Hej allesammen
Jeg lovede Karina/Ranarupta at skrive en opdatering til tråden om "ondt i hænderne", når jeg havde været hos lægen i tirsdags https://www.baby.dk/debat/41261pi1/graviditet/ondt-i-haenderne.aspx
Jeg blev egentlig ikke så meget klogere, for lægen sagde stort set det samme som jeg selv havde kunnet læse mig til på nettet, at det kom på grund af at den øgede væskemængde i kroppen, trykker på nerverne i hænder/håndled, og at der ikke er noget man kan gøre ved det. Han nævnte ikke noget egentligt navn på problemet, men det lyder som de beskrivelser jeg har kunnet findet på nettet (og i min graviditetsbog) og graviditetsbetinget karpaltunnel syndrom.
Jeg havde i mellemtiden hørt at min svigerinde, der også er gravid havde haft et lignende problem, og havde fået at vide af sin læge, at det kunne skyldes magnesiummangel. Jeg nævnte det for lægen, men det virkede han ret skeptisk overfor og sagde at der var alle mulige teorier om magnesiummangel og frarådede mig direkte at begynde at eksperimentere med tilskud. Det eneste jeg fik ud af lægebesøget var en 50% sygemelding, og beskeden om at smerterne i hænderne ville gå over, når babyen kommer.
Jeg var alligevel ikke helt parat til at lade teorien om magnesium eller anden mineralmangel falde helt til jorden, så gik på apoteket og købte et helt almindeligt glas mulitivitamin/mineral tilskud,. som jeg har taget siden i tirsdags (tog ikke noget før det, da man ikke generelt anbefaler vitaminpiller til gravide i Norge).
Nu er der jo så gået nogle dage, og jeg synes faktisk det er blevet lidt bedre. Jeg har sovet mere "igennem" de seneste nætter (vågnet sjældnere, og det har ikke gjort helt så ondt, så jeg har haft lettere ved at falde i søvn igen), men fortsat været ret plaget af "summen" i hænderne, "låste led", nedsat kraft i fingrene osv i løbet af dagen. Jeg ved dog ikke om bedringen bare er tilfældig, har noget med vitamin/mineraltilskuddet at gøre, eller simpelthen skyldes at sygemeldingen har gjort at jeg bedre har kunnet tage den med ro. I hvert fald har nætterne været lidt mere udholdelige og dagene selvfølgelig også bedre, når jeg får sovet. Det virker ikke helt så uoverskueligt at leve med dette indtil termin nu.
Maria 33+4
Anmeld