Jeg ville bruge ordret snob, om en person der ser sig selv bedre end andre og ofte med tanken "jo dyrere - jo bedre".
Typen der altid skal fortælle hvad deres ting har kostet, og er stolt af at give fx 14.000 kr. for en taske...det er for mig snobberi. Har ikke noget imod at folk køber dyre ting, men når prisen SKAL nævnes...tænker jeg på hvorvidt det egentlig handler om tasken eller bare det at de kan fortælle andre hvad de har råd til!
Prøvede at google snob og fik dette via Wikipedia:
En snob er et menneske, som ønsker at fremstå som rig adelig eller bare bedre end andre. Betydningen stammer fra det latinske sine nobelis , som betyder uden adel.
Normalt er det mennesker i en lavere rangklasse , der har en hang til at opføre sig, som om de er bedre vant. F.eks. ved at opbygge en facade udadtil, som synes rig - mens bagsiden af økonomiske grunde halter bagefter.
En snob kan også kendes ved at hun/han imiterer kendte personligheders livsstil , klædemåde , talemåde osv. Et eksempel fra tv-seriens verden er den engelske : Fint skal det være . Her har fruen i huset valgt et familienavn: Bucket, der efter hendes mening skal udtales på fransk (Bou-quet) - men som oftes bliver fortolket som Bucket ( spand ).
Andre navne for en snob er: nyrig (nouveau riche) og fattigfin.
Man kan også snobbe nedad - hvilke f.eks. kan ske, hvis en skibsreder eller anden rig person kører på cykel til/fra arbejde i stedet for at benytte firmabilen . Eller holder op med at bruge mobiltelefon , når det er hvermandseje.
Anmeld