Liva går i integreret institution, med både almindelige børn og børn med handicap på forskellige planer. Der er bla en lille pige som ikke kan gå, og derfor går med en speciel vogn. Så liva er vant til at være blandt handicappede.
Ligeledes ligger der 2 specialskoler i nærheden, en for børn og en for voksne. De er ofte med de samme busser som os, og vi står tit og snakker med dem både ved stoppestedet men også når vi møder dem andre steder i byen.
For mig er det vigtigt at Liva ser dem som ligesindede, og derfor har jeg altid lært hende at skulle behandle dem som os. Nu er Liva godt nok kun 2½, men hun snakker fint og forstår det meste og hun reagerer ikke anderledes over for dem end for andre fremmede. Faktisk er møderne ofte mere behagelige og afslappede, fordi disse mennesker på en eller anden måde er mere åbne overfor andre. Når tiden engang kommer hvor hun kan forstå de lidt dybere ting, vil jeg forklare hende hvorfor disse mennesker er syge, og hvad det betyder for deres sind, men for nu synes jeg det er fint at hun bare ser dem som alle andre.
Selvfølgelig tager jeg mine forbehold ligesom jeg gør med alle andre fremmede som snakker eller henvender sig til mit barn
Anmeld