Snobbet....?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.898 visninger
7 svar
0 synes godt om
11. marts 2010

Honningblomst

Hvornår er man det...? jeg har aldrig helt forstået hvad der menes og i forhold til hvad....? synes ikke jeg har et tydeligt billede af hvad det er at være snobbet og er det bare negativt, eller er det noget bestemte grupper i samfundet er, eller enkelte mennesker i alle lag af samfundet eller?? Hvad mener I? Hvornår er man snobbet og er du snobbet?

Knus Eva...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2010

Astrid P

Man er menneskeligt-snobbet når man føler sig bedre end andre, og ja, jeg er ind imellem snobbet... Jeg prøver at begrænse det, men af og til føler jeg mig bestemt bedre end visse andre.

Man kan også være litteratur-snobbet. Så synes man, at man er lidt bedre end dem der læser Jane Aamund og Hanne-Vibeke Holst, fordi man selv læser gamle russiske klassikere eller noveller af Sten Steensen Blicher!

Eller man kan være avis-snobbet, og se ned på folk der læser BT og Ekstra Bladet, fordi man selv kun læser Information.

Eller man kan være musik-snobbet og mene at Jazz til enhver tid er federe og mere intellektuelt end Britney Spears og Jodle Birge.

Det er min definition på ordet snobbet, jeg ved ikke om det er den gængse...
KH Astrid

Anmeld

11. marts 2010

BinaMor

ja. det får jeg tit afvide... og ved ikke hvad jeg gør forkert  jeg er nede på jorden og er næsten halvvejs hippi så ser ikke ned på nogen der feks. ikke ligner samfundnormen (hvilket jeg ser "snobber" som)

men det er åbenbart min "udstråling" når jeg har spurgt hvorfor? (jeg kalder det generthed)

men jeg ser snobber som dem der bruger timer på at tage mobil billder af sig selv i akavede stillinger så man ser mest muligt babs samtidig med at læberne skal skrues sammen til en radius af 1 cm. dem der rynker næse af en vagabond istedet for at købe det blad og gøre en god gerning. Dem der ikke kan udvise pli overfor hinanden/andre. altså skal sørge for at alle kan være i et rum.

Anmeld

11. marts 2010

RumlesMor

Jeg ville bruge ordret snob, om en person der ser sig selv bedre end andre og ofte med tanken "jo dyrere - jo bedre".

Typen der altid skal fortælle hvad deres ting har kostet, og er stolt af at give fx 14.000 kr. for en taske...det er for mig snobberi. Har ikke noget imod at folk køber dyre ting, men når prisen SKAL nævnes...tænker jeg på hvorvidt det egentlig handler om tasken eller bare det at de kan fortælle andre hvad de har råd til!

Prøvede at google snob og fik dette via Wikipedia:

En snob er et menneske, som ønsker at fremstå som rig adelig eller bare bedre end andre. Betydningen stammer fra det latinske sine nobelis , som betyder uden adel.

Normalt er det mennesker i en lavere rangklasse , der har en hang til at opføre sig, som om de er bedre vant. F.eks. ved at opbygge en facade udadtil, som synes rig - mens bagsiden af økonomiske grunde halter bagefter.

En snob kan også kendes ved at hun/han imiterer kendte personligheders livsstil , klædemåde , talemåde osv. Et eksempel fra tv-seriens verden er den engelske : Fint skal det være . Her har fruen i huset valgt et familienavn: Bucket, der efter hendes mening skal udtales på fransk (Bou-quet) - men som oftes bliver fortolket som Bucket ( spand ).

Andre navne for en snob er: nyrig (nouveau riche) og fattigfin.

Man kan også snobbe nedad - hvilke f.eks. kan ske, hvis en skibsreder eller anden rig person kører på cykel til/fra arbejde i stedet for at benytte firmabilen . Eller holder op med at bruge mobiltelefon , når det er hvermandseje.

Anmeld

11. marts 2010

Liljesilas

Jeg vil også mene at man er snobbet, når man føler at man er bedre end andre, og man kun kan se tingene fra ens eget synspunkt... Men det er svært at difinere at være en snob.

Jeg oplever tit at folk bag min ryg siger jeg er snobbet, eller de fortæller mig det, når de har lært mig at kende - og faktisk har fundet ud af, at jeg er en meget sød og rolig pige Jeg har dog aldrig fundet ud af, hvorfor folk har den mening om mig...

Anmeld

11. marts 2010

Mette+Mathias

Jeg er enig med de andre, - for mig betyder snobbet at man føler sig bedre end andre, af den ene eller den anden grund, -men oftest pga. noget materielt, og ofte så gør snobber også opmærksom på, hvor meget "bedre" de er, eller hvor dyre deres ting er,- men om det er en "sidegevinst" eller
en del af det at være snob, ved jeg ikke.

Anmeld

11. marts 2010

Miamaja

Mette+Mathias skriver:

Jeg er enig med de andre, - for mig betyder snobbet at man føler sig bedre end andre, af den ene eller den anden grund, -men oftest pga. noget materielt, og ofte så gør snobber også opmærksom på, hvor meget "bedre" de er, eller hvor dyre deres ting er,- men om det er en "sidegevinst" eller
en del af det at være snob, ved jeg ikke.

helt enig.

Jeg er saa en af dem som har modt mange snobber i specielt danmark iforhold til USA. Jeg synes specielt piger/kvinder er slemme til det, og jeg kan slet ikke snuppe det.

Anmeld

11. marts 2010

TbCp

Jeg har rigtig ofte fået at vide at jeg ser snobbet ud.... ved ikke helt hvad folk mener med det....
Måske fordi jeg ikke buldre lige ud i hovedet på nye mennesker, men sidder og ser det hele lidt an først.

Jeg vil ikke betegne mig selv som snobbet.... eller jo måske lidt på nogle punkter da jeg ret godt kan lide dyr mad, vin og biler, det er måske lidt snobbet og jeg føler mig da megasej når jeg kommer drønende i min jaguar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.