At lære at læse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

511 visninger
8 svar
0 synes godt om
8. marts 2010

3rollinger

Min datter er ved at laere at laese, men paa spansk da hun jo gaar i skole her i Spanien.

Jeg ville gerne proeve at laere hende at laese og skrive paa dansk, men jeg har brug for noget input, saasom laereboeger eller lignende.

Hvilke boeger har jeres boern som gaar i 0. eller 1. klasse?

Eller er der nogen skolelaerere herinde der kan give nogen gode raad?

Trine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2010

METhomsen

Jeg ved man kan købe sådan nogle lær at læse bøger i div boghandlerer, de bliver nok ofte brugt til børn der snrt skal i skole men de findes i flere sværhedsgrader( ca 40 kr/stk.). Man kan jo også få Pixieline til computeren - men der kræver selvfølgelig du kan få det tilsendt...

Anmeld

8. marts 2010

iln

Jeg er dansklærer og vil foreslå dig at kigge på Lærerbogklubbens hjemmeside. Der kan du finder meget inspiration til mange forskellige lærerbogssæt. Mange af sættene kan man købe ved Saxo, Gyldendals m.fl.

Anmeld

8. marts 2010

3rollinger

METhomsen skriver:

Jeg ved man kan købe sådan nogle lær at læse bøger i div boghandlerer, de bliver nok ofte brugt til børn der snrt skal i skole men de findes i flere sværhedsgrader( ca 40 kr/stk.). Man kan jo også få Pixieline til computeren - men der kræver selvfølgelig du kan få det tilsendt...

Tak skal du have

Jeg skal hjem til diverse konfirmationer i april, saa der vil jeg koebe materiale. Men jeg vil jo gerne koebe noget der er godt.

Hernede har hun laert hvordan bogstaverne lyder og ved faktisk ikke hvad bogstavet hedder. Og det har virket godt, men paa spansk siger man faktisk ogsaa ordene som de skrives, hvilket de ikke altid goer paa dansk.

Trine

Anmeld

8. marts 2010

3rollinger

iln skriver:

Jeg er dansklærer og vil foreslå dig at kigge på Lærerbogklubbens hjemmeside. Der kan du finder meget inspiration til mange forskellige lærerbogssæt. Mange af sættene kan man købe ved Saxo, Gyldendals m.fl.

Lyder rigtig godt!

Har du nogen favoritter? Hvad bruger du selv til dine elever? Eller er de maaske lidt stoerre end "laere-at-laese" alderen?

Jeg kan bare huske Ole og Lene fra min skolegang

Anmeld

8. marts 2010

iln

3rollinger skriver:

Lyder rigtig godt!

Har du nogen favoritter? Hvad bruger du selv til dine elever? Eller er de maaske lidt stoerre end "laere-at-laese" alderen?

Jeg kan bare huske Ole og Lene fra min skolegang

Det materiale jeg har stiftet mest bekendtskab med er Læsefidusen. Det synes jeg er et godt materiale. Læsebogen dertil er super bygget op med ord og billeder - men igen.. det er de jo allesammen.

Anmeld

8. marts 2010

Anja

Er dansklærer og kan klart anbefale systemet "Nisserne i Ådalen" fra Gyldendal.

Læsefidusen har også mange gode ting.

- men bilder mig ind, at jeg tidligere har læst, at det er bedst for 2 sprogsbørn, at de mestrer ét skriftsprog inden de lærer det næste.

Anmeld

8. marts 2010

3rollinger

Er dansklærer og kan klart anbefale systemet "Nisserne i Ådalen" fra Gyldendal.

Læsefidusen har også mange gode ting.

- men bilder mig ind, at jeg tidligere har læst, at det er bedst for 2 sprogsbørn, at de mestrer ét skriftsprog inden de lærer det næste.

Tak skal du have.

Jeg spurgte min datters laereinde om hun mente jeg kunne begynde at laere hende det danske skriftssprog nu. Og hun mente at Laura var saa konsolideret i det spanske at jeg godt kunne begynde. Men jeg tror jeg vil undersoege det lidt naermere inden jeg gaar igang. Vil jo ikke forvirre hende mere end noedvendigt . Hun er jo immervaek kun 5 aar, saa der er tid nok (i Spanien starter de i skole som 3 aarige) . Og det er altsaa ikke fordi jeg har specielt travlt. Jeg vil bare gerne goere hvad der er bedst for hende.

Trine

Anmeld

8. marts 2010

lotte32

Min datter går i 0.kl, men læste ret godt allerede som 5-årig, hun var meget glad for pixeline spil, og så læste vi mange lette bøger for hende, hvor hun selv kunne følge med fx. lotte og totte-bøgerne pixi-bøger og lign. hun lærte også først hvilken ´lyd´ bogstaverne har.. men som du skriver så kan det godt ´snyde´ da man ikke altid udtaler ordene som de skrives på dansk, syntes nu hurtigt at min datter fandt ud af at der er det hun kalder snydebogstaver, fx ved hun at O nogle gange udtales som Å, og at når H står foran V bliver det helt stumt, fordi det er forelsket i V og når hun så støder på et ord hun ikke kender, så prøver hun sig frem,  billeder er også en stor hjælp, fordi hun så nogle gange kan gætte sig til et ord, ud fra hvad der er på billedet.

Held og lykke med projektet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.