Opdatering på "ondt i hænderne"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.645 visninger
5 svar
0 synes godt om
6. marts 2010

MariaJ

Hej allesammen

Jeg lovede Karina/Ranarupta at skrive en opdatering til tråden om "ondt i hænderne", når jeg havde været hos lægen i tirsdags  https://www.baby.dk/debat/41261pi1/graviditet/ondt-i-haenderne.aspx

Jeg blev egentlig ikke så meget klogere, for lægen  sagde stort set det samme som jeg selv havde kunnet læse mig til på nettet, at det kom på grund af at den øgede væskemængde i kroppen, trykker på nerverne i hænder/håndled, og at der ikke er noget man kan gøre ved det. Han nævnte ikke noget egentligt navn på problemet, men det lyder som de beskrivelser jeg har kunnet findet på nettet (og i min graviditetsbog) og graviditetsbetinget karpaltunnel syndrom. 

Jeg havde i mellemtiden hørt at min svigerinde, der også er gravid havde haft et lignende problem, og havde fået at vide af sin læge, at det kunne skyldes magnesiummangel. Jeg nævnte det for lægen, men det virkede han ret skeptisk overfor og sagde at der var alle mulige teorier om magnesiummangel og frarådede mig direkte at begynde at eksperimentere med tilskud. Det eneste jeg fik ud af lægebesøget var en 50% sygemelding, og beskeden om at smerterne i hænderne ville gå over, når babyen kommer.

Jeg var alligevel ikke helt parat til at lade teorien om magnesium eller anden mineralmangel falde helt til jorden, så gik på apoteket og købte et helt almindeligt glas mulitivitamin/mineral tilskud,. som jeg har taget siden i tirsdags (tog ikke noget før det, da man ikke generelt anbefaler vitaminpiller til gravide i Norge). 

Nu er der jo så gået nogle dage, og jeg synes faktisk det er blevet lidt bedre. Jeg har sovet mere "igennem" de seneste nætter (vågnet sjældnere, og det har ikke gjort helt så ondt, så jeg har haft lettere ved at falde i søvn igen), men fortsat været ret plaget af "summen" i hænderne, "låste led", nedsat kraft i fingrene osv i løbet af dagen. Jeg ved dog ikke om bedringen bare er tilfældig, har noget med vitamin/mineraltilskuddet at gøre, eller simpelthen skyldes at sygemeldingen har gjort at jeg bedre har kunnet tage den med ro. I hvert fald har nætterne været lidt mere udholdelige og dagene selvfølgelig også bedre, når jeg får sovet. Det virker ikke helt så uoverskueligt at leve med dette indtil termin nu.

Maria 33+4

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2010

XXSS

Hey, havde en tidligere studiemakker der også fik det i forbindelse med en graviditet. og har arbejdet med ortopædkirurgien hvor de oprerere disse tilfælde, mest når det drejer sig om slidgigt og ikke i forbindelse med graviditeter, idet det formentlig går i sig selv, når det er opstået på det grundlag. Ellers kan man lade sig opererer og få mere plads i tunnelen.

Af smertestillende kan du tage Ibuprofen, Brufen eller Ipren, men det har du sikkert fået af vide  Håber du har fået det bedre.

Knus Tanja 20+1

Anmeld

6. marts 2010

Skouboe

Jeg sidder og tænker at nogle venepumpeøvelser måske kan hjælpe lidt, da det er med til at få transporteret noget af den overskydende væske væk.

Jeg fandt dette:

Jeg er uddannet ergoterapeut og har i et par år genoptrænet håndpatienter. Havde også et par gravide til behandling for carpaltunnelsyndrom. Det er en nerve, der hedder medianus, som bliver klemt i håndleddet pga. væske. Du kan prøve med venepumpeøvelser hver halve/hele time: Ræk hånden højt op i luften og stræk fingrene, og bøj herefter i albue og fingre. Gentag 20 gange. Om natten placerer du hånden over hjertehøjde, fx på en pude. Man kan også sove med en håndledsskinne/bandage, som sørger for, at håndleddet holdes i neutralstilling og ikke bøjer bagover og klemmer nerven yderligere. Håber det virker ;-) 

Det er da et forsøg værd...

Anmeld

6. marts 2010

Muffinmus

hmm, vildt nok du får en sygemelding pga det..

Havde det selv i den første graviditet fra uge 22 og havde hver nat især lyst til at skære hænderne af mig selv. Blev godt nok da ikke sygemeldt pga det. Det er da lidt underligt du blev det synes jeg. Det er jo fqaktisk ret normalt at få som gravid.

Og ja, det forsvinder i 98 % af tilfældene når man har født, faktisk RIGTIGT hurtigt efter. Resten skal desværre opereres da det så ikke går væk af sig selv.

Anmeld

6. marts 2010

babydreng

hej

lider selv meget under smerter i hænderne pga væskeophobning af ret svær grad, og i den forbindelse har jeg fået en henvisning til akupunktur af min jordmoder. har endnu kun været under behandling en gang, men synes at jeg kunne mærke en forbedring den efterfølgende dag. det siges at efter et par gange skulle man gerne kunne se en god forbedring da de har fået tilpasset behandlingen. måske det var noget?

hilsen siv

Anmeld

7. marts 2010

MariaJ

Tusind tak for alle gode råd. Hvor er I søde og hjælpsomme

Især venepumpeøvelserne, tror jeg jeg skal forsøge at gøre mere ud af. Lægen nævnte det godt nok også, men slet ikke så ofte og konsekvent som det du foreslår, Skouboe. Jeg sover i forvejen med armene på en pude (eller rettere sagt to puder - en på hver side af mig, så jeg kan skifte stilling om natten), og det er også min erfaring at det hjælper lidt.

Indtil nu har jeg klaret mig uden smertestillende, da jeg ikke rigtig tør at tage noget, mens jeg er gravid, men fint at vide hvad det er der er ok, hvis jeg får brug for det.

Mht akupunktur har jeg også læst flere steder at det kan have god effekt. Desværre er det ikke en mulighed her hvor vi bor (øde udsted med meget lille sygehus og ingen alternativ behandling). Jeg skal dog ikke føde her, men i Trondheim (bor i Norge) og hvis det stadig er et problem, når jeg kommer til byen tre uger før termin vil jeg nok prøve sat opsøge den løsning.

Mht sygemelding var det mig selv der bad om det. Hvorvidt man skal sygemeldes eller ej handler jo ikke om om det er et almindeligt problem eller ej, men om hvorvidt man kan passe sit arbejde. Næsten ingen nattesøvn i de sidste to uger var altså det der skulle til for at gøre mig uarbejdsdygtig om dagen. Desuden indeholder mit job mange timer hver dag ved tastatur og mus foran computeren (bevægelser, der netop hurtigt sætter sig som krampe i hånden) og der er generelt en stor forventning om at være på og effektiv og om nødvendigt arbejde mere end en almindelig arbejdsuge, og det blev bare alt for meget for mig. Jeg bad om delvis sygemelding og fik altså 50%. I følge lægen kunne jeg sagtens have fået 100% hvis jeg ville, men det ville jeg ikke fordi jeg vidste der kom en del møder, som jeg godt ville kunne være der til og noget undervisning,m som jeg gerne ville tage, så det ikke skulle gå ud over mine studerende. Jeg er ikke specielt stolt af ikke at klaret at arbejde 100% til jeg skulle gå fra på barsel (tre uger før termin), men kunne desværre ikke følge med på fuld tid længere.

Maria 33+5 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.