendigvis usikkerheden i sig selv, men at man evaluerer og vejer - "hvad er det rigtige?".

Jeg er sikker på at du bliver en god mor - og velkommen her på siden - det er en fantastisk hyggelig og skøn side, hvor vi deles om sjove og alvorlige emner, og hvor vi bekymrer os, glæder os, griner og græder sammen.

Kærlig hilsen Susanne.

Anmeld

11. marts 2010

Louisiana

alfine skriver:

Hej allesammen

Min kæreste og jeg prøver at blive gravide, men der er hele tiden en lille tanke der bliver ved med at plage mig ..... er der andre end mig (ja det er der sikkert) som tvivler på deres evner som mor?

Jeg er hunderæd for at stå med en lille bebs og så føle intet, det skal lige siges at jeg er vokset op i et hjem uden kærlighed og der var bestemt ikke ok eller naturligt at vise følelser  - jeg ved det er det der plager mig, jeg er bare så ræd for at det ligger så grundlæggende i mig at jeg ikke kan være en god kærlig mor, selv om det er det eneste i hele verden jeg virkelig ønsker at blive !

Det er virkelig et problem der overskygger det hele, min søde kæreste bliver ved med at sige jeg bliver den bedste og kærligeste mor i verden, netop fordi jeg selv ikke oplevede kærlighed fra mine forældre....ja han er sød og støttende !

Men er der andre herinde der kan genkende min fortvivlelse  og hvad har i gjort - ohhh alle gode råd er velkomne.

Vil med det samme sige det ikke er lykkes mig at få mine forældre i tale om dette, vi kan ellers tale om alt ?!?

Håber på et par råd

Alfine

Alene dét, at du skriver dette herinde, betyder allerede, at du bliver en rigtig god mor 

Jeg var kun 19, da jeg fik min søn, og 20 da jeg fik ham, og jeg havde de samme tanker som dig. Jeg var så bange for, om jeg ville kunne finde ud af det, og om jeg ville blive en god mor. Min søn bliver 11 år om ca tre måneder, og han siger stadig til mig, at jeg er verdens bedste mor 

Jeg er sikker på, at du bliver en vidunderlig mor, du lyder til, at være et meget sympatisk og selvbevidst menneske.

Anmeld

12. marts 2010

alfine

Godmorgen alle i søde derude

Takker virkelig for alle de pæne ord og jeg trøster mig med at der er andre der har været det her igennem....det gav mig lidt mere ro ! Man skal jo helst kunne slappe af og nyde den kommende tid.

Så tusinde tak for jeres svar og råd til mig

Mange hilsner

Alfine

Anmeld

12. marts 2010

Corn

En stor del af det "at blive mor" er bekymring...

Da vi havde besluttet os for at ville have børn, p-pillerne var for længst smidt i skraldespanden, gik jeg i panik.

Var på vej hjem fra job og måtte ringe til kæresten og hylede næsten af skræk for det her lille væsen, som ikke engang var lagt i ovnen endnu...

OG så bliver man gravid, så starter en anden slags bekymring

Så kommer man til fødslen = en ny bekymring

Så står man med baby= en ny bekymring...

Velkommen til et skønt og givende liv, proppet med bekymringer, som jeg ikke villle undvære for noget andet..

Du tænker den rigtige vej, så du lyder helt klar på "moderskab".

Majken, mor til to drenge og en i maven

Anmeld

12. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg har ofte spekuleret på om jeg virkelig ville være i stand til glædeligt at lægge alle mine egne behov på hylden når jeg bliver mor. Om jeg virkelig ikke vil fortryde at sidde hjemme med baby når vennerne skal grillfeste om sommeren eller til koncert...

Og nu hvor han sparker derinde og snart er på vej VED jeg jo selvfølgelig at svaret er JA!!! Jeg kommer sikkert til at mærke et stik i hjertet af og til, men det er intet i forhold til det jeg tror man får igen...

Det at du overhovedet kommer så langt som til at oprette denne tråd og tage dine bekymringer seriøst og få dem formulere så - ja - følsomt som du gør,  gør at jeg ikke er i tvivl om at du bliver en alletiders mor.

Held og lykke med processen!!!

Rosa (33+5)

Anmeld

12. marts 2010

netdaddy

Som udgangspunkt kan man jo aldrig vide om bliver en god mor, men alene det at du allerede nu gør dig de tanker, og er bevidst om at der var nogle mangler i din egen barndom, som du ikke vil udsætte dit eget barn for er tegn på at du nok skal klare det og blive en god mor.

Jeg stod selv lidt i sammen situation da jeg skulle være far for første gang. Ville jeg blive en god far? Ville jeg komme til at begå de samme fejl so jeg mener mine forældre har gjort? Ville jeg overhovedet have tålmodighed til et lille barn (kan godt være temperementsfuld)?

Det skal lige siges at jeg er vokset op i et godt og kærligt hjem, men set i bakspejlet er der naturligvis nogle ting man kunne have tænkt sig anderledes, men der er også masser af ting jeg vil gøre på samme måde. Eksempler på dette er fx. det at rose mine børn og vise dem at jeg er stolt af dem er noget jeg har meget fokus på. Det føler jeg nemlig ikke jeg oplevede som barn. Men sådan noget som at bakke op og møde op til alle håndbold/fodbold kampe eller hvad det bliver og at køre mine børn afsted til arrangementer og hente dem kl. 4 om natten, når de skal hjem fra byen er noget mine børn også skal nyde godt af lige som jeg selv gjorde.

Men egentlig ved man først om man er klar til rollen som mor/far når man står med vidunderet i armene.

Anmeld

12. marts 2010

Bayze

alfine skriver:

Hej allesammen

Håber på et par råd

Alfine

Jeg har også indtryk af at dine tanker og følelser omkring moderskab er helt helt normale:-)

Inden jeg blev gravid og i den tidlige graviditet havde jeg enormt svært ved at forholde mig til det og man kunne altså ikke beskylde mig for at være noget moderdyr. Altså der var ikke rigtig de der moderfølelser, synes stadig ikke andres babyer og børn var specielt nuttede og forbandt meget det med børn med afsavn.

Så skete det bare - at jeg blev gravid - og vi var også rigtig glade for det - men jeg vidste også med mig selv at jeg var typen der havde brug for at gå gennem en proces for at forberede mig og forholde mig til at skulle have et barn. Jeg blev ikke bare "mor" fordi der var to streger på testen. Men alt har bare ændret sig gennem graviditeten. Det er helt utroligt som jeg har ændret syn og følelser på det og her få uger før termin føler jeg mig bare så klar og jeg EEELSKER allerede den lille (store) fis i maven.

Men når det så er sagt, så er der jo også mange der IKKE har de følelser allerede idet de får barnet i deres arme. nogen har brug for lidt tid til t lære deres barn at kende før der sker en følelsesmæssig tilknytning. Så der er ikke nogen opskrift på hvodan man skal have det og på hvilket tidspunkt. Tror det er rigtig vigtigt at man giver sig selv dén plads:-)

Og så har jeg også indtryk af at det nærmest er uundgåeligt at man i forbindelse med beslutning om at få børn - og i øvrigt også meget gennem graviditeten - tager sin egen baggrund og familie op til grundigt "gennemsyn". hvilken barndom har jeg selv haft? hvordan var min mor mor for mig og hvilken mor vil jeg selv være og kan jeg det? Sådan har jeg hvert fald også selv haft det, det hele er lgesom "blevet kigget grundigt efter i sømmene". Og jeg har også set her på Baby.dk at mange under graviditeten og før fødslen har været optaget af fx forholdet til deres mor og ofte "gamle problemer" i forholdet der pludselig bliver et behov for at få set nærmere på og "ordnet".

Når det så er sagt, så antyder du at der er nogle ting i din barndom som har været svære. Nu kender jeg jo ikke "tyngden" af det du bærer på fra din opvækst, men hvis du fx har været udsat for deciderede alvorlige svigt, og de følelser som dukker op nu her, som du beskriver, bliver for svære for dig selv at tackle og kommer til at spænde for meget ben for dig, så tror jeg da at du kunne få kæmpe gavn af at finde en dygtig professionel  at tale med, og som kan hjælpe dig med at komme videre herfra så du kan gå mere trygt ind i jeres "projekt forældre". Det skal lige siges at jeg altså ikke er sådan én der synes at man behøver at være dybt forstyrret for at gå fx til en psykolog - betragter det som en super mulighed for hjælp og støtte når man oplever større eller mindre kriser i sit liv:-)

Summasummarum - jeg opfatter de følelser du beskriver som helt helt normale og jeg er sikker på at du bliver en fantastisk mor. Håber du kan bruge mit input til lidt:-)

Knus, Tina 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.