Når nummer 2 ankommer!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

391 visninger
8 svar
0 synes godt om
25. februar 2010

louiseHasselstrøm

Hejsa

Jeg har et spørgsmål om hvorn i klare det at komme hjem med nummer 2...

tænker lidt at nummer 1 skal jo ikk føle sig udenfor.

Har nemlig været ude for en episode i den vuggestue jeg er i til dagligt at den ene pige ikk fik lov til at være sammen med sin lille søster i den første uge...dette syntes jeg er en forkert måde at håndtere det på...

Så tænkte lidt om i ikk ville fortælle hvorn i klarede det??

På forhånd tak!

knusser herfra

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2010

Anne85

Følger lige lidt med... Jeg får nemlig og tænker på det samme!

Min jordemoder rådede os til at få den store passet et par dage... Men det synes jeg måske er lidt forkert

Anmeld

25. februar 2010

Valle81

louiseHasselstrøm skriver:

Hejsa

Har nemlig været ude for en episode i den vuggestue jeg er i til dagligt at den ene pige ikk fik lov til at være sammen med sin lille søster i den første uge...dette syntes jeg er en forkert måde at håndtere det på...

På forhånd tak!

knusser herfra

Hejsa:0)

Nu er gores nummer to ikke kommet til verdenen endnu, men skulle gerne kome om et par uger:0)

Vi har fra start været fast besluttet på at Asta skal involveres mest muligt og at hendes hverdag stadig skal være "den samme" i det omfang det er muligt:0)

Hun er 6 år og glæder sig helt vildt, og den dag fødslen går igang ja så skal hun passes, men når vi tager hjem fra sygehuset skal hun med os hjem. Hun skal bestemt ikke snydes for kørerturen fra sygehuset og hjem og vi kan heller ikke undvære hende.

Nu går Asta i skole så hun skal afsted hver dag jo, men hun vil selv få lov at bestemme hver dag om hun vil tidligt hjem eller blive og lege med legekammeraterne i SFO'en......valg hun også har nu. Nogle dage vil hun hentes lige når skole slutter, andre dage kl 1600.

Jeg synes det er meget groteskt at udelukke det 1. barn fra det nye, det gavner i mine øjen ingenting........og det er for mig ligegyldgigt hvro gammelt barn nr 1 er.

Knus

Christina

37+3

Anmeld

25. februar 2010

Mumto3

Vi har to gange stået i den situation at der er kommet en lillebror/lillesøster og begge gange har den eller de store fået fri fra børnehave den første uge.

Jeg har henholdvis født hjemme og taget hjem 2 timer efter fødseln, så derfor har der slet ikke været noget med at 'mor har været væk' eller sovet på hospitalet.

Jeg har så lavet 'lejr' inde i stuen. Lagt noget hen over sofaen og så har jeg ellers ligget der, halvnøgen, med en lille baby på min mave eller ved brystet. Det har givet mig masser af fysisk kontakt med min lille nyfødte, som jeg bare har kunnet nyde, nyde, nyde, samtidig med at den eller de store har leget på stueguvlet og følt at mor var der, for jeg lå jo lige der på sofaen. Far har også været hjemme (de første 14 dage efter fødsel), så det har bare været super hyggeligt familieliv!!!!

Min børn elsker det når der kommer en ny baby i familien ,og de går plager om vi ikke skal have en baby mere. (men det skal vi nu ikke!)

Anmeld

25. februar 2010

Mumto3

Altså med 'lejr' mener jeg, at vi lægger noget over sofaen (så jeg ikke bløder igennem) og så har jeg puder og dyner og tæpper hos mig, og så ligger jeg med babyen. Jeg er stort set kun oppe når jeg lige skal tisse. Min mand komme ind med mad til mig som jeg sidder i sofaen og spiser, mens jeg har babyen hos mig. Jeg synes det er skønt at have så meget tid sammen den helt lille nyfødte baby (der er SÅ kort tid de er helt små!), og mine store unger (de har været  henholdsvis 2 samt 2 og 4 år, når de er blevet storebror), synes det er hyggeligt med mor der bare ligger der i sofaen og kigger på de leger.

Selvom jeg kun har gode ammeforløb bag mig, så har det alligevel hver gang krævet at jeg har gjort en indsats for at få amning op at stå, og sådan en 'ammelejr' midt i stuen har været ideelt for mig. Jeg kunne ikke holde ud at lægge der en hel eller halv barsel, men en uge er vidunderligt.

Når vi har haft barselsgæster, er jeg slet ikke stået op af sofaen, jeg har bare ligget i trusser under dynen med en nøgen baby på mit bryst. Skønt!!!!

Vi har 3 vinterbørn, så vi har skruet godt op for varmen i den uge, så det ikke blev for koldt for mig og babyen.

Anmeld

25. februar 2010

Lulle25

louiseHasselstrøm skriver:

Hejsa

På forhånd tak!

knusser herfra

Vi har jo 3 børn, men de 2 små er tætte (19 mdr mellem). Jeg ville ikke have hende passet og heller ikke den store, man er jo som regel 2 forældre til at tage sig af børnene og den lille sover som regel meget, så det er ikke noget problem. Kunne aldrig finde på at lade de store blive passet når nr. 2 kommer eller nr. 3 ell 4. for de andre skal da ikke føle sig mindre værd og sendes væk når den lille kommer, det er da ikke en god start.

Jeg fødte en sædefødsel fordi jeg ikke ville have kejsersnit for så kunne jeg jo nok ikk tage mig af den lille storesøster og det er jeg da glad for jeg valgte, men sov så på sygehuset den første nat da det var en meget hård fødsel, og det er jeg så også glad for jeg gjorde for var meget afkræftet. Men ved en normal fødsel var jeg jo taget hjem uden og blinke og passet alle ungerne.

Held og lykke med den lillemvh Louise

Anmeld

25. februar 2010

Cris

Jeg har født hjemme og det var helt sikkert en fordel. Jeg kunne mærke, at jeg skulle føde og så har jeg hentet den store tidligt fra vuggestuen, hygge lidt sammen med ham og lavet lidt mad. Så kom min mand og vi sagde, om han ikke havde lyst til at komme på besøg til kusinen på cyklen. Og han sagde straks ja til det. Jeg pakkede hans taske og jeg sagde, at han kunne sove derovre og læse bøger og så vi kunne ses om morgenen igen. Og det gik så fint. Jeg fødte det samme aften og jeg nydt min baby tid med den lille :-D

Næste morgen har jeg lagt den lille i liften og så har jeg givet den store en store kramme, da han kom tilbage. Jeg tog hans tøj af som jeg plejer og så sagde jeg: hved du hvad, der er en lille baby i huset nu. Han er faktisk din lille bror, vil du se ham? JA!! sagde han. Og så sad han på sofaen og han fik lov til at holde ham så længe han ville. Og så spiste vi morgenmad og han blev sent til VS igen. I starten har han haft nogle korte dage og han var nysgerrig efter den der baby der pludseligt boede i huset... Men efter et par uger var det ligesom glemt og han har haft almenlige dage i VS og der var aldrig noget. Det er svært i starten, synes jeg, at dele tiden mellem dem to og også finde tid til allesammen. Det er noget man lære det stille og rollig. Men det gik heldigvis ligeså fint. Han er super-glad for lillebror (han vil ikke at andre røre ham, kun ham og os :-D) og han er også superglad for VS, for der aldrig var behov (heldigvis) til at "tvinge" ham til at tage derovre. Nogle dage har han har nogle lange dage (de dage jeg har haft behov for at sove en lur) nogle dage har han haft nogle korte dage og nogle dage har jeg bare beholt ham hjemme. 

Anmeld

25. februar 2010

saxa

Nu er nummer 2 ikke kommet endnu - Men vi lægger meget stor vægt på at den store absolut ikke må blive tilsidesat!

Vi vil først og fremmest gøre familien opmærksomme på, at når de skal se den lille ny 1. (2. og 3.) gang, skal de først henvende sig til den store - da den lille alligevel ikke forstår at der er besøg. På den måde vil den store ikke føle sig tilsidesat der.

Vi har som planen indtil videre, bestemt os for at den store skal holde "barsel" den første uge sammen med mor, far og den lille ny - sådan at hun kan lære den lille at kende.. Har mange illusioner om hvordan det skal være.. Har nemlig også ofte oplevet, at de største bliver tilsidesat frem for den lille ny, ude i institutioner mm. og det gavner bestemt ikke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.