Så er det fordi din lære ikke er opdateret mht mund til mund / mund til næse eller også fordi h?n er uenig, men det er nu også helt nyt.
Nu talte jeg ikke trygne i vidioen, men bort set fra det, gik jeg (måske lidt naivt ... jeg går såre simbelt ud fra at alle med børn er i besidelse af minimum et 12 timers opdateret kursus, mindre er i hvertfald dybt god nat, men det er så en anden sag) ud fra at folk godt er klar over at det hedder 30 pust og 2 tryg for det har man altså kørt med nogle år nu. Sidst jeg tog 30 timers var lige i overgangsfasen, fra de tidligere "nye" regler (det er lavet om en 3 gange på meget kort tid) til dem vi har nu, og det er 3 år siden nu (altså minus den der mund til næse) dvs dem der har fulgt op på deres kursus ved naturligvis også at det hedder 30 tryg.
Ikke fordi som sådan er det det jo fuldstændig lige meget, bare folk gør noget, om det er de helt gamle regler eller om det er den fx blå kors kører med (som ikke er de samme som Falck røde kors redningsberedskaberne mf kører med) hovedsagen er at man gør noget, evt skader fra fejl kan de så lappe sammen på sygehusene, hovedsagen at de alle kan rede liv.
En anden fordel ved førstehjælp er at op mod 60000 af de 150000 børn der hvert år besøger skadestuerne kan undgåes ved at forældre lære pædagoger dagplejere trænere osv osv er i besidelse af et kursus, både fordi 1. hjælp forhindrer forværeing af skaderne, men også fordi folk så ikke er helt så slemme til at rande for ingen ting. En af dem vi voksne er værst til at rande unødigt med er slag mod hovedet, såre simbelt fordi folk ikke ved hvordan de ser om et slag er af betydning eller ej, de fleste konstatere "bare" at det slag må have været voldsomt, mens dem med 1. hjælp i stedet kigger på tegn på om slaget har været så voldsomt som det så ud til, for iofte ser det langt værer ud end det reelt er.
Heldigvis er antallet af folk med førstehjælp steget betydligt siden 06 (kørekorts kravet om førstehjælpsbevis) desværre er det så bare sådan at når man ser en tilskadekommende, gør folk bare ikke ret meget, de fleste fordi de tænker at det er der nok en anden der tager sig af, selv os er bruger førstehjælpen jævnligt tæknker på den ret så uhensigtsmessige måde (jeg har sågar oplevet en ambulancefører tænke sådan... ikke at jeg selv var bedre i den situration, vi stod 20 næser og bare gloede på en meget blødende mand gå forbi os, de 7 var alle Falck ansatte, vi andre alle højere udd inden for førstehjælp, og bruger det jævnligt) så førstehjælpen gør det ikke alene, der skal en tanke ændring til, hvilket entlig bare gør indførsel af førstehjælp allerede i børnehaverne vigtig (naturligvis på det nivo ungerne nu kan være med til, naturligvis kan de ikke begynde fx at nød flytte ol... og dog min 5-årige kan faktisk nød flytte med mig, men det er så også lidt noget andet, for her i huset er førstehjælp ("redning") også noget vi går meget op i at lære ungerne meget tidligt)
Anmeld