Tullen85 skriver:
Nu har min chef så lige ringet og spurgt hvordan det fungere med barsel, og det aner jeg virkelig ikke, andet end det jeg kunne læse mig frem til på HK's hjemmeside...
Så har lige et spørgsmål som jeg håber nogen liige ved...
Når man er færdig med barselorlov, og gerne vil have forældre orlov, kan man kun det hvis man er medlem af en akasse? Man skal på dagpenge så meget kan jeg se, men er det kommunen eller hvordan og hvorledes, og hvem skal man kontakte for at finde ud af hvis man f.eks. gerne vil have det forlænget 8 uger...?
håber nogen er lidt klogere end mig... :-D
(arbejder i detailbranchen)
her er hvad jeg ved....
det afhænger af din overenskomst hvor lang tid før din termin du kan gå på barsel. Nogle har 1 mdr andre 2 mdr og man tager udgangspunkt i din terminsdato. efter fødslen har du 12 eller 14 uger (husker det ikke helt) med løn.... derefter er det individuelt hvornår du går over til barselsdagpenge. Hvis du er medlem af HK, så ring og spørg, de har styr på hvordan det fungerer under din overenskomst. Hvis du er medlem af en A-kasse, så betaler de til kommunen.... men det er ikke noget du skal sørge for eller tænke over...
Du kan også ringe til ydelsescenteret i din kommune og bede om at tale med den sagsbehandler der vil komme til at have med din barselsdagpengesag at gøre.... Hun kan højst sandsynligt også forklare dig lidt....
mht. forlængelsen, så skal du huske at de dagpenge du har til rådighed bare bliver strukket det længere, dvs, du får så lidt mindre end andre der ikke forlænger, eftersom pengene skal strækkes over en længere periode...Jeg ved ikke om det er kommunen du skal give besked om dette, men det kan du også spørge sagsbehandleren om
Anmeld