god eller dårlig mor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.013 visninger
11 svar
0 synes godt om
28. februar 2010

trolden

Som overskriften siger hvad er en god mor og hvad er en dårlig mor?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2010

Ni-ko-li-ne

trolden skriver:

Som overskriften siger hvad er en god mor og hvad er en dårlig mor?

for mig er en god mor, en der forstår at sætte barnets behov over sine egne behov.... men samtidig formår at vægte sine egne behov nok til at kunne være der for barnet :0)

Anmeld

28. februar 2010

Barbamama

Jeg synes en god mor er en der er rummelig, en der har overskud og tid til sit barn. Og som Ka-ri-na skriver at man sætter barnet før sig selv. Jeg går meget op i at min datter trives, at hun føler sig tryg. At hun får masser af kærlighed, kys og kram, mad, søvn, bliver leget med, får masser af smil og øjenkontakt, får lov til at røre ved sin mad selvom det sviner, kommer i bad, har rent tøj på, er varm nok, oplever andre ting end vores eget hjem osv osv.... Elsker min lille prut. Jeg synes en "dårlig" mor er en der overlader sit barn til sig selv meget af tiden, som ikke gider det. Men jeg har det sådan at ingen vælger at blive en dårlig mor. Alle gør det DE bedst kan (måske ikke det BEDSTE, men det DE bedst kan og det DE har lært)

Anmeld

28. februar 2010

Honningblomst

Udover at en god mor er en der kan dække barnets synlige og usynlige behov...så er det vel ret individuelt hvad man ligger i det at være en god mor.

Anmeld

28. februar 2010

Corn

Eva skriver:

Udover at en god mor er en der kan dække barnets synlige og usynlige behov...så er det vel ret individuelt hvad man ligger i det at være en god mor.

Ja ens egen opvækst er jo med til at danne ens billed af, hvad en god mor er...

Jeg ville til enhver tid gerne gengive min opvækst for mine drenge, synes min mor var super, og er det stadig.

Så med hende som forbillede, så synes jeg en god mor er:

En mor der VIL sine børn, giver tid, knus og kram. Deler både sorger og glæder-med den samme energi bag, selvom det er både træls, trist og hårdt. Elsker dig lige meget hvad, og uden fordomme, er en du ved du altid kan vende dig til. Hun fordømmer ikke dine fejl, og lever højt og længe på din succeser. Hun står klar i kulissen hvis du har brug for hende, men holder sig på afstand indtil du er klar.

Hun elsker min mand og mine børn, og hendes dør og hendes hjerte er altid åben...

Anmeld

28. februar 2010

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh
michella80 skriver:

Jeg synes en god mor er en der er rummelig, en der har overskud og tid til sit barn. Og som Ka-ri-na skriver at man sætter barnet før sig selv. Jeg går meget op i at min datter trives, at hun føler sig tryg. At hun får masser af kærlighed, kys og kram, mad, søvn, bliver leget med, får masser af smil og øjenkontakt, får lov til at røre ved sin mad selvom det sviner, kommer i bad, har rent tøj på, er varm nok, oplever andre ting end vores eget hjem osv osv.... Elsker min lille prut. Jeg synes en "dårlig" mor er en der overlader sit barn til sig selv meget af tiden, som ikke gider det. Men jeg har det sådan at ingen vælger at blive en dårlig mor. Alle gør det DE bedst kan (måske ikke det BEDSTE, men det DE bedst kan og det DE har lært)

Nej,jeg får da helt tårer i øjnene...hvor er det smukt og rigtigt,det du skriver.Du lyder i hvert fald til at være den bedste mor

Anmeld

28. februar 2010

ghm

Mor eller Far for den sags skyld er IKKE en kvalitetsbetegnelse:

Betegnelsen mor bliver udfyldt ved de ting vi gør og ikke hvad vi siger.
Der er allerede sagt en masse flotte ting om hvad der definerer en god mor og jeg er helt enig, det er ligger mig mest på sinde er nok og sætte børnene før mig selv, ser desværre hvad det gør ved børn når de ikke længere er i første række hos deres egne forældre, det bløder i mit hjerte specielt fordi det er mine egne jeg taler om.

At sætte børnene før sig selv: dette indebære da at alle "små tingene er iorden" nærvær, øjenkontakt, overskud, mad, omsorg, kram, osv i andre har beskrevet det så fint.

Tror det er meget sundt og tage sin egen stillingsbetegnelse op til efterretning. Og forhåbenligt erkende at der er plads til forbedring hvis der ikke er plads til forbedringer så vil det nok være en god idé og tage skyklapperne af og anskaffe sig selv noget selverkendelse om ikke andet så for sine børns skyld.
Det er ikke hårdt og have sig selv oppe til revision men ganske forfriskende, velvidende om at man allerede gør det rigtig godt og gerne vil gøre det bedre.

Anmeld

28. februar 2010

wamse

For mig er en god mor, en mor der kan tilsidesætte sine egne behov, frem for barnets.

En dårlig mor er for mig er en mor der BEVIDST skader sit barn.

Anmeld

28. februar 2010

BinaMor

en god mor tager barnets behov først. og passer på sig selv imens. en god mor giver sit barn tryghed og kærlighed. sætter sig ind i barnets verden og hjælper det fremad på dens præmisser. hun gør det bedste hun kan og prøver at undgå hurtige løsninger når det gælder barnet.. ja en god mor er hende der trøster sit barn når den græder og orker at kysser den selv når hun måske er midlertidig træt af babyen.

en dårlig mor er vi alle engang imellem og nogle altid. det er hende der ikke kan indrømme hun har lavet en fejl selvom hun har. det er hende der ikke tager tid til at elske sit barn. give knus og kram.. hende der arbejder 24/7 for at give sig selv alt men glemmer det vigtigste hun egentlig ejer. det er hende der lader stå til mens barnet eks. får tæsk af far eller hende der drikker og glemmer at hente barnet i vuggestuen.

jeg har både været en dårlig og en god mor idag.

men jeg kæmper for at være mest god. jeg er dog kun et menneske.

Anmeld

28. februar 2010

JustAnotherName

Jeg er en god mor i ALT hvad jeg gør - for det betyder alt for mig!

Aj, det er selvfølgelig så meget sagt... 
For jeg har selvfølgelig langt fra altid ret, og jeg handler bestemt heller ikke altid sådan som jeg burde eller gerne ville, hver gang, hvis jeg kunne - Og SÅ  føler jeg mig som en dårlig mor! Men det er jeg jo ikke af dén grund....!!!
Sådan kan vi alle have det engang imellem. Især når man får for lidt søvn over længere tid, og har for mange opgaver om ørerne, for meget uro omkring sig, osv, osv...

Jeg får dårlig samvittighed, og føler mig som en dårlig mor når :

¤ jeg skælder lidt for meget ud, og ikke har ret meget tollerance og tålmodighed overfor børnene.

¤ Når jeg engang imellem kan mærke, at min ældste datter søger mig, men jeg simpelthen ikke GIDER lege mere, ikke orker at læse flere bøger (om og om igen), og lade som om, at jeg drikker usynlig kaffe og spiser usynlige krummer....

¤ Når jeg putter børnene i seng, og savner dem med det samme, fordi jeg ikke føler, at jeg har haft nok tid sammen med dem dén dag..

¤ Når jeg i perioder med meget søvnmangel, kun lige formår at yde det nødvendige, og ikke så meget mere. Så savner jeg overskud til at være sjov og opfindsom og fuld af energi sammen med børnene.

Men set i et større perspektiv, så ved jeg jo godt, at jeg ikke er en dårlig mor af dén grund.
Der er jo dage som er fantastiske som mor, og dage som er hårde!

Jeg synes ikke man bliver en dårlig mor af at træde ved siden af engang imellem. Det er jo dét man lærer af sine fejl ved, og derved at man kan forbedre sig!
Man bliver først en dårlig mor, hvis man VED, at man træder ved siden af, og velvidende fortsætter med det, og er ligeglad med at forbedre sine fejl som opdrager, omsorgsperson - SOM MOR!

De helt SELVFØLGELIGE TING som indikerer dårlig forældreskab, er jo selvfølgelig, hvis man slår sine børn, eller verbalt kører dem ned, eller hvis de ikke får dækket deres behov - som f.eks. renlighed, væske og mad, osv. Eller hvis man aldrig tager sig tid til dem, og ikke overhovedet interesserer sig for dem - SVIGT!!

En god mor er der for sine børn, og støtter dem. Kærligheden er ubetinget, og deres behov kommer over ens egne.
En god mor er én som børnene VED at de kan regne med, og hvor de aldrig skal sidde med deres tanker og være i tvivl om, hvorvidt de er elskede. Det er de opvokset med! 

Heldigvis er ingen af os perfekte. Men vi gør vel alle det bedste vi kan. Og vi bliver jo bedre og bedre med opgaverne... Og så ER vi jo de bedste mødre, som vores børn kunne få 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.